سنگ‌آهن به ذوب‌آهن داده نشده است


سنگ‌آهن به ذوب‌آهن داده نشده است

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: مصوبه اختصاص سهمیه یک میلیون و 750 هزار تنی سنگ‌آهن به ذوب‌آهن اصفهان متأسفانه عملیاتی نشد و ما همچنان در تلاش برای احیا یک مصوبه حیاتی هستیم که البته این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

محمدجعفر صالحی در این زمینه، اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به‌عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است، اما با این وجود، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

وی گفت: از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ آهن چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسئولی به گفت‌وگو نشستیم، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: اکنون با یک رکود مواجه هستیم، حمل و نقل باری نداریم، واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بهمن‌ماه سال گذشته از طریق بورس قادر به خرید مواد اولیه شدیم، ادامه داد: اکنون از گندله و نرمه گندله برای تولید استفاده می‌کنیم و ذخایر سنگ آهن و زغال سنگ در حال اتمام است.

صالحی تصریح کرد: در صورتی که مواد اولیه تأمین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم خسارات چند هزار میلیاردی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تأمین کننده زغال سنگ ذوب‌آهن هستند نیز تعطیل شده و باعث بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

وی گفت: امروز تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران روش کوره بلند را برای ساخت فولاد قبول ندارند و به استفاده از گندله، کنستانتره و آهن اسفنجی توصیه می‌کنند که باید دانست در روش کوره بلند ما نه تنها از گاز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنیم، بلکه با سوزاندن کک و بازگشت گاز فرآیندی به نیروگاه، برق مصرفی مورد نیاز را تولید می‌کنیم. به عبارت دیگر، در روش غیر کوره‌بلند، عملاً گاز و برق یارانه‌ای را به جای فولاد صادر می‌کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...