مدیرعامل هوندا استراتژی هیدروژنی تویوتا را اشتباه می‌داند


مدیرعامل هوندا استراتژی هیدروژنی تویوتا را اشتباه می‌داند

در حال حاضر تویوتا تنها خودروساز بزرگ جهانی است که به نظر می‌رسد سلول‌های سوختی هیدروژنی را به خودروهای الکتریکی باطری‌دار ترجیح می‌دهد. البته این به معنای بی‌علاقگی تویوتا به خودروهای الکتریکی نیست زیرا به‌تازگی مدل جدید bZ4X را معرفی کرده است اما این غول ژاپنی به قوای محرکهٔ هیدروژنی اعتقاد زیادی دارد. بااین‌حال، یک … The post مدیرعامل هوندا...

در حال حاضر تویوتا تنها خودروساز بزرگ جهانی است که به نظر می‌رسد سلول‌های سوختی هیدروژنی را به خودروهای الکتریکی باطری‌دار ترجیح می‌دهد. البته این به معنای بی‌علاقگی تویوتا به خودروهای الکتریکی نیست زیرا به‌تازگی مدل جدید bZ4X را معرفی کرده است اما این غول ژاپنی به قوای محرکهٔ هیدروژنی اعتقاد زیادی دارد. بااین‌حال، یک خودروساز ژاپنی دیگر هم بود که حدود یک دهه پیش به هیدروژن علاقه داشت اما امروز به نتیجهٔ دیگری رسیده است. این شرکت اصلی‌ترین رقیب هم‌وطن تویوتا در بازار یعنی هوندا است.

مدیرعامل هوندا استراتژی هیدروژنی تویوتا را اشتباه می‌داند

مدیرعامل هوندا «توشیرو میبه» اخیراً در گفتگو با اتو نیوز گفته است که این شرکت در سال‌های اخیر بررسی‌های لازم را روی سلول سوختی‌های هیدروژنی انجام داده و دیگر آن را راه‌حل خوبی برای از بین بردن آلایندگی دی‌اکسید کربن نمی‌داند. وی دراین‌باره گفته است:

ما تحقیقات کاملی انجام داده‌ایم. در مورد پیشرانه‌های هیدروژنی ما شاهد چالش‌های فنی بسیار دشواری هستیم و بنابراین حدود ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتیم این نوع پیشرانه به قوای محرکهٔ اصلی تبدیل نشود

خاتمهٔ تولید هوندا کلاریتی هیدروژنی گواهی بر این تصمیم بوده است.

مدیرعامل هوندا استراتژی هیدروژنی تویوتا را اشتباه می‌داند

از سوی دیگر، مدیرعامل تویوتا «آکیو تویودا» چندی پیش مزیت‌های استفاده از پیشرانهٔ هیدروژنی در خودروهای مسابقه‌ای را نشان داد. این شرکت اخیراً هم یک GR یاریس آزمایشی را معرفی کرده که پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری سه سیلندر توربوشارژ آن اصلاح شده تا با هیدروژن کار کند. استفاده از هیدروژن در موتورهای درون‌سوز علاوه بر این که آلودگی ندارد، نسبت به بنزین سریع‌تر می‌سوزد و درنتیجه پیشرانه پاسخگویی بهتری خواهد داشت. همچنین برخلاف خودروهای الکتریکی که کاملاً بی‌صدا هستند، موتورهای درون‌سوز هیدروژنی مثل نمونه‌های بنزینی صدا تولید می‌کنند. در همین حال، تویوتا سدان میرای را هم تولید می‌کند که هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد.

مدیرعامل هوندا استراتژی هیدروژنی تویوتا را اشتباه می‌داند

البته هوندا قصد ندارد به‌طور کامل هیدروژن را کنار بگذارد بلکه نمی‌خواهد آن را به قوای محرکهٔ اصلی خودروهای سواری آیندهٔ خود تبدیل کند. این شرکت در زمینهٔ ساخت هواپیما هم فعالیت دارد و می‌داند که هواپیماها نمی‌توانند صرفاً از انرژی باطری استفاده کنند؛ بنابراین قوای محرکهٔ پاکی مثل هیدروژن می‌تواند در اینجا مورداستفاده قرار گیرد. میبه دراین‌باره گفته است:

چیزی که در حال تبدیل شدن به قوای محرکهٔ اصلی است، احتمالاً برای حمل‌ونقل‌های کوچک، سیستم‌های الکتریکی و برای حمل‌ونقل‌های بزرگ‌تر سلول‌های هیدروژنی خواهد بود

درهرحال باید ببینیم تویوتا هم به همین نتیجه خواهد رسید یا بازهم روی هیدروژن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403