کارگردان «پلاک 13» فرمول‌های «فیلمفارسی» را اجرا کرده است


کارگردان «پلاک 13» فرمول‌های «فیلمفارسی» را اجرا کرده است

منتقد سینما و تلویزیون، گفت: سریال «پلاک 13» از هیچ نظر امتیازی ندارد و کارگردان، فرمول‌های «فیلمفارسی» را در سریالش اجرا کرده است.

جبار آذین اظهار داشت: من یک بار درباره این سریال صحبت کردم که تهیه‌کننده در پاسخ گفت آذین با اثر کینه توزانه برخورد کرده است. در حالی که عوامل سریال را نه می‌شناسم و نه با آنها رابطه‌ای دارم که بخواهم کنیه‌ای داشته باشم.

وی درباره سابقه آرش معیریان، کارگردان پلاک ۱۳ توضیح داد: کارگردان این سریال جزو کسانی است که در دانشگاه سینما را تدریس می کند. اما آثاری که در سینما و تلویزیون ساخته با استفاده از فرمول‌های فیلمفارسی است. او در دانشگاه از آیزنشتاین صحبت می‌کند و در عمل فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل پلاک۱۳ می‌سازد که فاجعه است. آقای معیریان در یکی از فیلم‌هایش چند فیلمفارسی قبل از انقلاب را با هم ترکیب کرده بود. در مجموع چیزهایی که ساخته نشات گرفته از فرمول‌های فیلمفارسی است.

وی افزود: در برهه‌ای که جامعه به آثار خوب نیاز دارد و درگیر فشار و گرفتاری است، تلویزیون باید آثار شاد و امیدبخش تولید کند. اما کارگردان‌ها به جای این که ادامه دهنده مسیر رضا عطاران، سروش صحت و مهران مدیری باشند، فرمول‌های فیلمفارسی را در قالب سریال پیاده می‌کنند.

کارگردان «پلاک 13» فرمول‌های «فیلمفارسی» را اجرا کرده است

آذین پلاک ۱۳ را سریالی در ادامه سریال‌های سطحی تلویزیون خواند و تاکید کرد: این سریال از هیچ نظر هیچ امتیازی ندارد. نه به لحاظ مضمون نوآور است. نه به لحاظ ساختار فیلمنامه‌ای محکم و استاندارد است و نه از منظر کارگردانی شاهد جلوه‌های خوب بصری هستیم. بازی‌ها به حال خود رها شده و از بازیگران به درستی بازی گرفته نشده است. در حالی که از این هنرمندان در سریال‌های دیگر بازی‌های خوبی دیده‌ایم.

کمدی قلقلک دادن نیست

این منتقد با بیان این که شخصیت‌ها باورپذیر نیستند اظهار داشت: این سریال می‌خواهد یک سریال خانوادگی و اجتماعی و کمدی باشد. اما هیچ کدام نیست. یک سریال خانوادگی شخصیت اصلی‌اش خانواده است. باید در آن به اعضای خانواده به حد مناسب پرداخت شود. هنوز فیلمسازان و سریال‌سازان ما یاد نگرفتند که کمدی و طنز این نیست که بازیگران جلوی تلویزیون همدیگر را قلقلک بدهند و لطیفه‌های هزاربار استفاده شده فضای مجازی را به خرد هم بدهند و با داد و بیداد و شلوغ کاری بخواهند خنده بر لب تماشاگر بیاورند.

وی افزود: سریال پلاک۱۳ موضوع مشخص و قصه‌ای ندارد که به تکامل برسد و مخاطب را با خودش همراه کند. صرفا ساخته شده تا آنتن تلویزیون پر شود. قصه یک آغاز و میانه و پایانی دارد؛ ولی داستان سازی را در این سریال نمی‌بینیم. در هر قسمت یک موضوع به صورت سطحی و کشدار مطرح می‌شود و هر لحظه یک اتفاق می‌افتد.

آذین با اشاره به سریال مرد هزار چهره ساخته مهران مدیری گفت: این سریال هم داستان و هم شخصیت پردازی و هم حرف دارد و به همین خاطر مخاطب دنبالش کند. چرا انتظار داریم تماشاگر سریال پلاک ۱۳ را دنبال کند؟ آیا حرف مردم و مشکلات اجتماعی در این سریال مطرح می‌شود؟ یا موقعیت خنده دار و کمدی در آن وجود دارد؟

این منتقد سریال پلاک ۱۳ را زیر سطح استاندارد دانست و توضیح داد: بازی بازیگران این سریال شبیه استندآپ کمدی است. البته استندآپ کمدی هم قوانین خودش را دارد و فیلمنامه و بازیگری می‌خواهد.

سریال تلویزیونی پلاک ۱۳ به تهیه‌کنندگی سلیم ثنایی با حضور بازیگرانی همچون علی صادقی، شهره سلطانی، امیرحسین صدیق، اردلان شجاع‌کاوه، نگار عابدی، حسین رفیعی، محمود جعفری، مهران ضیغمی، سامان دارابی، فرزانه سهیلی، ستاره حسینی و… تهیه و تولید شده و از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!