دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟


شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که دکتر ارتوپد کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ اگر دچار مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل شده باشید، احتمالا اطرافیان یا پزشک عمومی به شما پیشنهاد کرده‌اند که به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر می‌خواهید در مورد علل مراجعه به دکتر ارتوپد و بیماری‌هایی که این […] The post دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این...

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست

شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که دکتر ارتوپد کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ اگر دچار مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل شده باشید، احتمالا اطرافیان یا پزشک عمومی به شما پیشنهاد کرده‌اند که به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر می‌خواهید در مورد علل مراجعه به دکتر ارتوپد و بیماری‌هایی که این متخصص درمان می‌کند، اطلاعات کافی کسب کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا انواع بیماری‌هایی که توسط این پزشک تشخیص داده و درمان می‌شود، ذکر کنیم.

برای درمان بیماری‌های استخوان و مفاصل می‌توانید به لیست متخصصان ارتوپد در سایت دکترتو مراجعه کنید. شما در دکترتو می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با دکتر ارتوپد در ارتباط باشید.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

مشاوره با متخصصان
ارتوپدی دکترِتو

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

دکتر ارتوپد کیست؟

دکتر ارتوپد آسیب‌های سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، مفاصل و اعصاب می‌شود. این شاخه از پزشکی ابتدا برای درمان کودکانی که به بیماری‌های فلج‌کننده و ناتوان‌کننده مبتلا بودند، توسعه پیدا کرد. نام ارتوپدی هم از ریشه یونانی بوده و به همین موضوع اشاره دارد. در زبان یونانی “Ortho” به معنای مستقیم بوده و “Pais” به معنای کودکان است. اما امروزه متخصصان ارتوپدیست تمامی بیماران در هر سنی را درمان می‌کنند و تنها در درمان کودکان تخصص ندارند.

اگر در طول زندگی خود دچار درد مفاصل شده باشید یا آسیب جدی به سیستم اسکلتی عضلانی شما وارد شده باشد، احتمالا به متخصص ارتوپد مراجعه کرده‌اید. دکتر ارتوپد در تشخیص و درمان تخصصی مهارت بالایی داشته و بیماری‌های مربوط به این بافت‌ها را درمان می‌کند.

ارتوپدی چیست؟

همان‌طور که گفتیم دکتر ارتوپد بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی را درمان می‌کند. ارتوپدی شاخه‌ای از پزشکی است که دکتر متخصص داخلی با ادامه تحصیل در مقطع فوق‌تخصص می‌تواند به آن دست پیدا کند. این شاخه از پزشکی روی سیستم ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تمرکز دارد.

در مراکز تخصصی ممکن است دکتر ارتوپد به‌عنوان بخشی از تیم درمان ارتوپدی کار کند. این تیم شامل فوق‌تخصص ارتوپدی، دستیاران پزشک، پرستاران، متخصصان کار و فیزیوتراپی و مربی‌های ورزشی می‌شود.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر متخصص ارتوپد در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی دانش بالایی دارد.

علل مراجعه به دکتر ارتوپد

برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد. اغلب زمانی که فرد در یک تصادف یا هر رویداد دیگری مجروح می‌شود، نیاز به مراجعه به ارتوپدیست است. گاهی هم برای مدیریت و کنترل بیماری‌های مزمن مانند کمردرد یا آرتروز به این تخصص نیاز است.

حتی اگر شما فردی باشید که از نظر فیزیکی خیلی فعال نیست، ممکن است در فعالیت‌های روزانه دچار سایش یا پارگی عضلات شوید. زمانی که طولانی‌مدت پشت کامپیوتر هستید، بدون استراحت کار می‌کنید، حرکات تکراری را روزانه انجام می‌دهید یا در وضعیت نامناسب کار می‌کنید به سیستم اسکلتی عضلانی خود آسیب وارد کرده و در صورت شدیدبودن آسیب باید به ارتوپدیست مراجعه کنید.

متخصص ارتوپد چه وظیفه‌ای دارد؟

فوق‌تخصص ارتوپدی باید انواع مشکلاتی که در نتیجه آسیب به سیستم اسکلتی عضلانی وارد شده است، تشخیص داده و درمان کند. وظیفه اصلی این متخصص به‌صورت زیر است.

مدیریت درد: برخی از آسیب‌ها و بیماری‌ها باعث بروز درد در سیستم اسکلتی عضلانی می‌شوند. دکتر ارتوپد برای ازبین‌بردن درد، درمان‌هایی را ارائه می‌دهد.بهبود دامنه حرکت: درد و تورم مفاصل می‌تواند دامنه حرکتی را محدود کند و در کارهای روزانه اختلال ایجاد کند. در این شرایط متخصص با روش‌هایی مانند فیزیوتراپی دامنه حرکت را بهبود می‌دهد. گاهی هم برای رفع این مشکل نیاز به جراحی است.درمان آسیب‌ها: آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان، دررفتگی یا پارگی تاندون توسط ارتوپد درمان می‌شود.

دکتر ارتوپد چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم متخصصان ارتوپدیست می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به استخوان، ماهیچه، تاندون، رباط و مفاصل را درمان کنند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط دکتر ارتوپد تشخیص داده شده و درمان می‌شود، معرفی می‌کنیم.

1. رگ‌به‌رگ شدن مفاصل

به کشش بیش‌ازحد و پارگی رباط‌ها رگ‌به‌رگ شدن یا پیچ‌خوردگی گفته می‌شود. رباط‌ها نوارهای بافتی هستند که دو استخوان را در مفصل به هم وصل می‌کنند. بیشترین ناحیه‌ای که دچار پیچ‌خوردگی می‌شود، پیچ خوردن پا است که در قسمت مچ پا ایجاد می‌شود. در صورت رگ‌به‌رگ شدن مفاصل ممکن است علائمی مانند کبودی، درد در اطراف مفصل، تورم و محدود‌شدن حرکت به وجود بیاید.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد با استفاده از روش‌های تشخیص مختلف مانند آزمایش‌های تصویربرداری به درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی کمک می‌کند.

2. کشیدگی عضلات

زمانی که عضله‌ای بیش‌از‌حد کشیده شده یا پاره شود، شخص دچار کشیدگی عضله یا کشیدگی ماهیچه شده است. مواردی مانند خستگی، استفاده بیش‌از‌حد از ماهیچه یا استفاده نادرست از عضلات باعث بروز این مشکل می‌شود. هر عضله‌‌ای در بدن ممکن است کشیده یا پاره شود. اما معمولا این عارضه در کمر، شانه، گردن و همسترینگ (ماهیچه پشت ران) مشاهده می‌شود.

فشاری که به عضله وارد می‌شود، باعث درد شده و حرکت آن گروه عضلات را محدود می‌کند. اگر کشیدگی در حد خفیف تا متوسط باشد، نیازی به مراجعه به متخصص نیست و می‌توان در خانه با درمان‌های خانگی مثل کمپرس یخ، گرما یا داروهای ضدالتهاب مشکل را برطرف کرد. اما گاهی به دلایلی مانند ورزش سنگین کشیدگی عضله بسیار شدید است و حتما باید به فوق‌تخصص ارتوپدی مراجعه کرد.

کشیدگی عضلات معمولا با علائمی مانند شروع ناگهانی درد، محدودشدن حرکت، کبودی، ورم، اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف همراه است.

3. شکستگی استخوان

شکستگی استخوان می‌تواند از یک ترک نازک تا شکستگی خیلی شدید متغیر باشد. ممکن است استخوان به شکل طولی، متقاطع یا از چندین مکان شکسته شود. معمولا در تصادفات و آسیب‌های شدید که فشاری بیش از تحمل استخوان به آن وارد می‌شود، می‌شکند. در بیشتر مواقع شکستگی با درد شدید همراه است. گاهی حرکت‌کردن، باعث تشدید درد می‌شود. برخی افراد ممکن است از درد زیاد غش کنند یا دچار سرگیجه شوند.

اگر همراه با درد شدید در ناحیه آسیب‌دیده، تورم و کبودی مشاهده کنید، به‌احتمال زیاد استخوان دچار شکستگی شده و باید برای تشخیص دقیق و عکس‌برداری به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

4. دررفتگی

زمانی که قسمت انتهایی استخوان از موقعیت خود خارج می‌شود، به آن در اصطلاح دررفتگی می‌گویند. این عارضه ممکن است در نتیجه تصادف، سقوط یا ورزش‌هایی با سرعت زیاد اتفاق بیفتد. دررفتگی بیشتر در استخوان‌های بزرگ دیده می‌شود. در بزرگسالان بیشترین استخوانی که دچار چنین آسیبی می‌شود، استخوان شانه است. در کودکان استخوان آرنج بیشتر آسیب می‌بیند. گاهی هم ممکن است استخوان انگشتان به علت خم‌شدن و فشار ناگهانی دچار دررفتگی شوند.

در صورت دررفتگی استخوان به طور موقت نمی‌توانید استخوان را حرکت دهید و ممکن است ناحیه آسیب‌دیده دچار تورم و درد شدید شود. در چنین شرایطی باید سریعا به دکتر ارتوپد مراجعه کنید و سعی کنید مفصل را تکان ندهید.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دررفتگی استخوان در بزرگسالان بیشتر در ناحیه شانه ایجاد می‌شود.

5. بیماری‌های ستون فقرات

ستون فقرات از 26 مهره تشکیل شده است و باعث می‌شود، ما به‌راحتی بایستیم یا خم شویم. برخی از مشکلات می‌توانند به ساختار ستون فقرات آسیب وارد کنند یا مهره‌ها و بافت‌های اطراف را دچار مشکل کنند. انواع عفونت‌ها، آسیب‌های فیزیکی، تومور یا تغییرات استخوانی با افزایش سن (مانند دیسک کمر) می‌توانند بیماری‌های ستون فقرات را به وجود بیاورند.

زمانی که بیماری ستون فقرات به طناب نخاعی یا اعصاب فشار وارد کند، درد ایجاد می‌شود. درمان‌ها باتوجه‌به نوع بیماری تفاوت دارند. گاهی لازم است فوق‌تخصص ارتوپدی ستون فقرات را جراحی کند.

6. تغییر شکل ستون فقرات

ستون فقرات تکیه‌گاه بدن است و از نخاع در برابر آسیب محافظت می‌کند. اما گاهی به دلیل طرز نشستن اشتباه یا قرارگرفتن در موقعیتی نادرست در مدت‌زمان طولانی باعث تغییر شکل ستون فقرات می‌شود. ممکن است این تغییر شکل فقط علائم ظاهری داشته باشد. اما در بسیاری از موارد شخص علائمی مانند درد، ضعف، بی‌حسی، گزگز، ازدست‌دادن عملکرد و مشکلات قلبی و ریوی را تجربه می‌کند.

برخی از ناهنجاری‌های ستون فقرات را می‌توان از طریق فیزیوتراپی و انجام تمریناتی اصلاح کرد. اما در برخی شرایط متخصص ارتوپد تشخیص می‌دهد که ستون فقرات نیاز به جراحی دارد. به‌عنوان‌مثال ایجاد قوز در ناحیه میانی کمر که حتی در نوجوانان هم دیده می‌شود، نیاز به جراحی دارد.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

مشاوره با متخصصان
ارتوپدی دکترِتو

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

7. بیماری عفونی استخوان و مفاصل

گاهی در شرایطی مانند ضربه یا عمل جراحی ممکن است، باکتری‌های بیماری‌زا وارد بدن شوند و از طریق جریان خون به استخوان و مفاصل برسند. اگر عفونت استخوان و مفصل درمان نشود، می‌تواند باعث بروز بیماری مزمن شود. انواع مختلفی از باکتری‌ها می‌توانند این شرایط را ایجاد کنند. اصلی‌ترین آنها باکتری استافیلوکوکوس اوروئوس، انتروباکتر و استرپتوکوک است.

8. استئومیلیت

استئومیلیت نوعی عفونت استخوان و مفصل است که از قسمت‌های دیگر بدن مانند عفونت ادراری یا ذات‌الریه از طریق خون به استخوان می‌رسد. گاهی هم شرایطی مانند جراحی، تزریق در نزدیکی استخوان یا ایجاد شکستگی که پوست را بشکافد، باعث ایجاد بیماری استئومیلیت می‌شود. افرادی که دیابت و زخم پای دیابتی دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

این بیماری به‌سرعت علائم خود را نشان می‌دهد که شامل درد، تب و سفتی است. گاهی ممکن است در نتیجه عفونت قبلی دوباره عود کند. برای درمان این بیماری معمولا پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

9. سرطان استخوان

ممکن است در استخوان تومور یا توده غیرطبیعی ایجاد شود. زمانی که این توده بدخیم باشد و بتواند به قسمت‌های دیگر سرایت کند، شخص به سرطان استخوان مبتلا است. ابتلا به سرطانی که از استخوان شروع می‌شود، نادر است. در بیشتر مواقع سرطان از اندامی دیگر شروع شده و به استخوان سرایت می‌کند.

اگر علائمی مانند درد و تورم در استخوان، توده سخت قابل‌لمس در استخوان‌های بلند، احساس خستگی و کاهش وزن داشتید، باید برای تشخیص سرطان استخوان به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟سرطان استخوان می‌تواند در خود استخوان ایجاد شده باشد یا از نقاط دیگر به استخوان منتشر شده باشد.

10. بیماری مادرزادی استخوان و مفاصل

برخی از بیماری‌های مربوط به استخوان و مفاصل بلافاصله پس از تولد مشخص می‌شوند. تمامی بیماری‌های مادرزادی ژنتیکی نیستند. برخی از آنها در اثر عواملی در دوران بارداری، زمان زایمان یا پس از تولد ایجاد می‌شوند. دارویی به نام تالیدومید برای رفع حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری تجویز می‌شد. اما تحقیقات نشان داد، این دارو باعث آسیب‌های سیستم اسکلتی داخل رحم می‌شوند. این نوزادان دارای نقایص شدیدی مانند اندام کوتاه یا بدشکل شدند.

11. آرتروز

به التهاب مفصل آرتروز گفته می‌شود. این بیماری می‌تواند یک یا چند مفصل را درگیر کند. آرتروز بیش از 100 نوع مختلف دارد که علائم و روش درمان آنها تفاوت دارد. شایع‌ترین انواع آن آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و نقرس است. معمولا علائم آرتروز به‌مرور ایجاد شده و شدید می‌شود. اما گاهی ممکن است به طور ناگهانی هم شروع شود. این بیماری می‌تواند سنین مختلف را درگیر کند. آرتریت روماتوئید معمولا در سنین 30 تا 60 سال دیده می‌شود. استئوآرتریت هم بیشتر در افراد 50 تا 60 سال وجود دارد. البته این بیماری در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند هم مشاهده شده‌است.

13. کمردرد

کمردرد به‌خودی‌خود بیماری نیست. اما این عارضه می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. زمانی که برای درمان کمردرد به متخصص مراجعه می‌کنید، ممکن است پزشک تشخیص دهد درد مربوط به رباط‌ها، ماهیچه‌ها، دیسک‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، اعصاب یا مهره‌های کمر است. گاهی هم بروز یک مشکل در اندام‌های مجاور مانند کلیه‌ها باعث درد کمر می‌شوند.

معمولا برای درمان درد کمر از داروها یا پمادهای موضعی استفاده می‌شود. در 90% مواقع این نوع درمان‌ها کارساز است. اما گاهی فوق‌تخصص ارتوپد تشخیص می‌دهد که نیاز به جراحی است.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟کمردرد دلایل مختلفی داشته و متخصص ارتوپدیست باتوجه‌به ناحیه و شدت درد دلیل بروز درد را تشخیص می‌دهد.

14. دیسک کمر

دیسک‌های کمر بین مهره‌ها قرار داشته و حرکت را تسهیل کرده و به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. اگر دیسک فتق کند و مواد داخل آن به بیرون نشت کند، به اعصاب فشار وارد می‌کند و باعث کمردرد می‌شود. معمولا دیسک کمر بدون هیچ نشانه‌ای ایجاد می‌شود. زمانی که شخص چیز سنگینی را بلند می‌کند یا فشاری روی دیسک‌ها وارد می‌کند، متوجه این مشکل می‌شود. این بیماری اغلب افراد 35 تا 50 سال را درگیر می‌کند.

در بیشتر مواقع دیسک کمر در ابتدا علامتی نداشته و به‌مرور درد متوسط و بی‌حسی در کمر و باسن احساس می‌شود. گاهی درد پس از چند هفته خودبه‌خود فروکش می‌کند. اما در همین مدت‌زمان هم احتمال دارد، درد بسیار شدید باشد و به پاها منتقل شود.

15. زانودرد

شرایط مختلفی می‌تواند باعث زانو درد شود. این عارضه هر شخصی را در هر سنی می‌تواند درگیر کند. ممکن است علت زانودرد آسیب به رباط یا پارگی غضروف باشد. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتریت، نقرس یا عفونت هم باعث زانودرد می‌شوند. در بسیاری از مواقع انجام درمان‌های خانگی و مراقبت از زانو به تسکین درد کمک می‌کند. گاهی ممکن است دکتر ارتوپد استفاده از زانوبند و چند جلسه فیزیوتراپی تجویز کند. در برخی موارد هم تشخیص داده می‌شود که زانو نیاز به جراحی دارد.

16. آسیب به تاندون‌ها

تاندون بافت فیبری است که استخوان را به ماهیچه وصل می‌کند. تاندون‌ها می‌توانند وزن حدود 5 برابر وزن بدن را تحمل کنند. اما در برخی شرایط ممکن است تاندون‌ها پاره شوند یا آسیب ببینند. برخی از عوامل مانند تزریق استروئید به تاندون، گروه خونی O یا بیماری‌های خاصی مانند نقرس و پرکاری پاراتیروئید احتمال تاندونیت را بیشتر می‌کنند.

پارگی تاندون بسیار نادر است. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، باعث سریعا برای درمان اقدام کرد. زیرا این مشکل جدی بوده و باعث ایجاد درد بسیار شدید و ناتوانی دائمی می‌شود. گاهی برای درمان این مشکل نیاز به جراحی است.

17. پوکی‌استخوان

پوکی استخوان باعث نازک و ضعیف‌شدن استخوان‌ها می‌شود. در نتیجه احتمال شکستگی‌های دردناک وجود دارد. عواملی مانند افزایش سن، تغییرات هورمونی و یائسگی، وزن پایین، سیگارکشیدن و مصرف برخی داروها به بروز پوکی‌استخوان کمک می‌کنند. معمولا برای درمان و پیشگیری از این مشکل کلسیم و ویتامین D تجویز می‌شود و پزشک توصیه می‌کند که ورزش را در برنامه خود قرار دهید. اگر پوکی‌استخوان شدید باشد، شرایط متفاوت است و داروهای مخصوص پوکی‌استخوان تجویز می‌شود.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

مشاوره با متخصصان
ارتوپدی دکترِتو

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

18. نرمی استخوان

بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم در نتیجه کمبود ویتامین D در کودکان ایجاد می‌شود. زمانی که ویتامین D در بدن کم باشد، کلسیم و فسفر غذا به‌خوبی جذب بدن نمی‌شوند. زمانی که کلسیم و فسفر استخوان‌ها در سطح مناسب نباشد، باعث نرمی استخوان می‌شود. اگر کودک علائمی مانند تاخیر در رشد، تاخیر در مهارت‌های حرکتی، درد در ستون فقرات و لگن و ضعف عضلانی داشت، باید برای تشخیص بیماری نرمی استخوان به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع با اضافه‌کردن کلسیم یا ویتامین D به رژیم غذایی می‌توان مشکل را برطرف کرد. اما اگر علت این عارضه بیماری زمینه‌ای دیگری باشد، باید از دارو یا درمان‌های دیگر استفاده کرد.

19. پای چنبری

پای چنبری به مشکلات مادرزادی در پا گفته می‌شود که نوزاد از بدو تولد به آن دچار است. در این نوع از اختلال پای کودکان، پا از موقعیت خود خارج شده و پیچ‌خورده است. در این حالت، تاندون‌هایی که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند، کوتاه بوده و باعث تغییر حالت پا می‌شود. این مشکل تقریبا شایع است و ممکن است نوزاد در تمامی موارد سالم باشد و تنها به بیماری پای چنبری دچار باشد.

این حالت ممکن است خفیف یا شدید باشد. تقریبا نیمی از نوزادان مبتلا به پاچنبری این مشکل را در هر دو پا دارند. معمولا پزشک توصیه می‌کند، درمان از همان زمان تولد شروع شود.

20. آسیب‌های ورزشی

در حین انجام ورزش احتمال بروز هر نوع آسیبی وجود دارد. گاهی علت آن فعالیت ورزشی نامنظم است و گاهی آسیب در اثر تماس فیزیکی ایجاد می‌شود. متداول‌ترین آسیب‌ها در ورزش رگ‌به‌رگ شدن، پارگی تاندون یا عضله، آسیب به زانو، تورم عضلات، شکستگی و دررفتگی استخوان است. برای درمان بسیاری از آسیب‌ها می‌توان از کمپرس یخ یا گرما استفاده کرد. اما برخی از آسیب‌ها شدید بوده و حتما باید به ارتوپدیست مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان مشکلات سیستم حرکتی شامل استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

21. درد لگن

درد لگن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در خانم‌ها اغلب علت درد لگن درد در ناحیه تناسلی است و مشکل مربوط به آن ناحیه است. اما گاهی درد می‌تواند نشانه عفونت، درد استخوان یا آسیب به اندام‌های غیر تولیدمثلی باشد. عواملی مانند آپاندیس، عفونت ادراری، عفونت کلیه، اختلالات روده، دیسک کمر، اسپاسم عضلات لگن و شکستگی استخوان لگن باعث بروز درد در این ناحیه می‌شوند. درصورتی‌که مشکل از استخوان یا عضلات نباشد، دکتر ارتوپد شما را به متخصص دیگری ارجاع می‌دهد.

22. درد مچ دست

درد مچ دست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اغلب علت آن پیچ‌خوردگی یا تاندونیت است. پزشک باتوجه‌به علائم و شدت درد می‌تواند علت این عارضه را پیدا کند. در بسیای از مواقع می‌توان با روش‌های مراقبتی در خانه مشکل را برطرف کرد. اما اگر پس از چند هفته درد فروکش نکرد یا بسیار شدید بود، باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

23. دست درد

دست درد شامل درد در قسمت‌های شانه، بازو، آرنج و مچ دست می‌شود. علل ایجاد این عارضه بسیار متنوع است و پزشک با بررسی دقیق می‌تواند علت آن را پیدا کند. گاهی درد استخوان یا ماهیچه این مشکل را ایجاد کرده و گاهی درد مربوط به اعصاب است. بیماری آرتریت یا شکستگی استخوان از علل متداول درد دست است و حتما باید توسط پزشک معاینه و درمان شوند.

24. پادرد

پا درد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع علت آن فعالیت زیاد است و با استراحت مشکل حل می‌شود. اما گاهی مشکل جدی است و باید توسط ارتوپدیست تشخیص داده شود. مواردی مانند التهاب تاندون عضلات پا، سندروم سینوس تارسی یا شکستگی استخوان‌های پا موارد جدی است که باید درمان پزشکی برای آنها انجام شود.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟‌پا درد دلایل مختلفی داشته و در بیشتر مواقع می‌توان با درمان‌های خانگی مشکل را حل کرد.

25. درد شانه

مفصل شانه مفصل گوی و کاسه‌ای است. درصورتی‌که مشکل از مفصل یا استخوان باشد، معمولا بالابردن دست سخت می‌شود. عواملی مانند کشیدگی در اثر فشار زیاد، التهاب تاندون، دررفتگی مفصل شانه، شکستگی استخوان ترقوه، تحت فشاربودن اعصاب گردن یا آسیب نخاعی از عوامل اصلی درد شانه هستند.

26. سندروم تونل کارپال

در این بیماری اعصاب اصلی دست تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه شخص دچار درد، بی‌حسی و احساس ضعف در دست و بازو می‌شود. انجام حرکات تکراری با دست، موقعیت نادرست دست در مدت زمان طولانی، بارداری، چاقی و ژنتیک از عواملی هستند که باعث بروز سندروم تونل کارپال می‌شوند. فوق‌تخصص ارتوپدی باتوجه‌به علائم و شدت بیماری برای درمان از روش‌های مختلفی مانند دارو، ورزش یا جراحی استفاده می‌کند.

27. تعویض مفصل زانو

یکی از جراحی‌هایی که برای درمان مشکلات زانو انجام می‌شود، جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو است. این جراحی باعث تسکین درد و بهبود عملکرد زانو می‌شود. در این جراحی استخوان آسیب‌دیده از قسمت ران، ساق پا و کاسه زانو بریده شده و یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. این مفصل از جنس آلیاژهای فلزی، پلاستیک درجه یک و پلیمر است.

28. تعویض مفصل لگن

زمانی که مفصل لگن آسیب ببیند، برای تسکین درد و بازگرداندن توانایی مفصل و استخوان جراحی تعویض لگن انجام می‌شود. در این جراحی قسمتی از مفصل لگن با ایمپلنت مصنوعی جایگزین می‌شود. ممکن است در جراحی استخوان لگن یا قسمت بالایی استخوان ران برداشته شود. در برخی از جراحی‌ها هم هر دو استخوان برداشته شده و مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟اگر در استخوان، مفضل یا ماهیچه هر یک از قسمت‌های بدنتان مشکلی را احساس می‌کنید، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

زیرشاخه‌های اصلی ارتوپدی

به دلیل پیشرفت علم و بالارفتن تخصص، ارتوپدی هم به چند زیرشاخه تقسیم شده است و متخصصان ارتوپد در هر زیرشاخه به‌صورت کاملا تخصصی کار می‌کنند. اصلی‌ترین زیرشاخه‌های آن عبارت‌اند از:

جراحی دستجراحی شانه و آرنججراحی زانوجراحی پاجراحی ستون فقراتجراحی لگن و رانجراحی ارتوپدی کودکانجراحی آسیب‌های اسکلتیجراحی آسیب‌های ورزشیجراحی تومورهای سیستم حرکتی.

فرق ارتوپدی و فیزیوتراپی چیست؟

در فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات و برخی حرکات خاص هرگونه درد تسکین پیدا کرده و از بازگشت درد جلوگیری می‌کند. بیمار با انجام فیزیوتراپی می‌تواند زندگی باکیفیت‌تری داشته باشد. در فیزیوتراپی قدرت و استقامت عضلات افزایش پیدا کرده و دامنه حرکتی بهبود پیدا می‌کند.

زمانی که بافت‌ها و ماهیچه‌ها به‌قدری آسیب ببینند که فیزیوتراپی کارساز نباشد، ارتوپدیست با استفاده از سایر روش‌های پزشکی از جمله جراحی مشکل را درمان می‌کند. در شرایطی مانند شکستگی شدید تنها راه ممکن جراحی است.

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

مشاوره با متخصصان
ارتوپدی دکترِتو

دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟دکتر ارتوپد کیست؟ علل مراجعه به این متخصص چیست؟

چه زمانی باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که دچار درد و آسیب در استخوان، ماهیچه، تاندون، رباط یا مفاصل شدید، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. دکتر ارتوپد باتوجه‌به علائم و نوع درد تشخیص می‌دهد که آسیب به کدام ناحیه وارد شده است. در صورت نیاز ممکن است پزشک آزمایش‌های تصویربرداری را توصیه کند تا بتواند به طور دقیق آسیب را شناسایی کند.

اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-an-orthopedic-physician
https://healthcare.utah.edu/orthopaedics/specialties/what-is-orthopedic-doctor.php
https://www.healthline.com/find-care/articles/orthopedists/what-is-an-orthopedic-doctor#conditions-treated

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...