تشکیل 73 پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در ملایر


تشکیل 73 پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در ملایر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر بیان کرد: یگان حفاظت و حقوقی شهرستان که گشت زنی و مراقبت از اراضی ملی و خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی را بر عهده دارد در طول امسال 73 پرونده تخریب و تصرف به مساحت 110 هکتار برای متخلفین منابع طبیعی تشکیل داده است.

جواد زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این واحد در طول سال جاری ۱۲ فقره پرونده جلوگیری و رفع تصرف به مساحت ۲۱ هکتار و ۳۵ فقره خلع ید به مساحت ۳۶ هکتار و توقیف هفت دستگاه کامیون حمل چوب غیر مجاز را انجام داده است، همچنین ۹۷ فقره احکام له اداره و ۲۳ فقره تقاضای اجرائیه صادر شده است.

وجود ۶۶۷ هکتار مناطق جنگل کاری در ملایر

وی اظهارکرد: در شهرستان ملایر جنگل طبیعی وجود ندارد اما حدود شش هزار و۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی وجود دارد که از این مقدار ۱۶۲ هکتار در سه نقطه شامل دره سماق به مساحت ۳۶ هکتار، دره شیر و پلنگ به مساحت ۹۲ هکتار و حسن آباد آبدر به مساحت ۳۴ هکتار، به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی تحت مدیریت ویژه قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه مساحت جنگل کاری‌های شهرستان ملایر ۶۶۷ هکتار بوده و نوع گونه‌های جنگلی موجود در شهرستان شامل زالزالک، بنه، داغداغان، بادامک، داغداغان، روناس، سنجد، زبان گنجشک، ارغوان، انار وحشی، کاج سیاه، محلب و سماق است، گفت: با توجه به ظرفیت موجود شهرستان سالانه می‌توان با جنگل‌کاری در سطح ۱۰۰هکتار با افزایش سرانه جنگل در شهرستان در زمان کاشت علاوه بر اثرات زیست محیطی ۳۰۰ نفر روز در حین اجرای طرح اشتغالزایی ایجاد کرد.

زنگنه خاطرنشان کرد: در سال جاری توسعه زراعت چوب در سطح ۱۳۰ هکتار و پویش نهالکاری و بذر کاری در سطح ۱۵ هکتار با مشارکت مردمی، صدور مجوز حمل چوب به میزان ۶۰۰ مترمکعب و پیگیری احاله مدیریت پارک جنگلی میرزا کوچک خان و پارک شاهد صورت گرفته است.

۱۶هزار مترمکعب آب به ذخائر زیرزمینی اضافه می‌شود

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: در سطح شهرستان در سطح ۲۲۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی آبخیزداری انجام شده و با انجام پروژه های آبخیزداری در سطح ۱۰۷ هزار هکتار در ۲۳ حوزه شهرستان با احتساب ۱۵۰ متر مکعب ذخیره آب در هر هکتار با اجرای این پروژه‌ها حدود ۱۶ هزار مترمکعب آب در هر سال به ذخائر آب زیرزمینی شهرستان اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با احتساب فقط دو تُن کنترل فرسایش خاک در هکتار در اثر اجرای پروژه‌ای آبخیزداری در سطح مذکور سالانه از فرسایش خاک ۲۱۴ هزار تُن خاک حاصلخیز در شهرستان جلوگیری شده است.

زنگنه ادامه داد: مساحت مراتع این شهرستان ۱۳۸ هزار و ۲۱۴ هکتار است که مراتع دارای هشت هزار و۸۸۴ بهره بردار، هشت هزار و۲۱۳ دامدار مجاز، ۱۹۶ هزار و ۶۰۶ دام موجود و ۱۱۵ هزار و۹۰۱ دام مجاز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در مورد میزان پوشش گیاهی و تولید سالیانه علوفه توضیح داد: مقدار ۱۰ هزار و۸۸۵ هکتار جزء مراتع درجه یک، مقدار ۵۱ هزار و ۴۵۵ هکتار جزء مراتع درجه دو و مقدار ۷۵ هزار و ۸۷۴ هکتار جزء مراتع درجه سه شهرستان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر