سهم 58 درصدی صنایع پایین‌دستی نفت از صادرات غیرنفتی ایران


سهم 58 درصدی صنایع پایین‌دستی نفت از صادرات غیرنفتی ایران

تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کل صادرات غیر نفتی کشور تا پایان آذر 31 میلیارد دلار بوده که از این میزان در حوزه صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی 18 میلیارد دلار صادرات انجام شده که نشان‌دهنده سهمی 58 درصدی است.

به گزارش ایرنا، «سیدحمید حسینی» امروز (سه شنبه) در نشستی خبری با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های صنایع پایین دستی نفت با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن مذارکات رفع تحریم‌ها و تاثیر مثبت آن بر صنعت پتروشیمی درباره چالش‌های صنایع پایین دست نفت اظهار داشت: آنچه بخش خصوصی از دولت انتظار دارد حکمرانی خوب است تا همه منتفع شوند، به این معنا که مشارکت مردم هم در تصمیمات پذیرفته شود و این همان چیزی است که در ماده ۲ قانون بهبود مستمر به سازمان ها و تشکل ها ابلاغ شده است.

وی افزود: اکنون فروش اتحادیه در قالب ستاد مبارزه با قاچاق کنترل می‌شود اما زمانی که دستورالعمل این رویه بازنگری می‌شود اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فرآورده‌های نفتی حضور ندارد، بارها برای حل موضوع نامه نگاری کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: موضوع دیگر حاکمیت قانون و شفافیت است، چراکه تعارض منافع مانع شفافیت می‌شود، مسئله دیگر اینکه نهادها مجبورند پاسخگو باشند اما با تغییر و تحولات اخیر و تغییرات ساختاری کسی پاسخگو نیست، در ساختار جدید وزارت صمت هیچ چارتی برای صنایع پاییین دست نفت و گاز پیش بینی نشده است. مثلا در اتفاقات اخیر آتش سوزی از جمله چرم شهر همه اعضای اتحادیه را نگران کرد، مقدیر زیادی محموله در مخازن وجود دارد اما مشخص نیست چه کسی باید پیگیری کند که تکلیف چیست که طبق دستورالعمل موجود در یک سال گذشته اجازه صادرات داده نشده است و نه ستاد مبارزه با قاچاق و نه وزارت صمت هیچ یک پاسخگو نیستند و این اعضا را نگران کرده است چراکه هم جان و اموال در خطر است.

وی در ادامه با اشاره به میزان صادرات محصولات گفت: در ۸ ماه گذشته سال جاری میزان صادرات محصولات پایین دستی نفت ۱۸ میلیارد دلار از مجموع ۳۱میلیارد دلار کل صادرات کشور بوده است.

وی تاکید کرد: امسال تاکنون ۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم و پیش بینی می‌شود میزان صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار رسیده و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

حسینی خاطرنشان کرد: در بین محصولات صادراتی، افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم همانند نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است، پلیمرها بیشترین حجم صادرات را به میزان ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را داشته اند، متانول ۲ میلیارد دلار، اوره یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، آروماتیک کمتر از ۶۵۵ میلیون دلار بوده است. به طور کلی این چهار محصول، محصولات اصلی صادراتی پتروشیمی کشور هستند. گاز بوتان، ال پی جی و گازهای مایع با رقم ۵ میلیون تن در رده بعدی صادرات محصولات پایین دستی در سال جاری بوده اند. هیدروکربن‌ها و قیر در رده های آخر محصولات صادراتی هستند.

وی در خصوص برنامه مجلس برای تغییر قیمت خوراک و سوخت و مالیات پتروشیمی گفت: داده ها و آمار اما نشان می دهد که در سال گذشته و سال جاری بیشترین صادرات مربوط به فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده است. بر اساس آمار تنها پتروشیمی هایی که بالاترین مصرف گاز را دارند، حاشیه سودشان ۵۰ درصد بوده، برای پتروشیمی هایی که مصرف گازشان پایین آمده حاشیه سودشان شدید کاهش یافته و برای پتروشیمی های پلیمری تنها ۱۰ درصد حاشیه سود است.

حسینی در ادامه گفت: فرمول قبلی تعیین قیمت خوراک یعنی در نظر گرفتن ۴هاب نفتی آمریکا، کانادا، هلند و انگلستان، در حال حاضر جواب‌گو نیست. گاز امریکا ۵ سنت در متر مکعب بوده به ویژه اینکه هلند و انگلیس اساسا مصرف کننده گاز هستند مشخص نیست که چرا باید در تعیین قیمت سوخت نقش ایفا کنند. فرمول گذشته که ۸ سنت و بعد ۱۳ سنت شد جواب می داد اکنون گاز مصرف پتروشیمی ها ۷۰ میلیون متر مکعب است که ۳۸ میلیون متر مکعب سوخت و ۳۲ میلیون متر مکعب خوراک است. پس رقم بیشتر مصرف شان سوخت است، سال گذشته ۳۰ سنت بود به طوری که در حال حاضر قیمت گاز در اروپا هم از ۳۰ سنتی که ما به ترکیه صادر می کردیم به متر مکعبی یک دلار رسیده است. امسال طبق پیشنهادات فولاد و پتروشیمی قیمت خوراک ۴ برابر شود که روی بورس و سودآوری و آینده سرمایه گذاری این صنعت اثر می گذارد. بنابراین سوخت گران شده و خوراک هم با توجه به تحولات جهانی قیمت گاز افزایش پیدا می کند قیمت برق هم که گران شده و این خود به چالش تبدیل شده است.

وی یادآور شد: معافیت مالیاتی صادرات قیر، پلی اتیلن، اوره و متانول را برداشته شده، با این وضعیت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و فرار سرمایه سرنوشت محتوم وقطعی صنعت پتروشیمی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد