خوددرمانی تهدیدی برای نظام سلامت


خوددرمانی تهدیدی برای نظام سلامت

فرماندار زرندیه گفت: خوددردمانی و مصرف خودسرانه دارو تهدیدی برای نظام سلامت است و در مقابل، خودمراقبتی موجب حفظ و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

سیامک سلیمانی سه شنبه پنجم بهمن ماه در چهارمین مجمع سلامت شهرستان زرندیه که با شعار "خود مراقبتی آری، خود درمانی هرگز"، (نه به خرید کالاهای سلامت محور از مسیرهای غیرمجاز و نه به مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در انسان و دام) در سالن اجتماعات فرمانداری زرندیه برگزار شد، بر لزوم اجتماعی شدن سلامت تاکید کرد و افزود: تشکیل مجمع سلامت بیانگر آن است که سلامتی یک هدف اجتماعی و اولویت دار است و تامین آن وظیفه همگانی و عمومی است.

وی با اشاره به اینکه اجتماعی شدن سلامت یکی از نیازهای اصلی حوزه سلامت در کشور است، افزود: متولیان حوزه سلامت در وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد تامین سلامتی مردم را عهده دار هستند و ۷۵ درصد از تامین سلامت متوجه دستگاه های اجرایی و مشارکت مردم است.

فرماندار زرندیه برگزاری مجمع سلامت را گامی در جهت نهادینه سازی سلامت در جامعه و بهبود شاخص های سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی برشمرد و افزود: افزایش سطح سلامت مردم موجب توانمندسازی جامعه و تلاش برای خودمراقبتی و پرهیز از خوددرمانی خواهد شد.

وی بر حساس سازی جامعه به منظور پیشگیری از خوددرمانی تاکید کرد و افزود: باید تمامی عواملی که موجب خوددرمانی و تجویز خودسرانه دارو در بین مردم می شود با فرهنگ سازی و ارائه راهکار علمی از بین برود و برای رسیدن به اهداف جامع و کامل سلامت مردم، نیازمند مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی تمامی بخش های توسعه سلامت هستیم.

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به اینکه سبک زندگی سالم باعث تداوم سلامت و توسعه پایدار در جامعه می‌شود، افزود: باید الگوهای سالم و سبک زندگی سالم در جامعه حاکم شود و شاخص های ارتقا سلامت مورد توجه قرار گیرد.

دکتر محمود کریمی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه دارو یک معضل بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی است که باعث اختلال در نظام سلامت می‌شود، تصریح کرد: در صورت عدم مصرف خودسرانه دارو، شعار چهارمین مجمع سلامت، خودمراقبتی آری، خوددرمانی هرگز (نه به کالاهای سلامت محور از مسیرهای غیرمجاز نه به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌های انسان و دام محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه دارو مانند تیغ دو لبه است، افزود: میانگین اقلام دارویی تجویز شده در ایران چندین برابر سایر کشورهای دنیاست در حالیکه بخشی از جامعه داروی مورد نیاز خود را از کانال‌های غیرمجاز نظیر برخی آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌ها که تهدید کننده سلامت هستند، تهیه می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اراک نیز گفت: سلامت یک مقوله منحصر به وزارت بهداشت نیست، همه مردم و ادارات و دستگاهها باید در حوزه سلامت مشارکت داشته باشند تا سلامت در جامعه محقق شود.

دکتر علی مرادیان افزود: فرآورده‌های سلامت محور باید از مسیرهای صحیح و زیر نظر بهداشت تهیه شود و مسیرهای غیرمجاز حذف تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

وی افزود: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در دام علاوه بر مقاومت میکروبی، سلامت دام و انسان را به خطر می‌اندازد.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به اینکه سلامت صرفا محصور و محدود به جسم نیست، و روان انسان هم باید سالم باشد، گفت: سالم بودن طعام همراه با پاک بودن در اسلام بسیار تاکید شده است.

دکتر حجت تمیزی افزود: نقش ارگان‌های نظارتی در حوزه سلامت، نتیجه پایشی است که باید انجام شود تا محصولی سالم به جامعه عرضه شود. آگاهی دادن و آگاه‌سازی به آحاد جامعه باعث عدم مصرف مواد و غذای ناسالم در جامعه می‌شود و سلامت را به جامعه ارمغان می‌دهد.

در چهارمین مجمع سلامت شهرستان زرندیه بیانیه مجمع قرائت و دستگاههای اجرایی که تکالیف آنها مشخص شده بود ذیل آن را امضاء و متعهد به اجرایی شدن بیانیه شدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش