بومی سازی تجهیزات اندازه گیری اپتیکی


بومی سازی تجهیزات اندازه گیری اپتیکی

نیاز کشور در حوزه تکنولوژی‌های تحریمی اندازه گیری رفع شده و یک دستگاه پرکاربرد در حوزه تجهیزات پزشکی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تکنولوژی بومی ساخت و تولید تجهیزات حوزه اندازه گیری دست یافت. این محصولات مشابه خارجی ندارند و از لحاظ هزینه تمام شده، خدمات پس از فروش، کیفیت و دقت اندازه گیری دارای مزیت رقابتی هستند.

مهندس علی صالح پور، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: شرکت در حوزه اندازه گیری سطحی و ابعادی و همچنین ارتعاش سنجی با استفاده از روش‌های اپتیکی به فعالیت مشغول است.

او گفت: این دستگاه برای اولین بار در سنجش ارتعاشات از راه دور با استفاده از تکنیک ماره و برای شرکت راه آهن طراحی و تولید شده است و امروزه در حوزه‌های دیگر از جمله ارتعاش سنجی سازه‌های بزرگ مانند سدها، برج‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قادر است ارتعاشات را از فاصله ۸۰ تا ۹۰ متری اندازه گیری کند.

دستگاه ارتعاش سنج لیزری

او گفت: این دستگاه در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار پرکاربرد است. ارتعاشات تجهیزات پزشکی می‌تواند علاوه بر از بین بردن آرامش مخاطب به ابزار نیز آسیب برساند.

محصولات و خدمات بسیاری به صورت سفارشی به مشتریان ارائه می‌شود. از جمله می‌توان به ضخامت سنجی آنلاین اشاره کرد. این دستگاه علاوه بر سنجش آنلاین خروجی خطوط تولید از ایجاد ضایعات و توقف در خط تولید جلوگیری می‌کند. این موضوع به صرفه جویی در مصرف مواد اولیه، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصولات می‌انجامد.

محصولات شرکت مشابه داخلی و در برخی از تجهیزات مشابه خارجی نیز ندارد. ممکن است در دیگر کشور‌ها از تکنولوژی، ابزار‌ها و شیوه‌های دیگری برای اندازه گیری و سنجش سطحی و ارتعاشی استفاده شود.

اقداماتی برای ثبت اختراع خارجی (یو اس پتنت) آن دسته محصولاتی که نمونه مشابه خارجی ندارد، انجام شده است.

او گفت: سهل الوصول بودن یکی از مزیت‌های رقابتی شرکت است. این موضوع با توجه به شرایط تحریم‌ها و عدم دسترسی و واردات تکنولوژی‌های زیر یک میکرون بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این، ارائه خدمات پس از فروش و مقرون به صرفه بودن تجهیزات نسبت به نمونه‌های مشابه از دیگر مزایای رقابتی شرکت است. برخی از نمونه‌های مشابه بیش از ۲ تا ۳ برابر گران‌تر از محصولات شرکت به فروش می‌رسند.

در شرایط تحریم علاوه بر آن که امکان واردات محصولات و تکنولوژی‌ها وجود ندارد؛ محدودیت‌های بسیاری نیز برای صادرات محصولات و تکنولوژی‌ها به دیگر کشور‌ها تعریف شده است.

او گفت: به همین دلیل در تلاشیم تا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتی در بوسنی تاسیس کرده و از این مسیر به صادرات بپردازیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج