استاندار: توان ساماندهی بحران‌ در کردستان باید تقویت شود


استاندار: توان ساماندهی بحران‌ در کردستان باید تقویت شود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان با اشاره به بارش سنگین برف اخیر و بروز برخی مشکلات گفت: باید توان ساماندهی نیروها و ماشین‌آلات را در زمان بحران در استان تقویت کنیم و برنامه‌ریزی لازم برای بسیج امکانات داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کردستان که با حضور وزیر کشور در سنندج برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم در صورت بروز بحران یا بارش های سنگین، با برنامه‌ریزی درست و آمادگی کامل، شاهد بروز مشکل در استان نباشیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی مردم و کمک آنان به دستگاه‌ها در بارش های اخیر، افزود: فرسودگی ماشین آلات و سخت گذر و برف گیر بودن راه های استان، از جمله نقاط ضعف و چالش های منطقه است که می طلبد در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.

استاندار کردستان یکی از مشکلات موجود را عدم تامین حقوق پرسنل شهرداری ها دانست و اظهار داشت: همه شهردادی ها در مجموع با این مشکل مواجه هستند که باید چاره اندیشی شده و هرچه زودتر حقوق معوقه آنان پرداخت شود.

زارعی کوشا اضافه کرد: مجموعه شرایطی که در کردستان بود، یعنی بارش فراوان و برودت هوا و طولانی بودن بارش، در طول پنج دهه گذشته سابقه نداشته است.

وی به مشکلات و دغدعه های جدی آب در بانه و تاثیر بارش ها در کاهش این مشکل اشاره کرد و افزود: براساس گزارش دریافتی، از ابتدای سال آبی جاری تا پایان دی ماه، ۱۸۰ میلیمتر بارش ثبت شده است در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۹ و درازمدت ۱۷۹ میلیمتر بود که نشان از افزایش بارندگی در سال جاری دارد.

استاندار کردستان به ارتفاع ۲ متری برف در برخی نقاط استان اشاره کرد و ادامه داد: در مجموع طی ۶ روز، ۸۶ هزار کیلومتر باند و ۳۰ هزار کیلومتر معابر شهری و یک هزار و ۴۰۰ روستا (حداقل ۲ بار) برفروبی انجام سد.

او گفت: همچنین در این مدت ۲۰ هزار تن شن و نمک در جاده های برون شهری و ۱۵ هزار تن هم در داخل شهرها استفاده شده و ۷۰۰ هزار تن برف جابجا شده است.

زارعی کوشا ضمن اشاره به اسکان پنج هزار گرفتار در برف در راهدارخانه ها و مساجد و پایگاه های هلال احمر، اظهار داشت: با وجود بارش های سنگین، وقوع سانحه و تصادف منجر به فوتی نداشتیم که جای تامل و خوشحالی است.

وی آمار امدادرسانی را ۶ هزار و ۷۸ مورد اعلام کرد و گفت: در این مدت، پنج هزار جیره خشک و یک هزار و ۶۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین مسافران و روستاییان گرفتار در برف توزیع شد، ضمن اینکه هفت مورد امدادهوایی، ۸۰ مورد انتقال مادران باردار به مراکز درمانی و نجات ۱۴ کوهنورد هم صورت گرفت.

استاندار کردستان به توزیع ۶ هزار تن آرد در سطح شهر سنندج اشاره کرد و ادامه داد: بارش سنگین برف و عدم امکان تردد در برخی از محلات شهرها از جمله سنندج به دلیل یخردگی، اعتراض مردم را بخاطر ازدحام در نانوایی‌ها در پی داشت که کمبود آرد و انتقال ان به نانوایی ها با کمک نیروهای نظامی و انتظامی برطرف شد.

یخ زدگی سه هزار و ۲۰۰ کنتور آب و ۲۵۰ مورد خاموشی برق در روستاها نیز از دیگر مواردی بود که زارعی به آن اشاره کرد و افزود: اطلاع رسانی به موقع، تشکیل ستاد مدیریت بحران و راه اندازی سامانه پیامکی از جمله نقاط قوت دستگاه‌ها در زمان بارش برف در استان بود.

در این جلسه فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان، فرماندهی انتظامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای و فرمانده لشکر ۲۸ پیاده کردستان و مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان به ارائه عملکرد دستگاه های متبوع در زمینه ارائه خدمات به مردم پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق