صادرات فرهنگ به ترکیه سود زیادی دارد


صادرات فرهنگ به ترکیه سود زیادی دارد

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: اقتصادی که با فرهنگ پیوند خورده را جدی بگیرید.

کامران داوری‌نیکو ظهر امروز (۶ بهمن‌ماه) در جلسه تجاری با رایزنان ایران، هند، ترکیه و عراق، اظهار کرد: ترکیه مراودات خوبی با استان زنجان دارد، تراز تجاری ایران با ترکیه مثبت بوده و میانگین سالانه ۳ میلیارد دلار است که با وجود بیماری کرونا این میزان از میانگین کاهش پیدا کرد اما در حال حاضر و طی ۸ ماهه سال‌جاری صادرات ایران به ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار بوده و این تراز تجاری افزایش یافته است.

وی با اشاره به مشکلات ارزی و بانکی، تشریح کرد: صادرات به کشور ترکیه شامل آلومینیوم، روی، آلیاژ، قطعات کاتیونی، جواهر آلات، سیم مفتول، صنایع دستی، مس تصویه شده، اوره، صنایع معدنی، انواع پلی‌اتیلن، کنسانتره و لوله‌های مسی می‌شود.

داوری‌نیکو بیان کرد: دانه روغن آفتاب‌گردان، موز خشک شده، دانه سویا، تراکتور، ذرت دامی، داروهای منشا گیاهی برای دام، توتون فرآوری شده، الیاف سنتتیک، کاتالیزگرهای صنایع شیمیایی و ماشین‌آلات صنایع غذایی، از جمله محصولات صادراتی کشور ترکیه است.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: هم‌جورای و هم‌زبانی، وجود راه‌های ارتباطی گسترده زمینه همکاری زیادی با تجار ترکیه‌ای برای استان زنجان فراهم خواهد کرد.

این مسئول افزود: به خوبی می‌توانیم از ظرفیت ایرانیان مقیم کشور ترکیه استفاده کنیم و با تاسیس مراکز تجاری به عنوان مشاور یا بازاریاب و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره در این کشور زمینه صادرات و توسعه تجارت را افزایش دهیم.

داوری‌نیکو با اشاره به ارائه خدمات فنی مهندسی در کشور ترکیه، بیان کرد: سازمان توسعه تجارت مشکل ضمانت‌نامه‌ها را رفع کرده است، اگر چه در قالب بیمه نیز می‌توانیم این توافقات را پیش ببریم.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اذعان کرد: توریسم درمانی مسئله‌ای است که باید توجه زیادی به آن داشته باشیم. طبق گزارش، آمار گردشگری در سال ۲۰۱۸، حضور 7000 توریست در کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه ادبیات، فیلم‌سازی و صنایع خلاق فرهنگی پتانسیل زیادی برای توسعه تجارت در کشور ترکیه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان