غافلگیری قاچاقچیان هنگام معامله مجسمه سه هزار ساله


غافلگیری قاچاقچیان هنگام معامله مجسمه سه هزار ساله

تهران - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور از کشف 930 قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار سال طی دو عملیات خبر داد و گفت: یک مجسمه ارزشمند با قدمت سه هزار سال در این کشفیات وجود دارد که قاچاقچیان قصد فروش آن را به مبلغ چهار میلیارد تومان داشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار حسن مهری در تشریح این مطلب اظهار داشت: همکارانم در یگان حفاظت استان تهران با رصد اطلاعاتی و طی دو عملیات جداگانه موفق به دستگیری قاچاقچیان عتیقه و کشف ۹۳۰ قلم شیء عتیقه تاریخی و فرهنگی شدند.

وی افزود: قاچاقچیان قصد داشتند این اشیاء عتیقه را از کشور خارج کنندکه با هوشیاری نیروهای انتظامی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری، ناکام ماندند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور با اشاره به کشفیات این دو عملیات عنوان کرد: قاچاقچیان قصد فروش یک مجسمه ارزشمند را به قیمت چهارمیلیارد تومان داشتند که روز قبل در معامله این عتیقه، توسط نیروهای انتظامی و عملیات نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران، غافلگیر شدند.

وی اضافه کرد:کشف این مجسمه ارزشمند و تاریخی در حالی صورت گرفت که قاچاقچیان به ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیشنهاد رشوه ۴۰۰ میلیون تومانی داده بودند که در این عملیات ضربتی، ۳ نفر دستگیر شدند.

قاچاقچیان به ماموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیشنهاد رشوه ۴۰۰ میلیون تومانی داده بودند

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به رد رشوه ۴۰۰ میلیونی توسط نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی مطرح کرد: از میان این ۹۳۰ قلم شیء عتیقه، ۸۱۰ شیء اصل و مابقی بدل کارشناسی شده است و در میان کشفیات؛ مفرق، سکه قدیمی، زیورآلات باستانی و ... دیده می شود که قدمت سه هزار ساله و دیرینه تاریخی دارند که عمدتا قاچاقچیان به شیوه حفاری های غیر مجاز به دست آوردند.

سردار مهری در بخش دیگری از سخنان به تشریح عملکرد ۹ ماهه یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی پرداخت و بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۵ هزار و ۸۹۴ ابلاغ اوراق و اخطاریه توسط این یگان صورت گرفته است، از طرفی با ۳۳۷ مورد تخریب آثار فرهنگی مقابله کرده ایم.

وی با اشاره به ضبط و توقیف ۳۲۸ دستگاه فلز یاب طی ۹ ماهه سال جاری، خاطر نشان کرد: طی این بازه زمانی ۸۷۶ فقره پرونده قضائی تشکیل و هزار و ۴۲۸ نفر دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور درباره اقلام مکشوفه گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۲ هزار و ۵۰۱ قلم عتیقه اصل و ۶ هزار و ۸۸ قلم عتیقه تقلبی کشف شده است.

سردار مهری تعداد ارسال اخبار مردمی را ۶۶۲ مورد عنوان کرد و به قاچاقچیان اشیاء عتیقه و سودجویان هشدار داد که در رصد نیروهای این یگان هستند و شناسایی و دستگیری قاچاقیچان عتیقه به جد دنبال و عملیاتی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!