جزئیات مرحله چهارم درج قیمت تولیدکننده
دنیایاقتصاد: سازمان حمایت لیست 9 گروه کالایی جدید را منتشر کرد که از 23 بهمنماه در راستای مرحله چهارم پروژه شفافسازی قیمت، ملزم به درج قیمت تولیدکننده (بهجای قیمت مصرفکننده) هستند. به گزارش «ایسنا»، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی نامهای اعلام کرده که با توجه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنیبر ضرورت «شفاف...
همچنین برای بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از ۳درصد با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درجشده بر روی کالا اعمال شود و تخفیف بیش از ۳درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درجشده بر روی کالا از مصادیق عدمرعایت ضوابط قیمتگذاری است. در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیکبودن زمان انقضای محصول و...) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیینشده در بند۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه، برای رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان، باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، مجوز دریافت کنند. حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تامینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود نیز شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰درصد) و سود خردهفروشی (منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است. البته در مواردی که توزیع کالا بهصورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد. همچنین کلیه واحدهای تولیدی- وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در اینخصوص انجام دهند. خردهفروشان نیز باید برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب و همچنین درصد سود اعمالی را بهصورت شفاف درج کنند.