وزیر بهداشت؛ جایگزین طرح تحول سلامت را اجرا می کنیم


وزیر بهداشت؛ جایگزین طرح تحول سلامت را اجرا می کنیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال تدوین و ارائه لایحه اصلاحیه ماده 27 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستیم، گفت: قول می‌دهیم که شبکه مان را نسبت به بحث جمعیت فعال کنیم و بحث سرطان‌های شایع در زنان را در طرح عدالت و تعالی سلامت جزو برنامه‌های خود قرار خواهیم داد.

وزیر بهداشت، از اجرای طرح عدالت و تعالی سلامت به عنوان جایگزین طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: تفاوت های زیادی بین این دو طرح وجود دارد.

به گزارش مهر؛ نشست مشترک فراکسیون‌های زنان و دیپلماسی سلامت مجلس با بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، به منظور بررسی اقدامات و برنامه‌های این وزارت‌خانه در حوزه سلامت زنان برگزار شد.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در این نشست خطاب به وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه بحران کرونا تا حدودی فروکش کرده و امیدواریم که شاهد موج‌های بعدی کرونا نباشیم در حال حاضر فرصت مغتنمی است که برنامه و اقدامات خود در حوزه سلامت زنان را ارائه کنید.

وی ادامه داد: بانوان با توجه به وضعیت جسمی شأن بیشتر درگیر بیماری‌های عمومی هستند البته برخی بیماری‌ها هم خاص جامعه زنان است که وزارت بهداشت باید توجه ویژه ای به این بیماری‌ها داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: فراکسیون زنان با همکاری فراکسیون دیپلماسی سلامت کار مشترکی را در مورد بحث غربالگری سرطان‌های شایع در زنان شروع و همچنین در حوزه جمعیت هم ورود کردیم و ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از مواردی است که اصلاح آن را در دستور کار داریم.

قاسم‌پور با بیان اینکه در حال حاضر ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای ما به چالش تبدیل شده است، گفت: قانون برای دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار حرمت دارد و در این رابطه می‌طلبد افرادی که در گلوگاه‌های وزارت بهداشت در حوزه جمعیت قرار گرفته اند افرادی باشند که نسبت به مقوله جمعیت تعهد داشته و آن را باور داشته باشند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در پایان این نشست گفت رفع ابهامات ماده ۲۷ باید به صورت جدی صورت گیرد، خطاب به وزیر بهداشت گفت: هر چند شما نسبت به بحث جمعیت تعهد دارید اما این پیام به دستگاه‌های زیرمجموعه شما منتقل نشده است بنابراین نیاز است کارگروهی مشترکی میان مجلس و وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف ماده ۲۷ تشکیل شود و اجرای قانون نباید رها شود البته وزیر بهداشت هم باید در جریان این کارگروه قرار گیرد تا ارتباط مناسب برقرار شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در بحث غربالگری سرطان، خانم شیخی رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت پیشنهاد اصلاح دارند و نیاز است این مهم در وزارت خانه بررسی شود و در صورتی که برای اجرای مصوبه هیأت وزیران نیاز به الزاماتی دارید با نگاه اجرایی کردن آن را به ما اعلام کنید تا بتوان ۴۰ درصد سرطان‌های شایع در حوزه زنان را با غربالگری کنترل کرد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در ادامه با یادآوری اینکه در تلاش برای اجرای طرح عدالت و تعالی سلامت هستیم، گفت: تفاوت این طرح با طرح تحول سلامت این است که در طرح تحول تنها درمان دیده شده است و اینکه هتلینگ بیمارستان‌ها ارتقا، تعرفه‌ها و دریافتی پزشکان افزایش یابد اما در طرح تعالی سلامت به بحث عدالت و حمایت از مناطق محروم و شبکه‌های بهداشتی پرداخته شده است که رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید زیادی دارند؛ معتقدیم که در بحث سلامت و آموزش عدالت خوبی وجود ندارد و باید بتوان تا جایی که مقدور است عدالت را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از شبکه‌ها و خانه‌های بهداشتی وضعیت نابسامانی دارند که باید بازسازی شوند، افزود: در رابطه با آموزش هدف افزایش سهمیه مناطق محروم است؛ شورای انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش سهمیه پزشکی عمومی را اعلام کرد البته در رشته‌های دستیاری ظرفیت‌ها پر نمی‌شد و امسال ۴ هزار ظرفیت دستیاری داشتیم اما ۳ هزار نفر قبول شدند و این به دلیل مکانیزم اشتباه بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در پژوهش به دنبال محصول محور هستیم، گفت: مراکز تحقیقاتی باید تولید داشته باشند؛ ۲۲۰ هزار ظرفیت دانشجویی ما است که به دنبال این هستیم که خوابگاه‌های متاهلان را با استفاده از بودجه‌ای که در قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده است توسعه دهیم.

عین اللهی با تاکید بر اینکه بحث جمعیت یکی از اولویت‌های مهم ما است، افزود: متأسفانه تنها پروژه‌ای که سازمان جهانی بهداشت جهانی بسیار خوب عمل کرده کنترل جمعیت بوده است بنابراین در طرح عدالت و تعالی سلامت به دنبال این هستیم که وظایف خودمان را با همکاری با نمایندگان در حوزه جمعیت به نحو احسن انجام دهیم.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط رئیس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه نسبت به انتصابات حوزه جمعیت در وزارت بهداشت حساسیت‌های لازم را خواهیم داشت، گفت: افرادی را بکارگیری خواهیم کرد که مساله جمعیت برایشان مهم باشد و در اولویت قرار گیرد و این دغدغه ما است.

به دنبال تدوین لایحه اصلاحیه ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده جمعیت هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه به دنبال تدوین و ارائه لایحه اصلاحیه ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستیم، گفت: قول می‌دهیم که شبکه مان را نسبت به بحث جمعیت فعال کنیم و بحث سرطان‌های شایع در زنان را در طرح عدالت و تعالی سلامت جزو برنامه‌های خود قرار خواهیم داد.

زهرا شیخی رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم در این نشست گفت: ۲۴ آبان ماه سال جاری نشستی را با حضور مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط برای بررسی مصوبه هیأت وزیران مبنی بر تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان که قرار بود به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گیرند مشروط به اینکه معرفی بیمه‌ها از طریق برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده برای تمامی بیمه شدگان مشمول برنامه مذکور با اولویت بیماران روستایی شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت بر اساس استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت و ثبت در سامانه صورت گیرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل خرید راهبردهای تشخیص زودهنگام در این حوزه را هم شورای عالی بیمه سلامت کشور ابلاغ کرده است و وزارتخانه‌های بهداشت، دفاع، کار، اقتصاد، صمت و سازمان برنامه و بودجه همزمان این ابلاغیه را دریافت کردند و قرار شد طی دو هفته گزارش این موضوع به اینجانب ارائه شود و انتظار داشتم که وزارت بهداشت اولین وزارتخانه‌ای باشد که این گزارش را ارائه می‌کند اما متأسفانه تاکنون گزارش را دریافت نکردم و تا ۴ اسفند ۱۴۰۰ برای نحوه اجرایی شدن این مصوبه مهلت می‌دهیم که این گزارش را ارائه کنید؛ به لحاظ علمی اگر غربالگری سرطان‌های شایع در زنان به درستی انجام شود ۴۰ درصد این سرطان‌ها در کل کشور کنترل خواهد شد.

شیخی یادآور شد: از سویی در بند (ه) تبصره ۱۷ مقرر شده هر سه ماه به محض ابلاغ قانون برنامه و بودجه وزارت بهداشت گزارشی را در مورد وضعیت اجرای نسخه الکترونیک، بحث پزشک خانواده و نحوه هزینه کرد بودجه ناباروری به کمیسیون بهداشت ارائه کند اما متأسفانه تاکنون گزارشی ارائه نکرده است؛ بهرحال زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و سلامت نیم دیگری از جامعه هم در گرو سلامت زنان است و وقتی یک مادر به بیماری مبتلا می‌شود خانواده را به شدت تحت تأثیر قرار داده و در شرایط اقتصادی کنونی فشارها غیرقابل تحمل خواهد بود و خانواده‌ها بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به گونه‌ای به جامعه القا شده که وزارت بهداشت تنها به بحث کرونا و واکسن می‌پردازد و در این رابطه نیاز است تمامی مباحث حوزه بهداشت و درمان مورد توجه قرار گیرد.

زهره سادات لاجوردی عضو فراکسیون زنان مجلس در این نشست خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه در طرح عدالت و تعالی سلامت چقدر به بحث جمعیت پرداخته شده است، گفت: در مورد ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابهاماتی و سوالاتی وجود دارد و نیاز است این ابهامات رفع شود.

فاطمه رحمانی عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس در ادامه خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه چه زمانی قرار است طرح عدالت و تعالی سلامت محقق شود، گفت: بیماران مزمن برای دریافت دارو با مشکل مواجه هستند؛ بیماران پیوندی اگر داروهایشان را در زمان مناسب دریافت نکنند با مشکل مواجه می‌شوند نیاز است برای این موضوع فکری اساسی شود.

وی ادامه داد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به موضوع سقط‌های غیرقانونی پرداخته شده و تا زمانی که آئین نامه‌های اجرایی قانون تدوین شود انتظار می‌رود وزارت بهداشت برنامه ریزی مناسب را برای کنترل این موضوع داشته باشد.

فاطمه محمدبیگی عضو فراکسیون زنان در ادامه این نشست خطاب به وزیر بهداشت، گفت: علیرغم اینکه بانوان ایرانی علاقمند به حوزه طب سنتی هستند اما متأسفانه ردیف مستقل طب سنتی در تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده و انتظار می‌رود همکاری کنید تا این مهم که سال گذشته با تلاش مجلس پیش بینی شده مجدداً در بودجه مدنظر قرار گیرد؛ همچنین در تبصره ۱۷ سه موضوع مهم نظام ارجاع، پزشک خانواده و سلامت الکترونیک با ۱۳۹۸ همت در یک جمله دو خطی گنجانده شده در حالی که بر اساس برآوردها تنها حقوق و دستمزد پزشک خانواده ۱۴۰۰ همت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مشاور امور بانوان وزارت بهداشت باید عملکرد کاربردی داشته باشد، تصریح کرد: ایشان باید در جلسات شورای معاونان حضور داشته باشند؛ در دو ماه گذشته ۷ نشست برای اصلاح ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد و مسئولان مربوطه باید پیشنهادات را برای اجرایی کردن این ماده ارائه می‌کردند اما هیچ راهبردی را برای نحوه اجرای این ماده ارائه نکردند؛ ما نمی‌گوییم قانون ایراد ندارد بلکه قابلیت اجرایی دارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم خطاب به عین اللهی یادآور شد: می‌توانید نسبت به تشکیل کمیسیون ماده ۲۷ اقدام کرد و مشکلات متخصصان زنان را بررسی و حل کنید و اجازه ندهید سقط جنین در حوزه زنان متخصص اتفاق بیفتد و همچنین نیاز است قانون جوانی جمعیت را پلکانی اجرا و پیشنهادات خودتان را برای اجرای قانون ارائه کنید؛ در حوزه ماده ۲۷ نشست‌های مکرری را برگزار خواهیم کرد و می‌طلبد معاونان در این جلسات شرکت کنند؛ به جای تعلیق این ماده در ستاد کرونا نیاز است تدابیر مناسبی برای اجرای آن اتخاذ شود؛ تکریم مادری و همسری باید از نخبگان جامعه پزشکی شروع شود.

الهام آزاد عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه این نشست خطاب به عین اللهی با انتقاد از نبود پزشک متخصص زنان و ماما در شهرستان خور و بیابانک، گفت: با این کمبودها چگونه می‌خواهیم جمعیت افزایش پیدا کند و منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت محقق شود.

وی ادامه داد: سونولوژیست زن در شهرستان خور و بیابانک وجود ندارد و در شهرستان نائین تنها یک سونولوژیست وجود دارد و با وجود پیگیری‌های مداوم طی این یک سال اما هنوز توجهی نشده است در این رابطه می‌طلبد نگاه ویژه به این موضوع داشته باشیم و کمبودهای حوزه سلامت مادران و زنان حوزه انتخابیه رفع شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید