مراسم سالگرد ارتحال آیت الله گلپایگانی در قم برگزار شد


مراسم سالگرد ارتحال آیت الله گلپایگانی در قم برگزار شد

قم ـ ایرنا ـ مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی سه شنبه شب با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور آیات خاتمی، حسینی بوشهری، غروی، علوی بروجردی، یثربی، فاضل لنکرانی، حجج اسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور و حسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام راحلب برگزار شد، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با ویژگی های علمی، اخلاقی و معنوی این عالم ربانی به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی با اشاره به جایگاه علم و عالمان در مکتب والای اسلام، برخی احادیث در رابطه با مقابله عالمان دین با شیاطین و منحرفان را مورد توجه قرار داد و گفت: مرحوم آیت الله گلپایگانی بیش از ۸۰ سال از عمر شریفش را در عرصه تحصیل و تعلیم در حوزه های علمیه مشغول بود.

وی با بیان اینکه بزرگان دینی هم عصر این عالم وارسته، تعابیر بسیار بلندی در خصوص ایشان بیان کرده اند، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر عمق دینی در حوزه های علمیه کاسته شده و برخی طلاب و روحانیون درگیر مدرک گرایی و شغل های اداری شده اند.

رفیعی بر ضرورت توجه و اهتمام روحانیت به مسأله علمی بودن و ژرف نگری در دروس حوزوی تاکید کرد و گفت: جایگاه برجسته علمی، نخستین ویژگی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تقوی و ورع کم نظیر مرحوم آیت الله گلپایگانی و تقید ایشان حتی به ترک مکروهات و انجام مستحبات، تصریح کرد: ادب، اخلاق و حسن برخورد این فقیه مجاهد همواره زبانزد بود و نمونه های بسیاری از پناه بودن ایشان برای مردم و طلاب وجود دارد.

رفیعی در پایان با اشاره به خرد و اندیشه سیاسی و اجتماعی آیت الله گلپایگانی و تأکید این عالم ربانی بر موضوع عقلانیت در امور، خاطرنشان کرد: ایشان همواره از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) حمایت کرده و بر انجام فعالیت های عام المنفعه تأکید زیادی داشتند.

حضرت آیت الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی در ۹ ذیقعده ۱۳۱۶ هجری قمری در شهر گوگد شهرستان گلپایگان متولد شد و پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه کسب علم و معرفت و تربیت شاگردان بسیار و بیش از ۳۰ سال زعامت شیعیان، سرانجام در سال ۱۳۷۲ درگذشت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید