گردشگری آذربایجان‌شرقی برای دوران پساکرونا آماده می‌شود


گردشگری آذربایجان‌شرقی برای دوران پساکرونا آماده می‌شود

تبریز-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی رونق و توسعه صنعت گردشگری با فروکش کردن ویروس کرونا طی ماه های آینده را بسیار محتمل دانست، گفت: حوزه گردشگری این استان خود را برای دوران پساکرونا آماده می‌کند.

احمد حمزه زاده روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، و افزود: ارزیابی ها نشان می دهد از نوروز امسال روند حضور گردشگران در استان های مختلف به خصوص آذربایجان شرقی و متعاقب آن در فصل تابستان ۱۴۰۱ روند افزایشی به خود گرفته است و آماده سازی ها باید از هم اکنون در سطح استان شروع شود.

وی وجود چهار هزار اثر تاریخی، دیدنی و گردشگری در آذربایجان شرقی که ۲ هزار مورد آن ثبت ملی است را مزیت بسیار بزرگ و مهم این منطقه در جذب گردشگران داخلی و خارجی بیان و اضافه کرد: بر همین اساس زمینه ها و زیرساخت های گردشگری استان طی دو سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است تا با پایان یافتن کرونا و رفع هر گونه ممنوعیت در سفرها، آذربایجان شرقی میزبان لایق و شایسته ای برای گردشگران باشد.

حمزه زاده از خسارت پنج هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری آذربایجان شرقی اعم از صنایع دستی و میراث به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و اظهار داشت: بر همین اساس از مجموع ۲۶۰ آژانس مسافرتی و گردشگری استان تعداد ۴۰ واحد تعطیل و از جرگه فعالیت گردشگری استان حذف شدند.

وی با اشاره به تسهیلات ارایه شده توسط دولت برای جبران خسارت های ناشی از کرونا به بخش گردشگری، این اعتبارات را ناکافی دانست و با بیان اینکه بسیاری از آژانس های مسافرتی از دریافت این تسهیلات سرباز زدند، ادامه داد: متاسفانه طی این دو سال فعالان گردشگری خوب حمایت نشدند اما با این حال صنعت گردشگری به دلیل پویایی می تواند در سریع ترین زمان ممکن شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

حمزه زاده استانداردسازی هتل ها و اماکن اقامتی را از جمله طرح های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای پیک مسافرت ها با آغاز سال جدید بیان و اضافه کرد: این طرح از هفته ها قبل شروع شده و ارزیابی های اولیه نشان می دهد که بیشتر این اماکن از سطح مناسب برخوردار بوده و بالاترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی را دارا هستند.

وی توجه به گردشگری دیجیتال در ایام کرونایی را یکی دیگر از محورهای فعالیت حوزه گردشگری آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: بر همین اساس تعداد ۲۰۰ اثر فاخر استانی در قالب ویدئو کلیپ های یک دقیقه ای تهیه و منتشر شده است که از رسانه های گروهی درخواست داریم با بازنشر آنها میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری استان را یاری کنند.

حمزه زاده تهیه مونشن گرافی های مختلف و متنوع، پوسترهای جدید و بدیع از آثار تاریخی استان، راه اندازی اطلاعات اینترنتی QR در موزه ها، تهیه و تدوین مستندهای گردشگری ۲۱ شهرستان و راه اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی، بارگذاری جاذبه های گردشگری ثبت جهانی بازار تبریز و دهکده توریستی کندوان در گوگل را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی دو سال اخیر بیان کرد.

به گفته وی بارگذاری بازار تاریخی تبریز و روستای توریستی کندوان در گوگل طی دو ماه اخیر بیش از ۱.۵ میلیون بازدیدکننده داشته است.

به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری رویکرد اصلی این معاونت را سیاست های اعلامی از سوی معاونت وزارتخانه که در ۲۰ اصل تعریف شده است، دانست و گفت: هدف اصلی معاونت میراث فرهنگی توجه به مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است.

علیرضا قوچی پروژه بزرگ احیای مجموعه "حسن پادشاه" را اولویت اصلی و محوری معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: این مگاپروژه از اهمیت خاص تاریخی، هویتی و ملی برای آذربایجان و ایران برخوردار است که با احیای آن برای آیندگان اثری بی بدیل و بسیار ارزشمند به جای خواهیم گذاشت.

وی اظهار داشت: عملیات مرمت و بازسازی این اثر بسیار مهم تاریخی با وجود شرایط خاص آب و هوایی تبریز همچنان ادامه دارد و برودت هوا هرگز خللی در این زمینه ایجاد نکرده است.

قوچی از رسانه های گروهی درخواست کرد تا با پرداخت ویژه به این مگاپروژه میراث فرهنگی، زمینه های لازم و کافی برای تزریق اعتبارات موردنیاز برای احیای مجموعه حسن پادشاه را فراهم کنند.

وی پاسداشت و نگهداری از میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان را جزو وظایف ذاتی و اهم ماموریت های میراث فرهنگی کشور دانست که توجه و عمل به این وظیفه نه تنها برای تاریخ و فرهنگ کشور گامی بسیار ارزشمند و مفید است، بلکه در میان مردم و شهروندان نیز انگیزه های دفاع و حراست از میراث گذشتگان را تقویت می کند.

به گزارش ایرنا، مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربعی جزو نادر آثار به جای مانده از دوران «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو ها است که در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، اکنون این مجموعه بزرگ، گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.

این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند و بر اساس اسناد تاریخی این میدان به مدت ۴۰۰ سال محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

اکنون از این مجموعه بی نظیر متاسفانه محوطه ای کوچک با بنای مسجد مشهور و قدیمی صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه بر جای مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!