نیمی از کودکان پس از کرونا دچار سردرد می شوند


پژوهشگران از خطر عوارض کووید ۱۹ حاد بر مغز کودکان بستری در بیمارستان خبر...

نیمی از کودکان پس از کرونا دچار سردرد می شوند

پژوهشگران از خطر عوارض کووید ۱۹ حاد بر مغز کودکان بستری در بیمارستان خبر داده و تاکید کردند که ۴۴ درصد از این کودکان با سردرد و سایر علائم عصبی طولانی مدت مواجه می شوند.

به گزارش سیناپرس، ویروس کرونا می تواند کودکان مبتلا به کووید ۱۹ را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. این ویروس ممکن است باعث بیماری حاد شده که در آن بیماری علامت دار بلافاصله پس از عفونت ظاهر می شود، یا هفته ها پس از بهبود از این بیماری، ممکن است کودکان به یک بیماری التهابی به نام سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) مبتلا شوند. یک مطالعه جدید ادعا می کند که ویروس کرونا می تواند بیش از ۴۰ درصد از کودکانی را که به دلیل کووید ۱‍۹ در بیمارستان بستری می شوند با سردرد و سایر علائم عصبی طولانی مدت مواجه کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ (UPMC) پنسیلوانیا با دریافت نتایج تحقیقات جدیدشان اعلام کردند کودکانی که دچار این سردردها شده ‌اند یا وضعیت ذهنی تغییر یافته ‌ای به نام آنسفالوپاتی حاد را تجربه کرده ‌اند، بیشتر به مراقبت ‌های ویژه نیاز دارند.

دکتر اریکا فینک، فوق تخصص اطفال مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ و از محققان اصلی این پروژه تحقیقاتی اظهار داشت: یکی از سؤالات بزرگ کنسرسیوم GCS-NeuroCOVID این بود که آیا ظهور علائم عصبی در کودکان مبتلا به کرونا بسته به اینکه کدام یک از بیماری های حاد کووید ۱۹ یا سندرم التهابی چند سیستمی را دارند، مشابه یا متفاوت است؟

این محققان در پروژه تحقیقاتی مذکور، هزار و ۴۹۳ کودک را که در ۳۰ مرکز مراقبت‌ های ویژه کودکان در سراسر جهان تحت مراقبت بودند، بررسی کردند. به گزارش سیناپرس، این افراد شامل هزار و ۲۸۷ یا ۸۶ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاد و ۲۱۵ کودک مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی است که می‌ تواند چندین هفته پس از بهبودی کودکان از ویروس ظاهر شود.

این تیم تحقیقاتی دریافتند علائم عصبی در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی شایع‌ تر است و می تواند دو یا چند مورد از علائم را در بر بگیرد. محققان اغلب سردرد، انسفالوپاتی حاد و سرگیجه را در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی مشاهده کردند. کودکانی که کووید ۱۹ حاد داشتند نیز سردرد و آنسفالوپاتی حاد و همچنین تشنج را گزارش کردند. به گزارش سیناپرس، علائم کمتر رایجی مانند از دست دادن حس بویایی، اختلال بینایی، سکته مغزی و روان پریشی بود که در کودکان مشاهده شد. قابل توجه است که حدود ۴۴ درصد از کودکان این دو گروه علائم عصبی داشتند.

دکتر فینک توضیح داد که خوشبختانه، میزان مرگ و میر در کودکان برای هر دو بیماری حاد و سندرم التهابی چند سیستمی پایین است. اما این مطالعه نشان می دهد که فراوانی ظهور علائم عصبی بالا بوده و ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که محققان مشاهده کردند. به گزارش سیناپرس، این علائم همیشه در پرونده پزشکی ثبت نمی شود و یا در دسترس قرار ندارد. به عنوان مثال، پزشکان نمی توانند بفهمند که یک نوزاد سردرد دارد یا خیر.

تیم تحقیقاتی مذکور اکنون در حال انجام یک مطالعه جدید برای تعیین اینکه آیا کووید ۱۹ حاد یا سندرم التهابی چند سیستمی می ‌تواند اثرات ماندگاری بر سلامت یا کیفیت زندگی کودکان داشته باشد، خواه این علائم عصبی را داشته باشند یا خیر.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مغز و اعصاب کودکان (Pediatric Neurology) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* نیمی از کودکان پس از کرونا دچار سردرد می شوند[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان