روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت



روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت

کشتی های یخ شکن اتمی قادر هستند در مسیرهای دریایی یخ زده که قطر یخ به بیش از 2 متر می رسد برای تردد کشتی ها مسیر گشوده و به همین دلیل برای کشتیرانی در مناطق قطبی روسیه و همراهی کشتی ها اهمیت فراوان دارند.

به نقل از رسانه های روسیه امروز (سه شنبه) طی مراسمی در بندر مورمانسک (در شمال غرب روسیه) کشتی یخ شکن اتمی سیبیر به ناوگان کشتی های یخ شکن اتمی روسیه به نام «اتم فلوت» پیوست و ماموریت های دریایی خود در آبهای قطب شمال و مناطق همجوار قطبی را آغاز می کند.

مصطفی کاشکا مدیرکل ناوگان «اتم فلوت» روسیه اعلام کرد که معمولا تردد کشتی ها در محدوده شرقی مسیر دریایی شمال روسیه از ماه نوامبر هر سال متوقثف می شود اما آغاز بهره برداری از کشتی یخ شکن اتمی سیبیر، چشم انداز خوبی را برای گسترش کشتیرانی در این منطقه می گشاید.

کشتی یخ شکن اتمی سیبیر به طول ۱۷۳ متر و عرض ۳۴ متر، دومین کشتی یخ شکن از طرح ۲۲۲۲۰ است که بزرگترین طرح برای کشتی های یخ شکن اتمی در سطح جهان محسوب می شود.

این کشتی در کارخانه کشتی سازی بالتیسکی روسیه ساخته شده که جایگزین کشتی یخ شکن اتمی ساخت شوروی به نام «سیبیر» شد که در طول بیش از ۴۰ سال ۱۵۰ ماموریت دریایی در یخ های شمال روسیه انجام داد.

کشتی های یخ شکن اتمی قادر هستند در مسیرهای دریایی یخ زده که قطر یخ به بیش از ۲ متر می رسد برای تردد کشتی ها مسیر گشوده و به همین دلیل برای کشتیرانی در مناطق قطبی روسیه و همراهی کشتی ها اهمیت فراوان دارند.

در سال ۲۰۲۰ کشتی یخ شکن اتمی آرکتیکا در شمال روسیه به آب انداخته شد و در زمان حاضر سه کشتی یخ شکن اتمی به نام های اورال، چوکوتکا و یاکوتیا در کارخانه کشتی سازی سن پترزبورگ در حال ساخت است.


روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت

ار قطبی است و گرم شدن هوای کره زمین، فرصتی برای استفاده از منابع طبیعی قطب شمال را فراهم کرده است و از این منظر مسیر کشتیرانی در اقیانوس منجمد شمالی اهمیت فراوان یافته است و کشورهای دارای کشتی های یخ شکن امکان استفاده از این مسیر را دارند.

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب‌های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می‌کنند که این مساله در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

انتظار می‌رود با گرم شدن کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)