سس ژوگ (شوق)؛ سبز و تند از سرزمین مردمان خوشبخت


سس ژوگ (شوق)؛ سبز و تند از سرزمین مردمان خوشبخت

سس ژوگ یا شوق یک سس تند و سبز رنگ است که بخشی از فرهنگ آشپزی مردم یمن محسوب می‌شود.

سس ژوگ (شوق)؛ سبز و تند از سرزمین مردمان خوشبخت
این سس به دلیل وجود زیره سیاه و گشنیز طعمی چند لایه دارد و رنده پوست پرتقال هم رنگی روشن و بوی دل انگیز به آن می‌دهد. مقداری از آن را روی تخم مرغ بریزید و یا مقداری روی نان ساندویچ‌تان پخش کنید یا به عنوان یک دیپ استفاده کنید و از طعم خوش و بوی فوق العاده آن بهره ببرید.
برترین‌ها: سس ژوگ یا شوق یک سس تند و سبز رنگ است که بخشی از فرهنگ آشپزی مردم یمن محسوب می‌شود. این سس به دلیل وجود زیره سیاه و گشنیز طعمی چند لایه دارد و رنده پوست پرتقال هم رنگی روشن و بوی دل انگیز به آن می‌دهد. مقداری از آن را روی تخم مرغ بریزید و یا مقداری روی نان ساندویچ‌تان پخش کنید یا به عنوان یک دیپ استفاده کنید و از طعم خوش و بوی فوق العاده آن بهره ببرید.

سس ژوگ که بهتر است آن را به همان عربی یعنی شوق تلفظ کنیم علاوه بر کشور یمن در بسیاری از کشور‌های جهان بخصوص کشور‌های غربی که بسیار اهل ساندویچ و مخلفاتی همچون سس هستند، مشهور و پر طرفدار است. سس شوق به چندین طعم و رنگ مختلف درست می‌شود؛ رنگ سبز با گشنیز، رنگ قرمز همراه با گوجه است و یک مدل هم که همراه با پنیر است. رنگ قهوه‌ای آن هم با پاپریکا دودی و سبزیجات برشته درست می‌شود.

چند چیز هست که اغلب برای ساندویچ‌ها و یا بعضی غذا‌ها به عنوان سس استفاده می‌شود مثل سس مایونز، خردل و یا سس قرمز. بسیاری از افراد انگار دوست ندارند تجربه‌های جدید را امتحان کنند، در صورتی که شما می‌توانید انواع سس‌های سالم با طعم‌های مختلف را داشته باشید. سس سالسا که به انواع مختلفی درست می‌شود و یا انواع چاتنی و یا حمص‌های رنگارنگ که بیشتر، گیاهخواران مطلق از آن به عنوان یک چاشنی همراه ساندویچ گیاهی استفاده می‌کنند و یا همین سس سبز پیش روی شما، انتخاب‌های خوبی هستند که ما را از تکرار ملال آور انواع سس‌های ناسالم دور می‌کنند.
گشنیز، جعفری و فلفل‌های تند باید داخل سس ژوگ حالا از هر نوعی باشند. نسبتی که بیش از همه به نوع سنتی آن نزدیک است ۲ سهم برای گشنیز و ۱ سهم برای جعفری است و فلفل هم که بر حسب دلخواه شما برای میزان تندی است. معمولا ۲ عدد فلفل برای یک طعم تند متوسط، خوب است. برای درست کردن این سس به دستگاه غذاساز یا مخلوط کن نیاز دارید. یک چاقوی تیز و کمی صبر و حوصله هم برای یک سس با قطعات درشت خوب است. البته بعضی‌ها هم از روش ساییدن با هاون استفاده می‌کنند. اگر از غذاساز یا مخلوط کن استفاده کنید نیازی به زور و بازو نیست. توجه داشته باشید که برای این سس نیازی نیست که خیلی همه چیز را خرد و ریز کنید باید قطعات کمی مشخص باشند و قرار نیست همانند سس پِستو روان و یکدست باشد.

مواد لازم

گشنیز: ۷۰ گرم
جعفری: ۳۵ گرم
فلفل تند: ۲ تا ۳ عدد (سرانو یا هالوپینو)
سیر: ۲ حبه
پودر زیره: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر هل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
پوست پرتقال: نصف یک عدد
نمک: کمی
روغن زیتون فوق بکر: ۳ قاشق غذاخوری
سرکه سفید: ۳ قاشق غذاخوری
آب: کمی در صورت نیاز
طرز تهیه

۱. سر و دم فلفل را جدا کرده و هسته‌های آن را دور بریزید. پوست سیر را جدا کنید و درشت خرد کنید. گشنیز و جعفری را هم درشت خرد کنید. همه مواد به جز آب را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید. چند بار دکمه غذاساز را بزنید تا خوب ترکیب شوند و بافتی شبیه پستو پیدا کنند؛ البته کمی درشت‌تر از پستو. یا اینکه آن‌ها را با استفاده از چاقو خیلی ریز خرد کنید و یا در هاون دستی بریزید و با دسته هاون له کنید.

سس ژوگ (شوق)؛ سبز و تند از سرزمین مردمان خوشبخت

۲. در صورتی که احساس می‌کنید غلیظ است، مقداری آب به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا بافت آن رقیق شود.
۳. آن را مزه کنید و در صورت نیاز کمی بیشتر نمک اضافه کنید.

۴. سس ژوگ را داخل ظرفی دردار و در یخچال به مدت چند روز نگهداری کنید.

سس ژوگ (شوق)؛ سبز و تند از سرزمین مردمان خوشبخت

نکات مهم

برای اینکه طعم بهتری داشته باشید، دانه‌های ادویه را دقیقا قبل از استفاده، آسیاب کنید. شما می‌توانید ادویه‌های تازه را داخل آسیاب قهوه یا با هاون پودر کنید. من معمولا از ادویه تازه آسیاب شده استفاده می‌کنم، چون طعم آن خیلی خیلی بهتر از موقعی است که آن‌ها را قبلا آسیاب کرده باشید. می‌توانید این مورد را امتحان کنید تا تفاوت آن‌ها را متوجه شوید.
بهترین راه درست کردن سس ژوگ استفاده از غذاساز است، اما قطعا می‌توانید آن را بوسیله دست انجام دهید. یک چاقوی تیز و کمی صبر و حوصله یک سس با قطعات درشت‌تر به شما می‌دهد. هاون آن را له و یکدست می‌کند. اگر از غذاساز استفاده می‌کنید در زمانی کوتاه و با قدرت کم این کار را انجام دهید. شما یک سس غلیظ با قطعاتی مشخص و غلیظ‌تر از پستو داشته باشید.
منبع: tasteoftheplace

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس