احداث پل ترانزیت زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا آغاز شد


احداث پل ترانزیت زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا آغاز شد

آستارا - ایرنا - عملیات شمع‌کوبی و احداث پل جاده ترانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست وزیر کشور همسایه، با هدف توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور در آستارا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عصر سه شنبه در آئین آغاز عملیات احداث پل در این سوی آستاراچای و در خاک ایران گفت: ظرف چند ماه گذشته مراودات تجاری و ترانزیت کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان ۶۲ درصد افزایش یافته است و با بهره برداری از این مسیر زمینی جدید، کالا از ایران ظرف سه روز به مسکو خواهد رسید.

وی ادامه داد: این پل با هزینه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود و با توجه به مناسبات خوب اقتصادی دو کشور، با استفاده از این مسیر جدید، تحول دیگری در تجارت و اقتصاد برون مرزی ایران و جمهوری آذربایجان روی خواهد داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور نیز در این آئین گفت: پلی که بر فراز آستاراچای برای برقراری دومین ارتباط زمینی ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود، به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰ متر و شصت سانتی متر خواهد بود و ظرف ۱۸ ماه به بهره برداری خواهد رسید.

خیرالله خادمی افزود: عملیات احداث این پل ماشین رو با حضور معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و سفیر ایران در آن کشور آغاز می شود و این راه زمینی با سه دهنه پل و چهار خط عبوری ظرفیت حمل و نقل بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

شاهین مصطفی اُف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان هم در این آئین، سطح مذاکرات و مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: این مسیر در کنار کریدور ریلی شمال - جنوب سبب تقویت تزانزیت و تجارت خارجی بین دو کشور خواهد شد.

وی راه زمینی قبلی بین گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا را مسیری پر حادثه دانست و افزود: محور زمینی دوم از قابلیت ترانزیت و حمل و نقل بالایی برخوردار خواهد بود و مشکلات راه قبلی را نخواهد داشت.

او ادامه داد: در مدت ۲ سال همه گیری کرونا مرز بسیاری از کشورها بسته یا با محدودیت بسیار مواجه بود اما حجم تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان ۳۰ درصد و میزان ترانزیت کالا بین دو کشور ۶۰ درصد افزایش یافته و این نشانگر روابط حسنه بین ما و ایران است.

وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از بارانداز راه آهن آستارا نیز بازدید کردند و در نشستی راهکارهای رفع ترافیک کامیون های ترانزیت کالا در مرز آستارا و بین گمرکات دو کشور را بررسی کردند.

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص بارانداز راه آهن آستارا اظهار کرد: این پروژه ۵۷ هکتار وسعت دارد و ۳۵ هکتار آن تملک شده و کارهای اجرایی در آن در حال انجام است و در سطح ۵۷ هزار متر مربع نیز سکوهای مختلف برای تخلیه و بارگیری کالا در نظر گرفته شده است.

به گفته او عملیات اجرایی ۴۰ درصد از فضای منظور شده برای این سکوها انجام گرفته و بهره برداری از آن آغاز شده است و همچنین ۵۰ درصد کار فضاهای تخلیه و انباشت غلات نیز پایان یافته است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است و راه زمینی جدید به موازات راه آهن بین دو کشور، به عنوان چهارمین مسیر ارتباطی ایران و این کشور همسایه شناخته خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا