ایران در حوزه اعتیاد و پیشگیری نسبت به دنیا شرایط بهتری دارد


ایران در حوزه اعتیاد و پیشگیری نسبت به دنیا شرایط بهتری دارد

شیراز- ایرنا- دبیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: کشور ایران در حوزه اعتیاد، پیشگیری و سایر حوزه‌های مرتبط نسبت به دنیا شرایط بهتری دارد.بر اساس آمار سازمان ملل، میانگین سن اعتیاد در کشورمان 24 سال در حالی که این عدد در دنیا 19 سال است.

به گزارش ایرنا، اسکندر مومنی، سه‌شنبه درجلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان در شیراز افزود:میزان شیوع مواد مخدر در ایران به طور میانگین پنج درصد است در حالی که در دنیا هفت درصد است.
او اظهار داشت: تعداد افرادی که در اثر مصرف مواد مخدر فوت می‌کنند در دنیا سالانه ۵۰۰ هزار نفر است که سهم کشورمان از این تعداد چهار هزار نفر است در حالی که سهم کشور آمریکا ۸۶ هزار نفر است.
دبیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیاد زنان به مواد مخدر نیز در کشورمان کمتر از یک درصد است در حالی که در برخی کشورها بیش از ۱۷ درصد است.
مومنی افزود: میانگین اعتیاد دانش آموزی نیز در ایران ۲ و یک دهم درصد است در حالی که میانگین جهانی بیش از ۱۰ درصد و در کشوری مانند آمریکا ۲۷ درصد است.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی اقدامات گسترده‌ای انجام داده و سازمان ملل رسما از ایران علاوه بر فعالیت در زمینه پیشگیری و مقابله، بابت ایجاد سرپناه برای معتادان متجاهر و خیابانی قدردانی کرده است.
او گفت: در حوزه درمان نیز جمهوری اسلامی به عنوان قطب درمان و پژوهش در منطقه شناخته شده است.
دبیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: در بحث مواد مخدر در کشور در چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی فعالیت انجام می‌شود و این انتظار در میان مردم و خانواده‌ها هست که حاکمیت باید کاری کند که مواد مخدری نباشد که کسی به سمت آن برود و این یک حق مردم و وظیفه ما است.
مومنی افزود: ما در کنار کشوری قرار داریم که تولید مواد مخدر آن قبل از اشغال توسط آمریکایی‌ها ۲۰۰ تن بود که در سال‌های به ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید.
وی ادامه داد: به رغم اقدامات گسترده انجام شده اما به نظر می‌رسد که در حوزه پیشگیری کمی غفلت کرده‌ایم، یعنی باید در کنار مقابله کاری کنیم که این بازدارندگی و صیانت درونی انجام شود تا کسی به سمت اعتیاد نرود.
او افزود: بر اساس یک پژوهش در ایران افزون بر ۳۰ درصد از نوجوانان و دانش آموزانی که به سمت اعتیاد رفتند اعلام کردند که ما به خواسته همسالانمان برای مصرف مواد مخدر پاسخ منفی دهیم و قدرت نه گفتن خود را از دست دادیم و بیش از ۳۰ درصد آنها هم می‌گفتند که فکر نمی‌کردیم با چند بار مصرف معتاد شویم.


قانون مبارزه با مواد مخدر کشور نیازمند به روزرسانی است
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با مواد مخدر را یک زمینه و زیرساخت برای انجام اقدامات مختلف در این حوزه دانست و گفت: بهترین قانون هم در گذر زمان به روزآمدی نیاز دارد و قانون مبارزه با مواد مخدر کشورمان از جمله قوانینی است که باید به روز شود.
مومنی اضافه کرد: قانون باید تسهیل کننده برای دست اندرکاران و بازدارنده برای مجرمان و خلافکاران باشد و بحث اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک اولویت و موضوع مهم پس از مکاتبات متعدد در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم لایحه تهیه شده در این زمینه به سرعت تبدیل به قانون شود.

مصوبات جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس
در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، ستاد مبارزه با مواد مخدر مبلغ ۵۵ میلیارد ریال به تکمیل و تجهیز اردوگاه شماره دو ماده ۱۶ شیراز (اردوگاه شهید استوار) اختصاص داد.
همچنین مقرر شد که تعداد ۱۰۰ دستگاه خودرو تا پایان امسال و ۱۰۰ دستگاه خودرو نیز سال آتی به استان اختصاص یابد.
همچنین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص پیگیری تخصیص اعتبار ویژه برای توسعه اردوگاه شماره دو ماده ۱۶ شیراز، تخصیص اعتبار برای خرید دستگاه ایکس ری و همچنین کمک به تجهیز ایستگاه‌های بازرسی و همچنین تقویت نیروی انتظامی قول مساعد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403