کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه


کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

سمنان- ایرنا- واژه «تولید» در کنار تعریف بزرگ خود در قالب صنایع مختلف، در دل خود «مشاغل خرد و خانگی» را نیز دارد و فعالیت و اشتغال «فاطمه صابریان» خانم قناد اهل سمنان، نمونه‌ای از تلاش برای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار خانگی به دنبال اشتغالزایی و تولیدی مفید برای جامعه است.

به گزارش ایرنا، کارآفرینی و اشتغال خانگی یکی از هزاران راه کسب درآمد است. اشتغال خانگی به دلیل سهولت فعالیت در منزل، کارهای سبک، خلاقیت موجود در مشاغل خانگی، کم سرمایه بودن، امکان همراهی اعضای خانواده و دوری از محیط های شلوغ و سخت کارخانه ها یا ادارات، از جمله مشاغل پر استقبال از سوی بانوان است.

گستردگی و تنوع مشاغل خانگی سبب روی آوردن بسیاری از افراد به راه اندازی کسب و کار کوچک و کم سرمایه در منازل می شود. خیاطی، پرورش گل های زینتی، گلدوزی و سوزن دوزی، بافندگی، دوخت انواع کیف های چرمی، دوخت سرویس‌های خواب و آشپزخانه، آشپزی و شیرینی پزی تنها گوشه ای از دنیای رنگارنگ مشاغل خانگی است.

حضور در خانه و کنار خانواده، امکان نگهداری از فرزندان و دوربودن از استرس نحوه مراقبت از آنها، انعطاف ساعت کاری، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری های شخصی، از جمله دلایل گرایش افراد به راه اندازی کسب و کارهای خانگی است.

وجود کیفیت مطلوب و مطابق سلیقه افراد، سبب هدایت بخش زیادی از مشتریان و متقاضیان به سمت تهیه کالا از کارآفرینی های کوچک و خانگی شده است. در میان حجم بالایی از انتخاب ها و عرضه کالاهای متنوع با اشکال گوناگون، کارآفرینان و صاحبان مشاغل خانگی به دنبال کیفیت و تولید محصولات متناسب با سلایق مشتری‌ها و متقاضیان هستند و از سویی، خانگی بودن این تولیدات، ضمانتی برای سلامت آن است که به نوعی برگ برنده مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

مشتری‌مداری و لحاظ سلیقه و خواسته متقاضی یکی از مهمترین مشخصه‌های تولیدات مشاغل خانگی است و گاه مشتری امکان آن را می‌یابد که مرحله به مرحله در جریان تولید سفارش خود قرار بگیرد که این مساله رضایتمندی دوسویه و امتیازی برای مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

در میان مشاغل مختلف، آشپزی و قنادی از جمله شغل های جذاب و پراستقبال مردم است و خوراکی های خوش رنگ و لعاب و کیک های زیبا پای ثابت مهمانی ها و مراسم های مختلف ایرانیان است. مساله‌ای که دست تولیدکننده را برای خلاقیت بازمی‌گذارد؛ در واقع امکانی برای فعالان مشاغل خانگی است که برای کارمندان ساده که دنبال‌کننده یک‌سری دستورالعمل‌های روزانه و یکنواخت هستند، شاید فراهم نباشد.

تنوع شیرینی ها و کیک ها در شهرهای کشور به خوبی مشهود است که وجود این گستردگی نشان از علاقه و ذائقه مردم دارد. مدت ها است که قنادان با توجه به نیاز جامعه و تغییر سلیقه افراد به تولید و عرضه انواع شیرینی، کیک، دسر برحسب نیازهای امروز جامعه اقدام می کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان این بار به گفت و گو با صابریان، بانوی قناد ۲۵ ساله سمنانی نشسته است؛ جوانی که با امید و انگیزه در میان مشکلات معیشتی و اقتصادی، کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کرد و تولیداتش با رنگ و لعاب و تنوع طعم های مختلف، دل از هر بیننده ای می برد.

کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

ورود شما به حرفه قنادی از چه زمانی شکل گرفت؟

سال ها است که به آشپزی و پخت شیرینی و کیک علاقه مند هستم. خلق غذاهای متنوع و تزئین آن ها یکی از سرگرمی هایم بود.(با خنده و شوخی ادامه می دهد) البته خوردن غذا و شیرینی را هم خیلی دوست دارم و از آن غافل نبودم.

سال آخر تحصیلم در دانشگاه بود که متوجه برگزاری دوره شیرینی پزی در اداره آموزش فنی و حرفه‌ای شدم و اولین دوره شیرینی پزی را با شرکت در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای گذراندم. پس از اتمام این دوره نگاهم به حرفه قنادی تغییر کرد و به علاقه عمیقم به پخت انواع شیرینی خصوصا کیک های مختلف پی بردم و تصمیم گرفتم که جدی تر از گذشته علاقه ام را دنبال کنم.

پس از وقفه چند ماهه، دوباره به سراغ کلاس های آموزشی رفتم و چند دوره حرفه ای و پیشرفته را گذراندم و اکنون حدود یک سال است که به صورت حرفه ای کار خودم را در زمینه پخت و دکور کیک آغاز کردم. حتی با اطلاع از دوره های آموزشی مفید در دیگر استانها، با وجود هزینه های بالا، به استانهای دیگر برای فراگیری بهتر و آموزش های بیشتر رفتم تا کیفیت کارم بهتر و حرفه ای تر شود.

برنامه ریزی و اهداف آینده شغلیتان چیست؟

تاکنون از راهی که سپری کردم خصوصا از صرف هزینه و وقت پشیمان نیستم و گاهی فکر می کنم که دیر به سراغ این حرفه و علاقه ام رفتم. کارم را با هدف برندسازی و گسترش در کشور دنبال می کنم و درتلاش برای ورود ایده های نو و جدید «دکور کیک» به حرفه قنادی هستم. ایده های جدید از راه های مختلف روزانه وارد حرفه قنادی می شود و گسترش این ایده ها از اهداف مهم شغلی ام است.

علاوه بر این در برنامه ریزی های پنج ساله ام به دنبال راه اندازی کارگاه و اشتغالزایی برای علاقه‌مندان قنادی هستم. فضای خانه و امکانات کنونی پاسخگوی گسترش کارم نیست و در تلاش برای راه اندازی کارگاه قنادی هستم.

کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

تفاوت کیک های خانگی با قنادی های شهر چیست؟

شیرینی و کیک های خانگی تفاوت زیادی با مغازه ها دارد و این تفاوت در طعم و طرح کیک ها به خوبی دیده می شود. بسیاری از قنادی ها برای افزایش حاشیه سود خود معمولا از مواد اولیه درجه یک استفاده نمی کنند. پخت کیک و شیرینی در حجم بالا دردسرها و مشکلات خود را دارد مثلا ممکن است کیک اسفنجی که پایه اصلی کیک ها است با فاصله چند روزه تزئین و دکور شود که تازگی محصول نهایی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

قنادی ها بر اساس پیش فرض و با توجه به انتخاب همه مردم کیک آماده می کنند در صورتیکه در کار خانگی به انتخاب و سلیقه مشتری کیک ها دکور می شوند. سفارش های خانگی از انتخاب مواد اولیه تا طرح نهایی بر اساس سلیقه و ایده مشتری آماده می شود و شما در کیک های خانگی یک طعم و کیک اختصاصی دارید.

سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟

آغاز کارم با استفاده از لوازم آشپزخانه بود و بعد برای تهیه تجهیزات و ابزارهای ابتدایی پخت و دکور کیک حدود پنج میلیون تومان هزینه کردم. منتظر تکمیل ابزارها یا بزرگتر کردن محیط کارم نشدم و در همان آشپزخانه نقلی و کوچک خانه با داشتن ابزارهای اولیه و ضروری سفارش گرفتم و با عشق و شور کیک های مختلف درست کردم. از بهار امسال تاکنون با همین لوازم حدود ۱۰۰ کیک راهی مراسم های شادی مردم کردم.

چالش های حرفه قنادی خانگی چیست؟

(انگار که بخواهد بگوید ای خواهر! دست روی دلم گذاشتی و داغم را تازه کردی و البته با خوشرویی ادامه می‌دهد) حدود ۷۰ درصد مشتری ها آخر شب برای صبح سفارش می دهند و باید آخر شب همزن را روشن کنم و مشغول به کار شوم که سروصدای همزن و گرمای فر و نخوابیدن های شبانه خیلی سخت است.

همیشه به دنبال خلق بهترین طعم ها برای مشتریانم هستم و برای اجرای ایده و سلیقه های مشتری ها خیلی ذوق دارم. بارها پیش آمده که تزئینات کیک به دلم ننشسته و بارها اصل کار را عوض کردم و از نو ساختم تا احساس خوبی منتقل شود.

کیک ها زمان انتقال به یخچال و جعبه معمولا به دیواره های جعبه و قفسه های یخچال گیر می کنند و مجبور به ترمیم آن هستم.

(با خنده سراغ اصل حرفش می‌رود) خانه و آشپزخانه یک قناد هیچوقت مرتب نیست و مدام به خاطر تهیه سفارش های مختلف به هم ریخته می شود، البته معمولا همسرم ناهار و شام ندارد.

کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

مهمترین ویژگی های قناد از نگاه شما چیست؟

اولین ویژگی قناد علاقه او است و مانند هر حرفه دیگری علاقه نتیجه بهتری ایجاد می کند. ذوق و شوق قناد لازمه کار او است. بخش دوم کار قنادی سرسختی است و بارها پیش آمده که کیک خراب می‌شود یا مشتری رضایت ندارد و تهیه کیک بدون سرسختی و پشتکار بی فایده است. خودم به شدت پشتکار دارم و کیک هایی که آماده می کنم بخش مهمی از مهمانی ها و جشن ها است و مدام از زمان تحویل کیک به مشتری تا دریافت پیام رضایت از طعم و طرح استرس دارم و وقتی برق رضایت را در چشم های مشتری هنگام تحویل کیک می بینم تمام سختی ها و خستگی هایم فراموش می شود.(البته که همین برق شوق در این لحظه در چشم‌هایش رخ‌نمایی می‌کند)

یکی از مهمترین ویژگی های شغلی قناد، حساسیت و بالا بودن استرس است. زمانبندی مناسب برای پخت و تحویل کیک، تهیه مواد اولیه مرغوب و باکیفیت و دکور نهایی کیک به شدت استرس زا است. از سوی دیگر به دلیل نبود زمان معین و کافی، آماده سازی سفارش ها معمولا زمان استراحت شبانه را می گیرد و قبل از ورود به حرفه قنادی اطلاعی از سختی های کار نداشتم اما لذت پخت و دکور کیک تمام استرس ها را کمرنگ می کند.

حضور گل ها در کیک های شما از کجا نشات می گیرد؟

شغل ۳۰ ساله پدرم گلفروشی است. بزرگ شدن کنار گل ها و حضور آنها در زندگیمان به قدری پررنگ است که سعی می کنم طراوت و تازگی را با گل ها به کیک هایم وارد کنم. دسترسی راحت به انواع گل ها و شناخت آن ها کارم را بسیار آسان کرد و پدرم برای تزئین کیک ها گل های مختلف را پیشنهاد می دهد.

از طرفی سلیقه مشتری ها به سمت کیک های ساده و مینیمال رفته است و استفاده از گل های مختلف در عین سادگی زیبایی خاصی دارد.

کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

پر چالش ترین سفارش تان تاکنون چه بوده است؟

آماده سازی کیک مراسم عقد دوستم یکی از سخت ترین و شیرین ترین سفارش هایم بود. برای مراسم شان کیک سه طبقه انتخاب کردند و آماده سازی آن حدود ۱۰ روز زمان برد. برای اولین بار کیک فوندانت درست می کردم. به صورت روزانه خرید می کردم. خیلی استرس زا و پرچالش بود اما نتیجه خیلی خوبی داشت.

کدام سفارش را بیشتر دوست دارید؟

همه کیک هایی که درست می کنم مانند بچه هایم هستند و دوستشان دارم. سفارش ها را با عشق آماده می کنم و تمام تاپرهای و آبنبات هایی تزئین کیک به صورت دست‌ساز هستند. اول خودم کیک هایم را دوست دارم بعد مشتری و هیچ کیکی بدون عشق و با انرژی های خوب از خانه ام بیرون نرفته است.

به دنبال انرژی های مثبت و انتقال آن به اطرافیانم هستم و لبخند یکی از بهترین و در دسترس ترین راه انتقال حال خوب به دیگران است. خودم را قناد خندان می دانم و کیک هایم را سفارش های پر از عشق.

افزایش قیمت مواد اولیه چه مشکلاتی برایتان به همراه داشت؟

فروردین امسال هزینه مواد اولیه برای پخت کیک یک کیلویی خامه ای حدود ۵۰ هزارتومان شد در حالیکه سفارش همان کیک در روزهای گذشته هزینه حدود ۱۰۰ هزارتومانی داشت. تقریبا هر سه روزی که برای خرید مواد اولیه و لوازم قنادی می روم با قیمتی جدید روبه رو می شوم. ماه گذشته به ازای خرید ۳۰۰ گرم فوندانت ۲۰ هزارتومان پرداخت کردم اما الان باید ۲۹ تا ۳۷ هزار تومان بپردازم. روزهای نخست کارم قیمت آرد کیلویی هفت هزارتومان بود اما الان ۱۲ هزار تومان است. اوضاع قیمت تخم مرغ و موز هم خوب نیست. بعضی سفارش ها به دلیل افزایش ناگهانی قیمت تخم مرغ یا موز به جای سودآوری همراه با ضرر بود.

افزایش مقطعی قیمت مواد اولیه بلافاصله روی محصول نهایی لحاظ نمی شود و به صورت سه ماهه با توجه به میانگین قیمت مواد اولیه افزایش جزئی دارم.

کارآفرینی شیرینِ خانم قناد سمنانی با امید به آینده و خوداشتغالی مفید برای جامعه

از انتخاب حرفه خود پشیمان نیستید؟

از ابتدا به کارمندی علاقه نداشتم و احساس می کنم که برای این کار متولد نشدم. از پشت میزنشینی و انجام کارهای یکسان لذت نمی برم. به دنبال تجربه و خلق ایده های جدید و نو هستم. استفاده از خلاقیت و تحرک و پویایی حرفه و شغلم خیلی اهمیت دارد. وقتی کیکی آماده می کنم لذت می برم و از خلق طعم ها و دکورهای کیک انرژی می گیرم. پشیمان نیستم از اینکه درآمد ثابتی ندارم اما گاهی از شرایطم دلگیر می شوم که به خودم می گویم باید ادامه داد و علاقه ام را رها نکنم.

امید و انگیزه تان از کجا سرچشمه می گیرد؟

مانند بسیاری از جوانان در این کشور و در همین شرایط اقتصادی و اجتماعی زندگی می کنم. هزینه های زندگی برای من هم چالش دارد اما مهمترین موضوع عمر و جوانی ما است. غصه‌خوردن و گلایه کردن از اوضاع شرایط را تغییر نمی دهد بلکه باید خودمان در شرایط زندگی تغییر ایجاد کنیم و بدانیم که هر آنچه که خواسته ما است قطعا به دست می آوریم.

مدت ها است که به مسائل اقتصادی کمتر توجه می کنم و از حواشی دوری می کنم و با امید برای آینده زندگی کاری ام برنامه ریزی می کنم.

ناگفته های پایانی

حمایت های همسرم و خانواده ام دلیل اصلی پیشرفت و راه اندازی کسب و کار خودم است و صمیمانه از حضورشان و اعتماد مشتریانم سپاسگزارم. زندگی جریان دارد و با امید و شور برای ساختن دنیای خودم گام برمی دارم./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی