نمایش کوراوغلو، پیوندی از عشق و حماسه


نمایش کوراوغلو، پیوندی از عشق و حماسه

نویسنده و کارگردان نمایش کوراوغلو، این نمایش را پیوندی از عشق و حماسه عنوان کرد که بیانگر تاریخ و قدمت و نشان از زیبایی افسانه‌های آذربایجان است.

یعقوب صدیق جمالی روز سه‌شنبه، پنجم بهمن ماه در نشست با اصحاب رسانه در خصوص این نمایش اظهارکرد: نمایش کوراوغلو سال ۱۳۷۹ در سالن تربیت تبریز ۵۸ نوبت انجام شد و در نخجوان، فستیوال بین المللی ایران زمین اهواز، جشنواره آیین سنتی، در سازمان فرهنگی هنری و یک بار هم در ترابوازن روی صحنه رفت.

وی ادامه داد: با شناسایی فاکتورهای لازم آگاه شدیم که می‌توان مجددا این نمایش را تولید کرد و روی صحنه برد؛ نویسندگی این نمایش بر عهده‌ی من بود و منبع اصلی من، رحیم رئیس‌نیا استاد ادبیات، عاشیق‌ حسن اسکندری و کتاب حماسه کوراوغلو بود البته از برخی موسیقی‌ها و فیلم‌ها نیز بهره‌مند شدم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین افزود: می توان گفت که بیشترین حوزه‌ای که تمامی پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در آن رعایت می‌شود، بخش هنر و نمایش است و ما در این نمایش به منظور رعایت پروتکل‌ها، در هر نمایش فقط دو الی سه خانواده را پذیرش می‌کنیم.

غلامرضا میرزازاده، آهنگساز این نمایش نیز افزود: سال ۱۳۷۹ که این نمایش روی صحنه رفت، من به همراه برادرم موسیقی آن را نواختیم اما موسیقی این نمایش با اپرای کوراوغلو بسیار فاصله دارد؛ در این نمایش، موسیقی نمود بسیار دارد و تعدادی از موسیقی‌های آن نیز نسبت به نمایش قبلی تغییر یافته است و تقریبا می‌توان گفت نسبت به نمایش قبلی بروز شده است.

وی گفت: اینبار اغلب موسیقی در خدمت نمایش بوده و حرکات و رقص‌های آن با موسیقی هماهنگ شده است و همچنین از عاشیق‌ که راوی نمایش بوده، استفاده شده است و از تار، قره نی و قارمان نیز در نواختن موسیقی آن بهره‌مند شدیم اما با اپرای کوراوغلو کاملا متفاوت است.

پدرام ناظر عدل، کروگراف این نمایش نیز در این مراسم اظهار کرد: طی چندین مدت این نمایش را به صحنه بردیم البته شاید به مدت زیادی زمینگیر شده بود اما بعد از مدت بسیاری توانستیم که آن را روی صحنه ببریم بنابراین امروز این مجموعه را جمع کرده و نمایش زیبایی را به صحنه بردیم.

وی ادامه داد: در این نمایش تاریخ و فرهنگ آذربایجان را به دیار خود نشان می‌دهیم و در انتخاب موسیقی، رقص و بازیگر آن از بهترین حرکات استفاده کردیم تا لایق‌ترین‌ها را به صحنه ببریم؛ از اینکه تبریزی هستم به خودم افتخار می‌کنم که چنین نمایشی به صحنه خواهد رفت و درخواست می‌کنم تا با ما همراه بوده و از ما حمایت کنید.

جمال ساقی نژاد، از بازیگران این نمایش نیز طی سخنانی گفت: اگر دو سال قبل کرونا شیوع پیدا نکرده بود این نمایش چندین ماه می‌توانست مردم را به صحنه بکشاند اما امیدواریم با تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام شد، استقبال خوبی داشته باشیم.

سولماز هاشمی یکی‌دیگر از بازیگران این نمایش نیز بیان کرد: بعد از چندین مدت با همت دوستان این اثر فاخر دوباره زنده شد و افتخار می‌کنم که با اساتید خود در یک صحنه ایفای نقش می‌کنم و امیدوارم از تماشای این نمایش لذت ببرید.

سعیده حامد، مشاور کارگردان و سرپرست بانوان این نمایش نیز یادآور شد: ما از تیم ۱۶ نفره بانوان حمایت کرده و نمایش را اجرا می‌کنیم و با وجود تمامی محدودیت‌ها و مشکلات به همراه ۱۲۰ الی ۱۵۰ نفر نمایش را به صحنه بردیم چراکه اگر فرزندان ما کوراوغلو را بشناسند به فرهنگ خود کمک شایانی کرده‌ایم.

همچنین در این نشست از پوستر نمایش کوراوغلو نیز رونمایی شد.

گفتنی است؛ نمایش «کوراوغلو» به نویسندگی و کارگردانی یعقوب صدیق جمالی، هفتم الی سی‌ام بهمن ماه در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به صحنه می‌رود.

نمایش کوراوغلو، پیوندی از عشق و حماسه

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت