سازمان ملل از کشته شدن 32 نفر در درگیری‌های اخیر سودان جنوبی خبر داد


سازمان ملل از کشته شدن 32 نفر در درگیری‌های اخیر سودان جنوبی خبر داد

بر اساس گزارش سازمان ملل دست کم 32 نفر از جمله تعدادی زن و کودک در حملات و خشونت‌های قومی در منطقه‌ای از سودان جنوبی کشته شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - بر اساس گزارشی که روز سه شنبه توسط سازمان ملل منتشر شد، دست کم ۳۲ نفر از جمله تعدادی زن و کودک روز یکشنبه در حملات و خشونت‌های قومی در منطقه‌ای از سودان جنوبی که از مدت‌ها پیش دستخوش خشونت‌های قبیله‌ای است، کشته شدند.

دو روستا واقع در منطقه بایدیت در شرق استان جونگلی هدف حملات جوانان مسلح یک گروه قومی رقیب قرار گرفتند. مهاجمان مسلح به سمت خانه‌ها تیراندازی کردند، شماری از خانه‌ها را سوزاندند و بسیاری از روستاییان را فراری دادند.

هیئت صلحبان سازمان ملل متحد در سودان جنوبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها اعلام کرد در میان کشته شدگان سه کودک هستند که هنگام تلاش برای فرار از درگیری‌ها در رودخانه غرق شدند.

طبق همین بیانیه دست کم ۲۶ نفر از جمله تعدادی از زنان و کودکان نیز مجروح شدند. ضمن اینکه تعدادی دیگر از روستاییان همچنان مفقود هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی در بیانیه خود تاکید کرد هرگونه حمله به غیرنظامیان را به شدت محکوم می‌کند و از گروه‌ها و افراد می‌خواهد که برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع که جان افراد آسیب پذیر را به خطر می‌اندازد، اقدامات فوری انجام دهند.

در همین بیانیه آمده است هیئت صلحبان سازمان ملل متحد در سودان جنوبی همچنین از مقامات جوبا می‌خواهد که تحقیقاتی سریع درباره این خشونت‌ها انجام دهند و عاملان آن‌ها را شناسایی و بازداشت کنند.

نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ ابتدا برای یک دوره یک ساله در سودان جنوبی مستقر شد، اما در ادامه ماموریت این نیرو به طور مکرر تمدید شد چرا که این کشور تازه استقلال یافته در باتلاق یک جنگ داخلی خونین و خشونت‌های بین قومی گرفتار شد.

بین ژانویه تا اوت ۲۰۲۰ بیش از ۷۰۰ نفر در منطقه جانگلی در حملات مسلحانه شبه نظامیان قومیت‌های رقیب کشته شدند و شمار نامشخصی از زنان نیز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته یا ربوده شدند.

تحقیقات سازمان ملل متحد در سودان جنوبی نشان داده است که رهبران سیاسی و نظامی این کشور در خشونت‌هایی که شبه نظامیان علیه روستا‌ها مرتکب می‌شوند، نقش داشته اند.

نیکلاس هیسوم، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان جنوبی دسامبر گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد تعداد قربانیان غیرنظامی خشونت‌ها در سودان جنوبی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است. با این حال این کشور همچنان با بی ثباتی عمیقی روبروست و دولت وحدت سودان جنوبی که پس از جنگ داخلی در این کشور تشکیل شد، با گذشت نزدیک به دو سال هنوز نتوانسته است خشونت‌های مسلحانه را متوقف کند یا عاملان این خشونت‌ها را مجازات نماید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟