تغییرات کنکور از سال 1402


تغییرات کنکور از سال 1402

این اصلاحیه بدین معناست که آموزش و پرورش و دانش‌آموزان زحماتشان در دوران تحصیل معنادار می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که تلاش علمی سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دوران دبیرستان در کنکور تاثیر قطعی پیدا می‌کند، گفت: مصوبات مربوط به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به دستور اصلی جلسه مبنی‌بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» بیان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق‌القول تاکید داشتند هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد لذا این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۷ به مسئله سنجش و پذیرش(کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است. در این جلسه اصلاحی بر روی سند مبنی‌بر «دخالت سال یازدهم و دهم» صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی محاسبه این سه سال وجود داشت و نیز در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند.

عاملی گفت: بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانائی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش‌آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: این اصلاحیه بدین معناست که آموزش و پرورش و دانش‌آموزان زحماتشان در دوران تحصیل معنادار می‌شود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانائی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و پدیده‌ای به نام کنکور وجود ندارد. دانش‌آموزان به حواشی و بازار کلاس‌های کنکور توجه نکنند. اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان می‌دهند و حتی اعلام تعارض بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌کنند.

وی به اشاره به پیشینه تصویب مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز این مصوبه تکمیل شد و دستوری که در جلسه ۸۴۳ داشتیم در این جلسه نهایی شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که تاثیر قطعی معدل در کنکور تا چه اندازه است؟ اظهار داشت: ارزیابی دوره دبیرستان هم در دروس عمومی و هم در دروس تخصصی ۶۰ درصد وزن ارزیابی را به خود اختصاص می‌دهد و سهم کنکور ۴۰ درصد خواهد بود. کنکور صرفا به دروس تخصصی اختصاص خواهد داشت.

دکتر عاملی بیان کرد: در این جلسه رییس جمهور، دکتر آیت الله رییسی گزارشی از ابعاد علمی و فرهنگی در سفر به روسیه بیان کردند و موضوع ۵۰۰۰ دانشجوی ایرانی که در روسیه مشغول تحصیل هستند به خصوص در رشته پزشکی مطرح و مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نگاه دقیقی این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. دست آوردهای چند جانبه سفر رئیس جمهور مورد حمایت و تشکر اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. بدیهی است کسانی که نگاه به غرب دارند، هر نوع همکاری با دنیای شرق مورد انتقاد قرار می‌دهند ولی دولت محترم نگاه متعادلی برای همکاری با کشور های جهان دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیش از دستور جلسه اشاره کرد و گفت: بحث مهم افزایش حقوق اساتید در پیش از دستور مطرح شد که این موضوع علیرغم اینکه بار مالی جدی دارد، با نظر حمایتی و مثبت رئیس جمهور مقررشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی اقدامات و تمهیدات لازم را دولت محترم تدبیر کند.

وی درخصوص سوال دیگری درخصوص نهایی شدن طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ۲۰ جلسه برگزاری جلسات کارگروه تحول و پنج جلسه ارایه آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو جلسه پر کار در شورای معین نهایی و به تصویب شورای عای انقلاب فرهنگی رسید. سند مصوب جلسه ۸۵۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ با نامه رییس جمهور محترم خدمت رهبر معظم انقلاب برای تایید و بررسی نهایی تقدیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403