شاعران آشنا با دردهای جامعه توان ایجاد تغییر دارند


شاعران آشنا با دردهای جامعه توان ایجاد تغییر دارند

قم ـ ایرنا ـ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر شاعر متوجه و آشنا با دردها و آلام مردم و جامعه باشد و با این نگاه شعر بسراید، توان ایجاد تغییر در ذائقه فرهنگی و حرکات اجتماعی را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم گفت: از جمله ویژگی های حوزه های علمیه پس از انقلاب نسبت به پیش از انقلاب، تقویت وجه هنری است.

وی با اشاره به ارتقاء کمی و کیفی شعر و ادب در حوزه های علمیه، ابعاد و وجوه مختلف شعر را مورد توجه قرار داد و گفت: زبان شعر ظرفیت های متنوعی دارد و علاوه بر ساختارهای زیبای لفظی، می تواند بر اساس خیال و یا معطوف به واقعیت باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت اشعار معطوف به واقعیت های تاریخی همچون اشعار آیینی، خاطرنشان کرد: واقعیت های تاریخی در شعر، خشک و عریان نیست، بلکه دارای لطافت های زیباشناسانه است که مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه برخی واقعیت ها همچون درخشندگی خورشید و تاریکی شب غیرقابل انکار است، اما حس زشتی و زیبایی، به نظام ارزشی و شبکه باورهای ما بستگی دارد، گفت: اگر باورها و اعتقادات شخص، بر اساس حق و حقیقت باشد، زیبایی در نزد او، وجهی از عینیت و حقیقت است.

واعظی با بیان اینکه حضرت زینب(س) فرمودند که در کربلا چیزی جز زیبایی ندیده اند، اما این برای کسانی که به ایثار و شهادت باور ندارند، اینگونه نیست، اظهار داشت: شعر با محتوای معرفتی و یا خیال انگیز، هنگامی که با پشتوانه ارزشی باشد، حکیمانه و حقانی خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر شعر معطوف به واقعیت های جامعه و متکی به نظام ارزشی برخاسته از بطن آیات و روایات باشد، می تواند منادی بهبود سطح فرهنگی و اجتماعی باشد و بذر امید و اعتماد را در میان جامعه بکارد.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) چهارشنبه شب با معرفی افراد برگزیده و شایسته تقدیر در بخش های مختلف در سالن همایش های غدیر قم به کار خود پایان داد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق