جَوسازی‌ها علیه جشنواره تجسمی فجر بی‌اثر شد


جَوسازی‌ها علیه جشنواره تجسمی فجر بی‌اثر شد

تهران- ایرنا- داوران بخش خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر معتقدند با وجود جو منفی که برخی افراد نسبت به جشنواره تجسمی فجر در فضای مجازی بوجود آوردند تا هنرمندان را از شرکت در این رویداد باز دارند، اما استقبال از جشنواره در بخش خوشنویسی بی‌سابقه بود.

به گزارش خبرنگار تجسمی ایرنا، بخش خوشنویسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامل ۵ شاخه از خوشنویسی است. نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ و نقاشیخط. هنرمندانی که در جشنواره ها شرکت می کنند، به طور تخصصی در یکی از این شاخه ها اثر ارسال می کنند و به همین دلیل برای داوری آثار خوشنویسی متخصصان هر یک از این شاخه ها در جلسات انتخاب اثر و داوری حضور دارند.

جلسه انتخاب نهایی آثار خوشنویسی روز دوشنبه چهارم بهمن ماه در محل جشنواره، برگزار شد. انتخاب آثار را علی اشرف صندوق آبادی، دبیر رشته خوشنویسی، یدالله کابلی، احمد عبدالرضایی و امیر احمد فلسفی به عهده داشتند.

صندوق آبادی در زمینه آثار ارسالی به جشنواره گفت: استقبال از بخش خوشنویسی فجر بی‌سابقه بود و بخش عمده شرکت کنندگان این رویداد را هنرمندان سی تا چهل سال تشکیل می دهند.

وی افزود: جایزه ای که برای بخش تجسمی در نظر گرفته اند بسیار کم است، اگر رقم جایزه افزایش پیدا کند، نه تنها تعداد، بلکه کیفیت آثار نیز افزایش پیدا می کند.

ضرورت تقدیر در رویکردهای متنوع خوشنویسی

دبیر بخش خوشنویسی چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر ضمن تشکر از تمام کسانی که با ارسال اثر در این رویداد شرکت کرده اند، گفت: ای کاش فضای بیشتری در اختیار داشتیم تا آثار بیشتری را به نمایش می گذاشتیم. امیدوارم با تغییر سیاست‌های جشنواره در سال های آتی در هر بخش به صورت مجزا برگزیده و تقدیری داشته باشیم.

امر قدسی دلیل استمرار خوشنویسی در طول تاریخ

یدالله کابلی داور بخش خوشنویسی نیز گفت: خوشنویسی در ایران از پیشینه بسیار غنی برخوردار است و گنجینه گرانقدری از آثار هنرمندان خوشنویس ایرانی در مجموعه ها و موزه های مهم دنیا نگهداری می شوند. از مهم ترین دلایل استمرار این هنر وجود هنرمندان برجسته و استادان خلاق است که در گذر زمان زمینه استمرار این هنر را فراهم کرده اند. البته در استمرار هنر خوشنویسی در درازای تاریخ باید به پیوند خوردن آن با امر قدسی نیز توجه کرد.

کابلی با اشاره به اهمیت و جایگاه جشنواره تجسمی فجر گفت: این رویداد هنری مهم‌ترین جشنواره ملی ماست و هنرمندان از سراسر کشور در این رویداد شرکت می کنند. در این دوره با استقبال بی سابقه خوشنویسان روبرو شدیم و ۷۲۰ اثر در پنج بخش نسخ، ثلث، نقاشی‌خط، شکسته و نستعلیق به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.

تعداد زیاد آثار و بخش های متنوع خوشنویسی موجب شد که داوری این دوره دشوار باشد و اگر فضای بیشتری برای نمایش آثار در اختیار داشتیم حداقل نیمی از آثار قابلیت این را داشتند که به نمایشگاه راه پیدا کنند

داوری نهایی را با حکم قرعه انتخاب کردیم

وی ادامه داد: با توجه به این که هر یک از خطوط ویژگی خاص خودشان را دارند، مقایسه کردن این آثار با هم دشوار است و پیشنهاد هیات داوران این است که در سال های آتی باید در هر بخش به صورت مستقل برگزیده داشته باشیم. از این رو در نهایت مجبور شدیم تا داوری نهایی را به حکم قرعه انتخاب کنیم. هر چند انتخاب به این شیوه را عادلانه نمی دانیم.

احمد عبدالرضایی داور دیگر خوشنویسی هم با اشاره به جو منفی که برخی از افراد نسبت به جشنواره تجسمی فجر در فضای مجازی بوجود آورده‌اند، گفت: با وجود جو بدی که برخی از افراد در فضای مجازی بوجود می‌آوردند و هنرمندان از شرکت در جشنواره باز می دارند، اما استقبال از این رویداد در بخش خوشنویسی بی سابقه بود.

جایزه فجر یک‌صدم جوایز خارجی است

عبدالرضایی ادامه داد: معتقدم جوایز به هیچ وجه متناسب با جایگاه و سابقه هنرمندان نیست. جایزه ای که در جشنواره تجسمی فجر به برگزیدگان اهدا می شود چیزی حدود یک صدم جوایزی است که در کشورهای همسایه به برگزیدگان اهدا می کنند.

پیشنهاد من به برگزار کنندگان این رویداد این است که در شیوه برگزاری و اهدای جوایز تجدید نظر کنند و بخش خوشنویسی را در پنج بخش مجزا برگزار کنند و در هر رشته برگزیده داشته باشیم. هر یک از خطوط ویژگی خاص خودشان را دارند و نمی توان خط ثلث را با نسخ و یا نقاشی‌خط کنار هم گذاشت و از میان آن ها در نهایت یکی را برگزید

این خوشنویس پیشکسوت گفت: اگر امکانات بیشتری از نظر نمایشگاهی برای بخش خوشنویسی در نظر گرفته می شد، ۹۰ درصد آثار شایستگی این را داشتند که به نمایشگاه راه یابند.

امیر احمد فلسفی دیگر داور رشته خوشنویسی در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با ذکر این نکته که این رویداد، مهم‌ترین رویداد ملی در بخش تجسمی است گفت: چون متولی جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بی شک هنرمندان از جای جای کشور در آن شرکت می کنند و کسانی که سکان برگزاری داوری این رویداد را برعهده می گیرند، از بهترین هنرمندان و استادان کشور به شمار می روند.

رمز موفقیت یک جشنواره حمایت از هنرمندان است

وی افزود: سرمایه هنری ارزشمندی صرف برگزاری این رویداد می شود، اما با توجه به استقبال هنرمندان و کیفیت بالای آثارشان باید جوایز نیز افزایش پیدا کند و به نوعی جوایزی که برای بخش خوشنویسی در نظر گرفته شده به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر جشنواره ها نیست. یکی از رموز موفقیت یک جشنواره حمایت از هنرمندان است و جشنواره تجسمی فجر نیز باید چنین رویکردی داشته باشد.

فلسفی گفت: جشنواره باید به سمتی برود که در هر دوره تعدادی از آثار هنرمندان شرکت کننده را خریداری کنند و آثار خریداری شده به عنوان گنجینه ملی در موزه ها نگهداری شوند.

داور خوشنویسی فجر همچنین با اشاره به لزوم راه اندازی موزه خوشنویسی گفت: در حال حاضر یک موزه بسیار کوچک به خوشنویسی اختصاص داده شده و این موزه در حد و اندازه هنر خوشنویسی ما نیست باید موزه در خوری برای خوشنویسی راه اندازی شود چون بسیاری از آثار شرکت کننده در جشنواره تجسمی فجر قابلیت این را دارند که به این موزه راه یابند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مرحله انتخاب نهایی آثار برای نمایش در نمایشگاه طوبای زرین است. این دوره از جشنواره روز جمعه ۱۵ بهمن ماه در فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی و هنری صبا نمایش خود را آغاز می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس