زلزله موجب هراس شهروندان بجنوردی شد


زلزله موجب هراس شهروندان بجنوردی شد

بجنورد- ایرنا- زلزله سه ریشتری که در دقایق نخست بامداد چهارشنبه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند موجب هراس برخی از شهروندان شد.

به گزارش ایرنا، زلزله به قدرت سه ریشتر ساعت ۲۱ دقیقه و ۹ ثانیه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند که این زلزله در عمق هشت کیلومتری زمین و در پنج کیلومتری بجنورد رخ داد.


مختصات جغرافیایی این زلزله در ۳۷.۴۹ عرض شمالی و ۵۷.۲۷ طول شرقی به ثبت رسیده است.

۲۷ اردیبهشت ماه امسال نیز زلزله به بزرگی ۵.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) سنخواست شهرستان جاجرم در جنوب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند که خسارت زیادی در پی داشت.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

زمین لرزه ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه سال ۹۶ نیز در بجنورد و مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی در پی داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در