ایران در نمایش داشته‌ها و ظرفیت‌های خود در بازارهای جهانی ضعیف عمل می‌کند


ایران در نمایش داشته‌ها و ظرفیت‌های خود در بازارهای جهانی ضعیف عمل می‌کند

زنجان - ایرنا - منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند گفت: ایران در نمایشِ داشته‌ها و پتانسیل‌های خود در نمایشگاه‌ها و بازارهای جهانی، بسیار ضعیف عمل می‌کند و این یکی از مشکلات اساسی تجار و بازرگانان کشور است.

حسین بامیری شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان زنجان با منتخبان رایزنی بازرگانی ایران با هند و ترکیه، که در محل اتاق بازرگای زنجان برگزار شد، افزود: ضعف در معرفی تولیدات و ارائه محصولات و توان شرکت‌های ایرانی در بازار و نمایشگاه‌های خارجی مشکلات ساز است در حالیکه هر کس باید در حد و اندازه توان، نسبت به معرفی محصولات و تولیدات خود در بازارهای جهانی اقدام کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم ها علیه کشور برای صادرات و فروش محصولات و تولیدات ایجاد کرده است، اظهار داشت: آثار منفی تحریم ها در تجارت بسیار مشهود است به طوریکه منجر به از دست رفتن بازارهای خارجی شده است.

بامیری بازار هند را برای حضور تجار و بازرگانان ایران در شرایط فعلی مناسب دانست و تصریح کرد: متاسفانه با وجود تولیدات صادراتی و با کیفیت بالا در بخش های مختلف از جمله فولاد با قیمت عالی در حال حاضر به دلیل تحریم ها، محصولات به ویژه فولاد را از کانال های دیگر مثل دبی و ترکیه صادر می‌کنیم، در حالی که این محصولات تا قبل از تحریم ها، به صورت مستقیم صادر می‌شد.

منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند، با تاکید بر اینکه امیدواریم با ازبین‌ رفتن تحریم‌ها فروش و صادرات مستقیم داشته باشیم، اظهار داشت: با ادامه تحریم ها، احتمال از دست دادن بازار هند برای تجار ایرانی وجود دارد چراکه آنها نیز ترجیح می دهند از فروشندگان دیگر محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

بامیری، در ادامه با گله مندی از برخی تجار ایرانی به دلیل ارایه محصولات با نرخ های نامتعارف در بازارهای با پتانسیل خوب، گفت: گاهی این تجار باعث ایجاد رکود و در نهایت از دست رفتن بازار هدف صادرات می شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بازار هند برای تولیدات مختلف ایران خاطرنشان کرد: انواع محصولات معدنی و پتروشیمی را به این کشور صادر می کنیم و هند یکی از بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی ایران است.

تحریم‌ها هزینه های صادراتی را افزایش و سود آن را کاهش داده است

منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند، با بیان اینکه، تحریم‌ها، در صادرات محصولات پتروشیمی به هند هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: ما ناچار هستیم، از شیوه های دیگر و با صرف هزینه های بیشتر محصولات را به این بازار برسانیم و این هزینه های صادراتی را افزایش و سود آن را کاهش داده است.

بامیری همچنین به پتانسیل بازار هند برای خرید میوه ایرانی اشاره کرد و گفت: سیب و کیوی ایران، نقش اساسی در بازار هند دارند و بزرگترین و معروفترین بازار هند در بخش میوه محسوب می شوند.

وی بازار هندوستان در بخش شیرینی و شکلات را هم بسیار مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در این بخش هم، صادراتی انجام شده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که متاسفانه صادر کنندگان ما فراموش می کنند که وقتی در یک بازاری پتانسیل خوب وجود دارد اگر خریدار به سراغ فروشنده نیامد آنها باید به سراغ او بروند.

بامیری با تاکید بر اینکه اگر ادعای توانمندی در تولید محصولات و حضور در بازارها و نمایشگاه‌های جهانی داریم باید با قدرت در آنها حاضر شویم، تصریح کرد: ما باید با تمام قوا در همه بخش ها و تولیدات از جمله شیرینی و شکلات، میوه و نوشیدنی ها در بازار هند حضور داشته باشیم.

منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند، با بیان اینکه بارها تاکید کرده ایم که یکی از بزرگترین بازارهای نوشیدنی ایران، هندوستان است، گفت: شرکت‌های بزرگ نوشیدنی ایران به خاطر کیفیت بالا می‌توانند بازار هند را در دست بگیرند، ولی اغلب متاسفانه تلاش درخوری در این خصوص ندارند و اغلب منتظر مراجعه مشتری هستند.

منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند، با اشاره به اینکه دهلی، حیدرآباد، بمبئی و...، می تواند بازار هدف محصولات خشکبار ایران باشد، ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد هندی هایی که در ایران دنبال خشکبار هستند، دلال یا کارمند هستند، بنابراین تجار باید به سراغ خریداران و صاحبان اصلی بازار هند در بخش خشکبار بروند و به جای وابستگی به یک تاجر، چندین تاجر را پیدا کرده و با آنها ارتباط و تعامل داشته باشند.

وی افزود: صادرکنندگان و واردکنندگان باید به طور مستقیم در بازار هند غرفه بزنند و بعدها نسبت به ایجاد و تاسیس شرکت اقدام کنند تا هم عمده فروشی داشته باشند و هم بعدها به صورت بسته بندی و خرده فروشی فعالیت کنند در این صورت است که میزان و ظرفیت بازار واردات و صادرات افزایش پیدا کرده است.

منتخب رایزنی بازرگانی ایران در هند، تاکید کرد: اگر تجار سراسر ایران مسائل و آیتم های مربوط به واردات و صادرات را رعایت کنند شاهد افزایش ظرفیت بیش از آنچه که در حال حاضر داریم، خواهیم بود.

بامیری با اشاره به اینکه تجار ایرانی باید بدانند که شرایط بازار هند در شرایط تحریم ایران، متفاوت است افزود: نمی توان با نشستن در دفتر خود انتظار داشته باشیم مشتری سراغ ما بیاید، خریدار در بازار هند، باید اطمینان داشته باشد که اگر تقاضای بالایی نسبت به یک محصول داشته باشد، تجار ایرانی می توانند آن را در اختیار او قرار دهند.

وی همچنین به کلاهبرداری های انجام شده در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از صادرکنندگان با عدم توجه به این مسائل، طعمه کلاهبرداران بازار هند می شوند بنابراین صادر کنندگان قبل از اقدام به فروش باید از وجود شرکت‌های مد نظر خود اطمینان حاصل کنند.

بامیری با تاکید بر اینکه تجار ایرانی در معامله با تجار هندی و فعالیت در بازار هند، حتما قبل از هر اقدامی نسبت به استعلام و شناسایی هویت تجار و شرکت های هندی از طریق سفارت بازرگانی ایران در هند اقدام کنند گفت: ارائه این خدمات برای تجار ایرانی در سفارت بازرگانی مجانی است و قطعا اگر به این سفارش و توصیه ها توجه کنند طعمه کلاهبرداری نمی‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا