افزایش بخش بین‌الملل به جشنواره رسانه امام رضا (ع)


افزایش بخش بین‌الملل به جشنواره رسانه امام رضا (ع)

دبیر اجرایی جشنواره رسانه امام رضا (ع) گفت: این جشنواره بستری برای ترویج معارف رضوی و تجلیل رسانه‌های فعال این عرصه است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: نشست خبری دومین جشنواره رسانه امام رضا (ع) با حضور اکبر نصر‌اللهی دبیر علمی، محسن هوشمند دبیر اجرایی، حمیدرضا مقدم‌فر عضو هیأت داوران و عبدالکریم خیامی عضو هیأت داوران جشنواره در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس روضوی در تهران برگزار شد.

در این نشست هوشمند طی سخنانی با اشاره به فرایند اجرایی دومین جشنواره جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)، گفت: سالهای سال است در مجموعه آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت رضا (ع) گروه‌های مختلف مردم به فراخور توان و تخصصی که دارند مشغول به خدمت رسانی به زائران علی بن موسی الرضا (ع)هستند.

وی یکی از گروه‌هایی که در حرم حضرت رضا (ع) مشغول خدمت به زائران و ارادتمندان به ساحت قدسی حضرت رضا (ع) هستند را اهالی رسانه‌ ذکر کرد و گفت: این خادمان از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید و نشر محتوا ضمن فراهم آوردن زمینه ای برای برقراری ارتباط اقشار مختلف مردم و ارداتمندان به این بارگاه منور، زمینه بسط و نشر فرهنگ رضوی را در جامعه فراهم می‌آورند.
هوشمند با اشاره به حدیث معروفی از حضرت رضا (ع) گفت: این امام همام فرموند: رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می‌کردند»؛ در واقع خدمتی که اهالی رسانه در این بارگاه نورانی انجام می‌دهند احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و توسعه فرهنگ و سیره حضرت رضا (ع) است.

جایگاه رسانه در پویش «همه خادم الرضاییم»

وی ادامه داد: پویش «همه خادم الرضاییم» چند سالی است که به عنوان کار محوری در آستان قدس رضوی راه اندازی شده است؛ محور اصلی این پویش هر خدمتی که به نام مبارک حضرت رضا (ع) به مردم ارائه می‌شود، است که اهالی رسانه جایگاه ویژه ای در این پویش داشته و دارند. در همین راستا جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) سال گذشته به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد تا ضمن فراهم آوردن زمینه‌ای برای تقدیر و تجلیل از رسانه های فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد تا آثار رسانه‌ای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند.

وی با بیان اینکه اختتامیه اولین دوره از این جشنواره همزمان با دهه ولایت امسال در سه بخش رسانه‌های خبری -تحلیلی، رسانه‌های مجازی و رسانه‌های صوتی و تصویری برگزار شد، گفت: نزدیک به ۲۵۰۰ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران

هوشمند در ادامه به برگزاری دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره تلاش شده است با هم‌اندیشی اصحاب رسانه، هیات‌های انتخاب و داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحب‌نظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازه‌ای برای شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای حضرت رضا (ع) ایجاد شود.

وی ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره نیز در دومین دوره برگزاری این رویداد، چهار هدف مهم را تعیین کرده که شامل شناسایی و شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی، تعمیم و گسترش تولیدات رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین، شبکه‌سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی و عمق‌بخشی به محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره و معارف رضوی است.

ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی

هوشمند در ادامه محورهای موضوعی جشنواره را شامل چهار بخش سیره رضوی، زائر و زیارت رضوی، وقف و نذر رضوی و خدمت رضوی ذکر کرد و گفت: توسعه بخش‌های جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) است.

وی افزود: در بخش سیره رضوی، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره امام رضا (ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل در محور زائر و زیارت رضوی، تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام رضایی و زائران غیرایرانی مورد نظر است.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: در محور وقف و نذر رضوی نیز بررسی آثار و برکات موقوفات و نذور به ساحت مقدس امام رضا (ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک آن حضرت و در محور خدمت رضوی تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک ثامن الحجج(ع) مورد نظر قرار گرفته است.

بخش‌های دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

وی اظهار کرد: دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) شامل 4 بخش و محورهای مرتبط با آن شامل خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها است که در محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر می‌توانند آثار خود را ارائه کنند.

به گفته هوشمند، بخش فعالان رسانه‌های صوتی و تصویری با تمرکز بر تولیدات این رسانه‌ها با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در بخش رسانه‌های مجازی، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی و در بخش عکس و گرافیگ عکس خبری، گرافیک و بخش ویژه اینفوگرافی است.
وی اضافع کرد: مراسم پایانی دومین دوره این جشنواره در خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس، اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشت. علاقه مندان برای ثبت‌نام و اطلاعات تکمیلی به سایت mediafest.razavi.ir مراجعه کنند.

در ادامه عبدالکریم خیامی عضو هیأت علمی در نشست خبری دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)، که صبح امروز 5 بهمن‌ماه در تهران برگزار شد، با اشاره به جشنواره سال گذشته و سایر جشنواره‌هایی با محوریت حضرت رضا (ع) برگزار شده است، گفت: در گزاره‌ها و ادبیات دینی ما دو واژه محبت و مودت وجود دارد، محبت به دلدادگی‌های درونی گفته می‌شود که نسبت به چیزی یا کسی داریم، اما اگر محبت تجلی بیرونی پیدا کرد و ابراز و بیان شد، تبدیل به مودت می‌شود که کارکردهای بسیار فراوان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم همه رسانه‌ها و حتی عموم مردمی که تولیدگر حرفه‌ای نیستند با استفاده از ابزارهای فراگیری همچون تلفن همراه و قلم، در حد نگارش یک یادداشت، متن و یا شعری کوتاه در این جشنواره شرکت کنند؛ این یک دعوت فراگیر است که با مشارکت و تولید اثری در حوزه رضوی قطعا در روز قیات دستگیر ما خواهد بود.

توجه به موضوع و زاویه دید در خلق اثر

خیامی در ادامه با بیان در این جشنواره توجه به موضوع و زاویه دید در تولید آثار مهم است، گفت: درباره ساحت مقدس امام رضا (ع) آثار علمی و پایان‌نامه و رساله‌های بسیاری تولید شده است، گاهی اوقات یک موضوع کار رسانه‌ای شده اما زاویه پرداخت آن جدید است و گاهی نیز موضوع تکراری است اما نحوه ورود، پرداخت و زاویه دید شما نسبت به آن موضوع تازه است که هر دو گرانقدر و ارزشمند است و باید به آن توجه کرد.

عضو هیأت علمی جشنواره خاطر نشان کرد: موضوعاتی تاریخی و حتی معاصر فراوانی درباره امام رضا (ع) وجود دارد که تاکنون به آن پرداخته نشده، همچنین نکته قابل توجه به شرکت‌کنندگان در این جشنواره توجه به بحث روایت داشتن آثار در عرصه‌های مختلف است، یک خبر، نوشته، یادداشت، سرمقاله و حتی گزارش اگر روایت داشته باشد، ارزشمند است.

تولید آثار در گستره جهانی

وی با بیان اینکه نباید اثری را به صرف توصیف تولید کنیم، گفت: موضوع جشنواره امام رضا (ع) و آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود، اگر چه نور و منشا آن حرم علی بن موسی الرضا (ع) است اما محدود به حریم و جغرافیای فیزیکی این بارگاه منور نمی شود، بلکه باید در بعد و گستره جهانی باشد.

خیامی از دیگر نکات قابل توجه در این جشنواره را مباحث زیبایی شناسانه آثار ذکر کرد و گفت: انتظار داوران از اثری که دریافت می‌کنند با تولید کننده و ارسال کننده حقیقی و حقوقی تنظیم می‌شود انتظار ما این است آثار از تکنیک‌های زیبایی شناسی و مهارت های فنی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه موضوع فضای حاکم و نحوه ارتباط گیری با کاربر برای ما اهمیت دارد، گفت: ارتباط با امام رضا (ع) صرفاً ارتباط با جامعه بشری نیست، همان‌گونه که یکی از القاب این امام همام ضامن آهوست، ارتباط طبیعت با امامت که فراوان در سیره و سنت حضرت رضا (ع) مشاهده شده است نیز مهم و قابل توجه است؛ تشخص، تخیل، زنده پنداری از موضوعاتی است که علاوه بر داشتن جذابیت واقعیات سیره زندگی حضرت رضا (ع) را بیان می‌کند.

خیامی گفت: ویژگی حی و زنده بودن امام که در ذیل آن هزاران خدمت اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و.. در کل جهان در حال انجام است، ارتباط اثر رسانه‌ای با زمینه و زمانه و شرایط کنونی جامعه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، گرفتاری‌ها و مشکلات، مناظرات امام رضا (ع)، توجه به اقتضاعات خاص رسانه و... موضوعات ارزشمندی است که باید بیشتر به آن بپردازیم. در حوزه پایان نامه‌ها و رساله‌ها اگر اساساً تحلیل و نقد عالمانه‌ای بر آثار رسانه‌ای دینی و معرفتی صورت گیرد کار ارزشمند و در خور توجه است که رسانه ها باید به این مهم توجه داشته باشند.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...