افزایش حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان در سال 1401


افزایش حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان در سال 1401

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس گفت: به‌موجب مصوبه امروز نمایندگان حق عائله‌مندی برای کارکنان و بازنشستگان در سال 1401 دوبرابر شد. نوشته افزایش حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان در سال 1401 (https://tejaratnews.com/%d8%ad%d9%82-%d8%b9%d8%a7%d8%a6%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%af%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d9%86%d8%a7%d9%86-1401)...

به گزارش تجارت‌نیوز، حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه امروز نمایندگان گفت: نمایندگان در نشست امروز این کمیسیون با افزایش حقوق جانبازان غیر حالت اشتغال تا سه‌میلیون و پانصد هزار تومان موافقت کردند.

وی تصریح کرد: براین‌اساس حقوق دو میلیون و دویست هزار تومانی ۴۲ هزار جانباز غیر حالت اشتغال به سه میلیون و پانصد هزار تومان افزایش خواهد یافت.

زارع گفت: همچنین در مصوبه‌ای دیگر حق عائله‌مندی برای کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ دوبرابر شد. (تسنیم)

وام ۱۰۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

روابط عمومی بانک مرکزی شرایط دریافت وام۱۰۰ میلیون تومانی بازنشستگان را اعلام کرده و گفته طبق بخشنامه بانک مرکزی، بازنشستگان و کارمندان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، طبق بخشنامه وزارت اقتصاد، بازنشستگان می‌توانند با ارائه نامه کسر از حقوق وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرند. اما بازنشستگان اگر متقاضی دریافت وام ۱۰۰ میلیونی باشند، علاوه بر ارائه نامه کسر از حقوق، باید چک یا سفته هم به بانک بدهند.

این مساله برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم صادق است و آنها می‌توانند با نامه کسر از حقوق و ارائه چک یا سفته ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. بدون آنکه نیاز به ضامن دیگری داشته باشند.

زمان پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بازنشستگان

آنگونه که معاون امور بانکی وزارت اقتصاد اعلام کرده قرار بود وام بانکی ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن، از ابتدای بهمن ماه پرداخت شود. اما پرداخت گویا این وام فوری به مرحله پرداخت نرسیده است. چون روز گذشته (۴ بهمن) رییس‌کل بانک مرکزی گفت: مقررات اعتبارسنجی مشتریان در حال بازنگری است و مقررات جدید تا پایان سال به سیستم بانکی اعلام می‌شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد که بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید منتظر مقررات جدید اعتبارسنجی بانک‌ها باشند. چون پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی فوری به کارمندان دولت نیازی به اعتبارسنجی ندارد اما پرداخت این وام به دیگر متقاضیان مشروط به انجام اعتبارسنجی شده است.

اما آیا بازنشستگان در اولویت دریافت وام هستند؟

آنگونه که پیش از این اعلام شده اولویت پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی با کارمندان دولت است. بعد از آن کارمندان نهادهای عمومی مانند شهرداری در اولویت هستند و کارمندان برخی از شرکت‌های خصوصی هم می‌توانند این وام را بگیرند. اما کسی اعلام نکرده که آیا بازنشستگان هم برای دریافت این وام، در اولویت قرار دارند یا نه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج