پذیرش معتادان در مراکز خراسان شمالی 30 درصد افزایش یافت


پذیرش معتادان در مراکز خراسان شمالی 30 درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: هم اینک 13 هزار معتاد زیر پوشش خدمات بهزیستی این استان در 94 مرکز نگهداری و درمان می‌شوند که پذیرش در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش دارد.

احسان حسینی معصوم روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مراکز ارایه دهنده خدمات به معتادان شامل ۷۰ مرکز سرپایی، ۱۷ مرکز اقامتی، بهبود و بازتوانی ماده ۱۵، یک مرکز ماده ۱۶، یک مرکز جامع بازتوانی و اقامتی و چهار مرکز کاهش آسیب است.

وی افزود: علاوه بر این مراکز یک مرکز کاهش آسیب نیز با عنوان موبایل سنتر به صورت سیار به درخواست کننده ها خدمات ارایه می دهد.

حسینی معصوم اظهار داشت: در راستای ارایه خدمات به معتادان متجاهر تزریقی و کاهش آسیب های اجتماعی موبایل سنترها راه اندازی شده‌ اند.

وی با بیان اینکه پذیرش معتادان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است افزود: هم اینک بیشترین افزایش مربوط به مراکز اقامتی شبانه روزی است.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی کمبود اعتبار، کمبود فضا، فرسودگی برخی از مراکزٰ کمبود وسایل پزشکی و دارو از جمله مشکلات این مراکز عنوان کرد و افزود: هم اینک به مشارکت نیکوکاران برای ارایه خدمت به این قشر در راستای درمان و بازتوانی آنان هستیم.

به گزارش ایرنا شیوع اعتیاد در این استان در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷.۲۱ درصد است که ۲ درصد بیش از میانگین کشوری است و در مجموع ۱۱.۵۸درصد از جمعیت این استان با اعتیاد درگیر هستند.

۶۷۰ معتاد متجاهر در خراسان شمالی شناسایی شده اند که شامل کارتن خواب ها، ولگردان و معتادان تابلو و تزریقی است.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می دهند.

مرکز ماده ۱۶، اردوگاه ترک اعتیاد دولتی است که تحت نظر بهزیستی فعالیت می کند و محل نگهداری معتادانی که از سطح خیابان ها جمع آوری می شوند است.

مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد مراکزی هستند که توسط بخش خصوصی و با پروتکل های مخصوص راه اندازی می شود و معتادان نیز به طور خود خواسته به این مراکز مراجعه می کنند تا تحت درمان قرار گیرند و مراحل ترک اعتیاد را بگذرانند.

۱۱۰ هزار نفر که شامل یک هشتم جمعیت استان می شود زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی