احتمال رنگ به رنگ شدن استان مرکزی/واکسیناسیون گروه سنی 9 تا 12 سال از فردا


احتمال رنگ به رنگ شدن استان مرکزی/واکسیناسیون گروه سنی 9 تا 12 سال از فردا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با افزایش میزان مبتلایان و بستری شوندگان کرونایی در مراکز درمانی استان مرکزی، احتمال تغییر رنگ‌بندی کرونا در شهرهای مختلف وجود دارد.

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر رنگ بندی کرونایی شهرهای اراک و تفرش از آبی به زرد اظهار کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کم توجهی به تزریق کامل واکسن به ویژه نوبت سوم موجب شده تا رنگ‌بندی شهرهای استان از نظر میزان شیوع کرونا تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در اعلام وضعیت رنگ بندی کرونایی، رنگ قرمز به معنای خیلی پرخطر، نارنجی یعنی پر خطر و زرد به معنی خطر متوسط است، افزود: میزان مبتلایان به کرونا در استان مانند سایر نقاط کشور در حال افزایش است و متاسفانه آمار بستری شوندگان و مبتلایان به کرونا از روز گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی پیدا کرده است.

دکتر جمالیان افزود: برخلاف اینکه مردم تصور می‌کنند سوش اُمیکرون ضعیف است اما باید گفت که اینطور نیست و علاوه بر افزایش آمار مبتلایان به دلیل قدرت بالای سرایت، این سوش حتی موجب شده است که برخی مبتلایان جان خود را نیز از دست دهند.

وی تصریح کرد: افزایش میزان مبتلایان به سوش اُمیکرون موجب افزایش آمار بستری در مراکز درمانی شده و روند صعودی آمار بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند منجر به افزایش آمار فوت هم خواهد شد. گرچه خوشبختانه آمار مرگ و میر در استان مرکزی افزایش نداشته است اما میزان مبتلایان و بیماران بستری نمودار صعودی از خود نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه افزایش آمار مبتلایان به کرونا نگرانی‌ها را برای استقبال از سال جدید بیشتر کرده است، افزود: بیشترین نگرانی ما این است که در آستانه نوروز و با افزایش میزان مبتلایان ناگزیر به اعمال محدودیت‌های کرونایی در سطح کشور باشیم که موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود.

وی خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل فرآیند واکسیناسیون تا دُز سوم در جامعه شد و افزود: برگزاری هرگونه تجمعات و دورهمی‌ها در شرایط کنونی به تشدید شرایط کرونایی دامن خواهد زد.

وی با اشاره به فوت یک فرد ۳۵ ساله طی دو روز گذشته در استان مرکزی گفت: این فرد بدون داشتن بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا شده بود و به دلیل عدم تزریق واکسن شرایط بیماری در او تشدید شد و متاسفانه جان خود را از دست داد.

دکتر جمالیان تصریح کرد: شاید سوش اُمیکرون نسبت به سوش‌های قبلی از علائم خفیف‌تری برخوردار باشد اما اگر واکسیناسیون انجام نشود احتمال مرگ فرد مبتلا وجود دارد. بنابراین از همگان درخواست می‌شود ضمن رعایت پروتکل‌ها حتما واکسن دُز سوم را تزریق کنند.

وی در ادامه با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد کمتر از ۱۲ سال در استان همزمان با سراسر کشور گفت: گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در استان مرکزی از فردا چهارشنبه ۶ بهمن ماه، می‌توانند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، نسبت به کووید ۱۹ واکسینه شوند.

او تصریح کرد: طبق پروتکل‌ها، واکسن مناسب گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال، سینوفارم است که در دو نوبت تزریق می‌شود و واکسن به مقدار کافی در مراکز تزریق واکسن سراسر استان وجود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها