آخرین اخبار مذاکرات وین از زبان امیرعبداللهیان


آخرین اخبار مذاکرات وین از زبان امیرعبداللهیان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی، وزیر خارجه تاکید داشت که تا امروز مذاکره مستقیم با آمریکایی ها صورت نگرفته و تاکنون مذاکرات با گروه 1+4 به خوبی پیش رفته است. نوشته آخرین اخبار مذاکرات وین از زبان امیرعبداللهیان...

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر امور خارجه ایران درخصوص روند مذاکرات وین چه گفت؟

محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه گفت: این جلسه با حضور امیرعبداللهیان برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان و ارائه گزارشی از روند مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۴ تشکیل شد.

وی توضیح داد: وزیر خارجه تاکید داشت که تا امروز مذاکره مستقیم با آمریکایی ها نداشته ایم و مذاکرات با اعضای گروه ۱+۴ تاکنون به خوبی پیش رفته است. دریافت تضمین های عینی و جامع برای ما مهم است و در این میان بر راستی آزمایی تاکید داریم، تاکنون پیشرفت هایی صورت گرفته اما همچنان مسائلی باقی مانده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: غرب به دنبال امتیازگیری از ایران است و با پروژه های نخ نما تلاش دارند در بین مردم ایجاد استرس کنند که به هدفشان نمی رسند. آنچه مهم است رسیدن به توافق پایدار، با اصالت، جامع و برد-برد بوده که با راهنمایی مقام معظم رهبری انتظارات مردم در چارچوب منافع کشور محقق می شود. ایران خواهان توافق پایدار است و اگر دائمی باشد که بهتر خواهد بود.

وی در پایان گفت: باید توافق برد-برد باشد تا هم نگرانی طرف مقابل برطرف و هم مطالبات منطقی و قانونی ایران که رفع تحریم ها است محقق شود. طرف مقابل می خواهد توافقی موقتی باشد که بتواند هر زمان زیر آن بزند.(ایسنا)

رئیسی درباره مذاکرات چه گفت؟

به نقل از ایرنا، ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی درباره سفر خود به روسیه و اظهارات افرادی که این سفر را ناقض شعار قدیمی «نه شرقی، نه غربی» می دانند، گفت: در سیاست بین المللی در جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیار داشتیم و داریم اما در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده بود.

وی افزود: در سیاست تجاری اقتصادی هم همینطور است؛ به میزانی که در دیپلماسی سیاسی پیش رفتیم، در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب ماندگی داریم. کسانی که این نکته را بعضاً زمزمه می‌کنند و برخی نگاه به شرق و روسیه و چین را می گویند، درحالی که تاکنون باید سیاست متوازن داشته باشیم و نوعی توازن در نوع روابط سیاسی برقرار کنیم، چرا به همسایگان توجه نکردیم. ما ۱۵ همسایه داریم که می توانیم با آنها روابط داشته باشیم.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این پرسش که سفر اخیر نگاه به شرق را در سیاست دولت تقویت می کند، گفت: بحث مذاکرات را که آغاز کردیم در حوزه‌های مختلف فعال هستیم. ما همه مسائل را نمی توانیم به مذاکرات وصل کنیم و همه چیز ما مذاکرات نیست بلکه از جمله کارهای ما است.

یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم ها را ارتباط با همسایگان است

رئیسی با تاکید براینکه ما در مذاکرات در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم کار می کنیم، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم ها را ارتباط با همسایگان دانست و گفت: ما نمی توانیم به عنوان کشور مستقل کشوری را کنار خود نداشته باشیم. بنای ما تعامل با همه دنیا است و این را در تبلیغات انتخاباتی هم اعلام کردم اما کشورهایی که می‌خواهند با ما تقابل داشته باشند ما هم متقابلاً عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره سفر به روسیه و استقبال پوتین و اقامه نماز در کاخ کرملین، گفت: سفر به روسیه همراه با لبخند بود اما تنها با لبخند زدن در این سفرها، اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه تعامل با دنیا و سفرها باید توسعه در حوزه‌های انرژی و صنعت و زندگی مردم باشد. آنچه در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور بود.

رئیسی با بیان اینکه نتیجه سفر رئیس‌جمهور به روسیه باید توسعه حوزه‌های انرژی، کشاوزی و صنعت باشد، خاطرنشان کرد: مسأله ما منافع مردم است. مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با محوریت منافع مردم ایران در جلسه سه ساعته با پوتین بررسی شد.

رئیس جمهور گفت: آنجا که مواضع مشترکی در مسائل بین المللی داشتیم برنامه‌ریزی شد که چگونه کار کنیم. در مورد مسائل داخلی هم بعد از دیدار من، آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفته بود که آقای پوتین به وزرا ماموریت دادند که سریع تصمیماتی که با رئیس جمهور ایران گرفته شده اجرایی شود.

وی افزود: من هم به وزیر خارجه و وزیر نفت و دیگر وزیران مربوطه ماموریت دادم که سریع، بحث هایی که داشتیم را اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و دیگر حوزه ها به زودی روشن شود.

مطالعه بیشتر:
توافق نزدیک است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403