کاهش ورودی آب به سد زاینده‌رود در نیم قرن اخیرکم سابقه است


کاهش ورودی آب به سد زاینده‌رود در نیم قرن اخیرکم سابقه است

اصفهان - ایرنا - مدیر بهره برداری و نگهداری سدها و نیروگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میانگین ورودی به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر 1400) تاکنون 97.6 میلیون متر مکعب درثانیه بوده است که در 50 سال اخیر رقم کم سابقه ای محسوب می‌شود.

سید مجتبی موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تنها یک سال بدتر از امسال از حیث میزان ورودی آب به سد گزارش شده که مربوط به سال آبی ۹۷-۹۶ با ۸۵.۴ میلیون متر مکعب است و دیگر سال‌ها مقدار ورودی بیشتر بود.

وی ادامه داد: میزان ورودی به مخزن از ابتدای پاییز تاکنون در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل ۳۷ و نسبت به متوسط بلند مدت ۵۴ درصد کاهش دارد.

مدیر بهره برداری و نگهداری سدهای شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: مقدار ذخیره کنونی سد زاینده‌رود به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب استان به ۱۶۳ میلیون متر مکعب معادل حدود ۱۳ درصد گنجایش کل مخزن رسیده است.

موسوی تصریح کرد: پارسال در چنین روزهایی بالغ بر ۱۸۴ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده بود و این رقم در متوسط دراز مدت بالغ بر ۶۱۸ میلیون متر مکعب ثبت شده است که نشان می‌دهد نسبت به پارسال ۱۱ و در مقایسه با متوسط بلند مدت با افت ۷۳ درصدی ذخیره آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ورودی فعلی به سد زاینده رود ۱۰.۶ و خروجی از آن ۱۰.۸ متر مکعب بر ثانیه است.

به گزارش ایرنا، اصفهان خشک‌سالی کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند، رودخانه زاینده‌رود بیش از یک سال است که خشکانده شده و ذخیره آب در سد زاینده‌رود اکنون به بحرانی رسیده و تنها برای تأمین آب آشامیدنی کفایت می‌کند و امکانی برای رهاسازی آب برای کشت و کار کشاورزان وجود ندارد.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشکانده شده، از مهر سال قبل تاکنون نیز جاری نبوده است.

این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده و همین امر معضلات فراوانی مانند فرونشست زمین، انتشار ریزگردها، خطر نابودی تالاب بین المللی گاوخونی و گونه‌های جانوری و خشکی درختان را رقم زده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان