بارقه امید بازار سرمایه با رشد 55 درصدی معاملات خُرد


بارقه امید بازار سرمایه با رشد 55 درصدی معاملات خُرد

در روزهایی که بازار سهام قرمز است، افزایش معاملات خرد می‌تواند سهامداران را به روزهای آینده بورس امیدوار نگه دارد.

بارقه امید بازار سرمایه با رشد 55 درصدی معاملات خُرد
بازار سرمایه هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشته است. نزدیک شدن شاخص کل بورس به کانال ۱.۱ میلیون واحدی زنگ خطر را برای دولت و سازمان بورس به صدا درآورده است.

به عبارت دیگر، بازار سهام تحت تاثیر شاخص سازهای بورس در روزهای سرخ رنگ به سر می‌برد، افت قیمت نمادهای بزرگ بورسی به دلیل کاهش تولید و یا تعطیلی کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد و سیمان به دلیل کمبود گاز به دلیل بالارفتن مصرف خانگی، از جمله دلایل اصلی این کاهش قیمت این سهم ها بوده است.

از طرف دیگر، باید افزایش مالیات ستانی از محصولات صادراتی خام و نیمه خام پتروشیمی‌ها را نیز از عوامل اصلی وضعیت نزولی بورس و تشکیل شدن صف‌های عریض و طویل فروش را نیز از جمله دلایل این رخداد در تالار شیشه ای دانست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در این هفته، نمادهای پتروشیمی و پالایشی بازار سهام ریزش قیمت داشتند، انتشار اخبار اخذ مالیات بر صادرات از محصولاتی مانند قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن در روز یکشنبه سبب شد سهامداران بزرگ در دو روز گذشته سهم‌های خود را بفروشند. به نظر می ‌رسد سهامداران بزرگ حقوقی و حقیقی بزرگ اقدام به عرضه سهام کرده باشند.

افت قیمت دلار در این هفته نیز یکی دیگر از عوامل موثر در سقوط بازار سرمایه بوده است. اصلاح سیاست حذف ارز ترجیحی نیز یکی دیگر از مواردی است که به دلیل نامشخص ‌بودن تصمیم دولت و مجلس در روزهای گذشته ریزش بازار سهام را تشدید کرده است. ‌

افزایش مازاد عرضه در بورس

بررسی معاملات روز دوشنبه نشان می دهد، بازار با مازاد عرضه ۴۰۱ میلیارد تومانی بسته شده که بیشترین رقم در ۴ ماه اخیر است.

در معاملات امروز، بعد از «نمادهای پتروشیمی»، گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «محصولات شیمیایی»، «سیمان، گچ و آهک»، «استخراج کانه‌های فلزی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی» افت قیمت داشتند.

میانگین خرید هر کد حقیقی در بازار امروز ۱۲.۵ میلیون تومان و میانگین فروش هر کد حقیقی نیز ۲۵.۸ میلیون تومان بود.

افت شدید شاخص کل بازار سهام

معاملات امروز بازار سرمایه، با افت ۲۶ هزار و ۶۵۹ واحدی شاخص کل بورس همراه شد تا بازدهی منفی ۲.۱۶ درصدی را به ثبت برساند. شاخص کل هم اکنون نزدیک کانال ۱.۱ میلیون واحدی قرار گرفته و به عدد یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۸ واحدی رسیده است.

شاخص کل هموزن نیز در معاملات روز سه ‌شنبه با کاهش ۶ هزار و ۹۰۸ واحدی به عدد ۳۱۷ هزار و ۶۶ واحدی رسید. بازدهی شاخص کل هموزن نیز بازدهی منفی ۲.۱۳ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۲۸۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۶ هزار و ۹۵۴ واحد قرار گرفت.

رشد خروج سرمایه حقیقی ها از بورس

بیست و چهار روز از خروج پول از بازار سرمایه و تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار می‌گذرد. میزان خروج پول از بازار سرمایه به هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۱۷۰ درصدی داشته است. این رقم، بیشترین خروج پول حقیقی در ۴ ماه گذشته بوده است.

در پایان معاملات امروز سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نمادهای غشوکوح (حق تقدم شوکوپارس)، وحافظح (حق تقدم بیمه حافظ) و وفتخار (سرمایه گذاری افتخار سهام) بیشترین میزان ورود پول حقیقی را به خود اختصاص داده اند.

بارقه امید بازار سرمایه با رشد ۵۵ درصدی معاملات خُرد

رشد قابل توجه ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۷۱ میلیارد تومان بود که ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با رشد ۵۵ درصدی مواجه شد و به عدد ۳ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان رسید که ۶۳ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.

افت ۷ درصدی صف های خرید

در پایان معاملات ۵ بهمن ماه، ۲۵ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۸ نماد بورسی و ۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۵ نماد در پایان معاملات امروز در صف خرید قرار داشتند.

با پایان یافتن زمان معاملات، مشخص شد ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷ درصد افت کرد و در رقم ۱۴ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران)، هرمز (شرکت فولاد هرمزگان جنوب) و بموتو (شرکت موتوژن) بیشترین صف خرید را داشتند.

رشد ۲۵ درصدی صف های فروش

در پایان معاملات امروز، ۴۵۰ نماد کاهش قیمت داشتند که ۳۱۲ نماد بورسی و ۱۳۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۹۲ درصد بازار افت قیمت داشتند. ۱۸۴ سهم در پایان معاملات روز دوشنبه در صف فروش قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۲۵ درصد افزایش یافت و ۴۱۵ میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان)، اتکای (شرکت بیمه اتکایی ایرانیان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق گرفت.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!