روند واکسیناسیون در خوزستان مطلوب نیست


روند واکسیناسیون در خوزستان مطلوب نیست

اهواز - ایرنا - رییس مرکز بهداشت خوزستان با ابراز نگرانی از روند کند واکسیناسیون در این استان گفت: استان خوزستان در زمینه واکسیناسیون کرونا در همه بخش ها چند درصد از متوسط کشوری عقب تر است. 

به گزارش ایرنا دکتر سیدمحمد علوی روز سه شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: واکسیناسیون یکی از آیتم های مهم و مشخص کننده درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی است همچنین به عنوان کلید اصلی کنترل بیماری و جلوگیری از پیک بیماری به شمار می رود.

وی افزود: متوسط پوشش نوبت اول واکسیناسیون در کشور ۸۹ درصد بوده که این میزان در استان خوزستان ۸۴ درصد است همچنین در نوبت دوم متوسط کشوری ۷۸ درصد بوده ولی این رقم در خوزستان ۷۰ درصد است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متوسط پوشش نوبت سوم واکسن در کشور که خیلی مهم بوده و می تواند در مقابل اُمیکرون موثر باشد ۲۲ درصد است در حالی که این میزان در خوزستان ۱۷ درصد است ضمن اینکه برخی شهرهای خوزستان این رقم کمتر از هشت درصد است لذا باید بپذیریم که در زمینه واکسیناسیون قدری مشکل داریم.

وی افزود: تاکنون ۳۰ درصد اساتید و کارکنان حوزه های علمیه کشور واکسن نزده اند همچنین ۲۰ درصد اساتید و کارکنان دانشگاه های دولتی و ۱۲ درصد اساتید و کارکنان دانشگاه های آزاد هنوز واکسن خود را دریافت نکرده اند.

علوی با بیان اینکه ۴۰ درصد طلاب، ۲۱ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد و ۲۴ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی واکسن نزده اند که این موضوع خیلی خطرناک است گفت: خوزستان در زمینه واکسیناسیون در بخش آموزش و پرورش و مدارس وضعیت خوبی دارد ولی در مراکز آموزش عالی با توجه به گشایش خوابگاه ها وضعیت خوزستان مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه مراکز آموزش عالی نقاط حساسی بوده و احتمال دارد که از آنجا آسیب ببینیم گفت: در شرایط کرونایی خوابگاه ها باید با ۵۰ درصد ظرفیت فعال باشند اما با توجه به پذیرش زیاد دانشجو در استان خوزستان و کمبود خوابگاه مناسب این موضوع نگران کننده است همچنین سلف سرویس دانشگاه ها جز نقاط آلوده می باشد.

علوی افزود: در حال حاضر سرعت متوسط روزانه واکسیناسیون در کشور ۰.۵ درصد است یعنی از هر ۲۰۰ نفر یک نفر واکسن می زند اما در استان خوزستان سرعت روزانه واکسیناسیون نوبت اول، دوم و سوم در استان خوزستان به ترتیب صفر، ۰.۱ و ۰.۲ درصد است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه میزان تاخیر در تزریق نوبت دوم واکسن در شهرستان های شادگان، اندیکا، کارون، حمیدیه و هویزه به ترتیب ۳۲، ۲۹، ۲۶، ۲۳ و ۲۲ درصد بوده در حالی که متوسط استانی ۱۲ درصد است گفت: بارها به این شهرستان ها تذکر داده شده اما اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی افزود: میزان تاخیری نوبت سوم واکسن در شهرستان های حمیدیه، هویزه، اندیکا، باوی، رامشیر، دشت آزادگان و کارون به ترتیب ۷۷، ۷۵، ۷۱، ۷۱، ۶۸، ۶۷ و ۶۶ درصد است که خطرناک بوده و افراد ساکن در این مناطق در معرض مبتلا به اُمیکرون هستند که باید برای این شهرها تصمیم جدی اتخاذ شود.

علوی گفت: برخی افراد اعتقاد دارند که تزریق ۲ نوبت واکسن کافی است که این تفکر ناشی از این است که در زمینه آموزش سلامت فعالیت مطلوبی نداشته ایم لذا همه ارگان هایی که می توانند در زمینه آموزش کمک کنند باید پای کار باشند نه این فقط در جلسات ستاد کرونا حضور یافته ولی در عمل کاری انجام ندهند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد منتظر دریافت واکسن آسترازنکا هستند در حالی که برای دولت مقدور نیست این واکسن را به تعداد زیاد تامین کند گفت: واکسن هایی داریم که از آسترازنکا بهتر هستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از افراد از تاریخ نوبت سوم خود ابراز بی اطلاعی می کنند لذا ستادهای شهرستانی کرونا باید به کسانی که نوبت سوم شان فرا رسیده از طریق پیامک و تلفن اطلاع دهند.

وی یکی از برنامه های واکسیناسیون در استان خوزستان را طرح خانه به خانه عنوان کرد و گفت: برای اجرای این طرح وسیله نقلیه لازم وجود ندارد و با وجود پیگیری های مکرر آمبولانس مورد نیاز در اختیار ستاد کرونا خوزستان قرار نمی گیرد.

علوی با بیان اینکه ارائه خدمات در کلیه ادارات و سازمان ها باید منوط به دریافت نوبت دوم و سوم واکسن باشد گفت: استفاده از ظرفیت رسانه ها، فضای مجازی، مساجد و سازمان های مردم نهاد به منظور اطلاع رسانی وسیع تر در خصوص اهمیت دریافت نوبت سوم واکسن و تشویق مردم به این امر باید در دستور کار قرار گیرد.

در حال حاضر تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر