امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند


امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند

کارگردان مستند نمایشی عروس ییلاق هدف اصلی از ساخت این فیلم مستند را به تصویر کشیدن شرایط دشوار زنان عشایر به ویژه در دوران بارداری عنوان کرد. این مستندساز که خودش را از بختیاری ها می داند اظهار امیدواری می کند که زنان سرزمینش با تماشای این فیلم احساس خوبی داشته باشند.

مرجان خسروی، کارگردان مستند «عروس ییلاق» در گفت و گو با ایسنا درباره چگونگی ساخت این اثر و اهداف اصلی اش توضیح داد: سوژه این مستند زنی از عشایر بختیاری به نام «عروس» است. من درگیر تولید مستند دیگری با محوریت کوچ عشایر بختیاری بودم. روزی در جریان تصویربرداری، یکی از عوامل تولید «عروس» را به من نشان داد و گفت این خانمی که در جریان کوچ این همه کارهای سنگین انجام می دهد، باردار است و چند ماه دیگر هشتمین فرزندش به دنیا می‌آید. با اینکه من مستندهایی را در نقاط مختلف کشور و مناطق روستایی و عشایری ساخته ام و خودم هم اصالتاً بختیاری هستم اما وضعیت و شخصیت «عروس» برایم جالب بود.

این مستندساز اظهار کرد: وقتی به عروس و همسرش عمومهدی پیشنهاد کردم که زندگی آنها و تولد فرزندشان را به عنوان سوژه یک مستند تلویزیونی در نظر دارم، استقبال کردند و پذیرفتند.
از آنجا که تهیه کننده هر دو کار مشترک بود با هماهنگی ایشان، عوامل درگیر ضبط مستند قبلی، برنگشتند و به کارشان برای تولید این مستند ادامه دادند. «عروس ییلاق» روایتگر زیست زنان عشایر بختیاری و چگونگی تولد نوزادان در این شرایط سخت است، البته الان چند سال است که به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژیک، شیوه کوچ عشایر هم متفاوت شده و به سختی دهه‌های قبل نیست اما به هرحال مشکلات خاص خود را دارد. ما در این فیلم زندگی دو برادر به نام‌های عمومهدی و عمومحمود را محور قرار دادیم که البته تمرکز اصلی فیلم روی خانواده عمومهدی و عروس است.

امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند

وی ادامه داد: شاید یکی از سوژه‌های سخت انسانی برای ساخت مستند، خانم‌های باردار باشند، به خاطر این که به واسطه شرایط جسمی و روحی خاصی که دارند رفتارهای غیرخطی و غیرقابل پیش‌بینی دارند و به سختی می‌توان با آنها کار کرد. ما این شرایط را می‌دانستیم و در عین حال خودمان را ملزم به رعایت وضعیت یک خانم باردار می‌دانستیم، با این حال چون «عروس» هشتمین تجربه زایمان را در پیش داشت، هم برای ما و هم برای او شرایط راحت‌تر بود.

کارگردان مستند «عروس ییلاق» همچنین یادآور شد: زنان عشایر همواره دوشادوش مردان به فعالیت‌های متنوع روزمره می‌پردازند و انجام کارهای سخت فیزیکی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی آنان است. اینکه زنان بختیاری را با لقب شیرزن می‌شناسیم بی‌دلیل نیست، این سبک زندگی برای «عروس» هم عادی بود و به همین خاطر با دوربین هم احساس راحتی می‌کرد و معذب نبود. درواقع ما با زنی مواجه بودیم که مدیریت یک خانواده را به‌عهده داشت و به هرکدام از بچه‌هایش کاری محول کرده بود و خودش به‌ عنوان مدیر خانواده آن‌ها را مدیریت می‌کرد.

خسروی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های ما این بود که نمی ‌دانستیم تاریخ دقیق زایمان «عروس» چه زمانی است و ممکن بود این روز را از دست بدهیم که خوشبختانه با تدابیری که صورت گرفت این نگرانی هم برطرف شد. به نوعی هدف اصلی من از ساختن این مستند این بود که شرایط مختلف و متنوعی که زنان باردار در کشور ما دارند را به تصویر بکشم که یکی از این شرایط سخت مربوط به زندگی زنان عشایر است، زنانی که گاهی حتی تا یک ساعت قبل از زایمان نوزادشان مشغول فعالیت‌های سخت روزمره هستند. وقتی این شکل از زندگی در کنار سبک زندگی زنان شهری قرار می‌گیرد، نوع تضاد جذاب ایجاد می‌کند. این تجربه‌های متنوع زیستی زنانی که در انتظار تولد فرزندشان هستند، برای من به عنوان کارگردان جذابیت زیادی دارد.

امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند

این مستندساز در پایان اظهار امیدواری کرد بر اینکه با دیدن فیلم مستندش، احساس خوبی به زنان کشورش دست بدهد و تاکید کرد: امیدوارم زنان خوب کشورمان بعد از دیدن این فیلم احساس خوبی داشته باشند. خود من اهل یکی از روستاهای بختیاری‌ نشین هستم و می‌دانم که مادرم هم در شرایطی مشابه «عروس» من و برادرانم را به دنیا آورده است. این فیلم را با افتخار به همه زنان بختیاری و به ویژه مادرم تقدیم می‌کنم در زمان ضبط مستند «عروس» همیشه شخصیت مادرم برایم تداعی می‌شد و البته برای من مایه افتخار بود.

به گزارش ایسنا، مستند «عروس ییلاق» چهارشنبه، ۶ بهمن ماه در قالب چهارمین قسمت از مجموعه «پا به ماه» تهیه شده در خانه هنری رسانه ای دیما و محصول سازمان اوج است که به تهیه کنندگی مهدیه سادات محور تهیه شده است. این مستند ساعت ۱۸ روز چهارشنبه از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود.

امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند

امیدوارم زنان کشورم با تماشای این فیلم احساس خوبی کنند

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی