چشم‌انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در شهرستان‌های کُنارک و زرآباد


چشم‌انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در شهرستان‌های کُنارک و زرآباد

چابهار - ایرنا - پس از شهرستان شدن کُنارک و زرآباد،چشم انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در این شهرستان‌های بندری همچنان ادامه دارد و مردم برای انجام کوچکترین امور اداری خود باید روزانه با صرف هزینه‌های زیاد در جاده پُرخطر زرآباد - کُنارک و چابهار در رفت و آمد باشند.

به گزارش ایرنا، با گذشت ۱۶ سال از شهرستان شدن کنارک حالا مدتی است که زرآباد یکی از بخش‌های تابعه آن نیز به شهرستان ارتقا پیدا کرده است ولی همچنان مردم بدون دستگاه‌های اجرایی دولتی باید ۲ شهرستان را با فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتر طی کرده و به چابهار عزیمت کنند.

شهرستان کنارک هفت هزار و ۷۶۷ کیلومترمربع مساحت، ۸۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ بخش کهیر و مرکزی، چهار دهستان تنک، کهیر، جهلیان و بانسنت با ۶۵ روستا است که ۵۸ روستای دارای شورای اسلامی و ۵۳ روستا دارای دهیاری هستند و هفت روستای آن هم شورای اسلامی ندارند.

با آمار و ارقامی که داده شد می‌خواهیم در این گزارش کوتاه بگویم چطور مردم یک منطقه بزرگ و وسیع بعد از حدود ۲ دهه مشکلات را تحمل و از نبود ادارات دولتی در رنج هستند و همچنان با هزینه‌های زیاد برای انجام یک کار اداری به چابهار مراجعه و تاکنون طعم استقلال و راه اندازی ادارات را نچشیده‌اند.

ابتدا از شهرستان بندری زرآباد شروع می‌کنیم؛

شهرستان زرآباد که قبلا از توابع کنارک بود در تیرماه سال‌جاری به شهرستان ارتقا پیدا کرده است اما ۲۵ نهاد اداری در آن وجود ندارد و همچنان مردم در همین ابتدای کار مشکلاتشان بیشتر شده و فقط عوض شدن تابلوی بخشداری به فرمانداری را دیده اند که در چند اتاق کوچک در حد ساختمان یک دهیاری روستایی امورات اداری یک شهرستان وسیع همچون زرآباد با ظرفیت‌های کشاورزی، شیلاتی و گردشگری انجام می شود.

معاون فرماندار زرآباد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه از زمان تاسیس شهرستان زرآباد تاکنون چهار اداره ثبت احوال، منابع طبعی، جهادکشاورزی و آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و ارگانهای دیگر حضور ندارند و برای کمترین کار اداری، مردم این شهرستان باید به کنارک و یا چابهار عزیمت کنند.

اسماعیل بلیده‌ای افزود: در فرمانداری شدیدا کمبود فضای فیزیکی داریم ولی مجبور هستیم در ابتدا با مشکلات و کمبودها کنار بیاییم تا اعتبارات لازم تخصیص و دستگاه‌های اجرایی ساختمان اداری خود را بسازند.

وی خواستار استقرار فوری ادارات در شهرستان‌های تازه تاسیس نظیر زرآباد شد و افزود: برای رضایتمندی مردم و ارائه خدمت مطلوب، باید اقدامات لازم برای تعریف چارت اداری و معرفی روسای ادارت مستقل با اختبارات کامل همراه با تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز انجام شود.

مصائب صیادان زرآباد

چشم‌انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در شهرستان‌های کُنارک و زرآباد

رئیس شورای اسلامی شهر زرآباد نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زرآباد بیش از ۳۵۰ قایق و ۱۰۰‌ لنج با ۲ هزار صیاد دارد که ماهانه همه آنها برای انجام همه امورات به چابهار عزیمت می‌کنند که واقعا سخت، هزینه‌بر و طاقت فرسا است و توان یک صیاد با همین رفت وآمدها گرفته می‌شود.

یونس نهنگی افزود: زرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرده و تاکنون ادارات ثبت اسناد و املاک، آموزش و پرورش، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، غله، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیلات، صنعت، معدن و تجارت، اداره کار، برق، شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست، امور عشایری، کمیته امداد، هلال احمر، مرکز فوریت‌های پزشکی، میراث فرهنگی و گردشگری، اورژانس، دامپزشکی، پست، مخابرات، دریابانی، شرکت نفت، گمرک و بندر مستقر نشده اند و حتی در حد نمایندگی هم فعالیت نمی‌کنند این در حالی است که طبق بخشنامه هیات وزیران باید همه ادارات مستقر باشند و خدمات رسانی کنند.

واژه شهرستان، با کُنارک غریبه است

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی کنارک با ابراز گلایه از کم‌توجهی ادارات کل و وزیران برای استقرار ادارات در این شهرستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چرا یک شهرستان بدون پشتوانه مالی و تشکیلات اداری تاسیس می‌شود و بعد از سال‌ها ادارات آن مستقل نمی‌شوند و همچنان مردم باید به شهرستان قبلی بروند!

قاسم میرزایی افزود: هم اینک زرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرده است واقعا چه معنا و مفهمومی دارد که مردم باید همچنان همان مسیرهای پرخطر را طی کرده و برای انجام امور اداری به شهرستان دیگر بروند و این روال سال‌ها ادامه داشته باشد.

وی خواستار حل مشکلات مردم در این‌خصوص شد و خاطرنشان کرد: اگر بودجه و اراده‌ای برای استقرار ادارات در شهرستان تازه تاسیس نیست همان ابتدا آن را ارتقا ندهند بهتر است.

انجام امور اداری صیادان کنارک در چابهار

چشم‌انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در شهرستان‌های کُنارک و زرآباد

خالد نیازی یکی از مروجان صید و صیادی سواحل مکُران، مشاور فرماندار کنارک در امور صید و صیادی و فرمانده بسیج دریایی بندر کنارک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان‌های کنارک و زرآباد بیش از ۸۰ درصد لنج و صید و صیادی دریای عمان را تامین می کنند ولی متاسفانه سال‌ها با صرف هزینه ها و کشته و زخمی شدن در راه‌های پرخطر برای انجام تمامی امورات خود شامل سوخت، امور شیلاتی، دریابانی و بنادر باید به چابهار مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور و خاورمیانه فاقد خدمات لازم برای صیادان است، خاطرنشان کرد: صیادان کنارک و زرآباد برای تایید سوخت ماهیانه باید چندین روز پیگیری کنند تا شاید دریابانی مجوز آن‌ها را تمدید کند و جهت کارهای پروانه بهره‌برداری باید مرتب به اداره بنادر مراجعه کنند.

فرمانده بسیج دریایی بندر کنارک گفت: اینکه سال‌ها صیادان درد و رنج کشیده اند و هزینه کرده اند مهم نیست سوال ما اینجاست مگر ایجاد دفاتر تام الاختیار ارگان‌ها در بنادر صیادی مهمی نظیر کنارک که عنوان بزرگترین بندر کشور را دارد و شهرستان زرآباد الزامی نیست.

نیازی ادامه داد: الزامی بودن حضور ارگان‌ها با اختیارات لازم و تام می تواند مشکلات صیادان را کمتر کند و نباید صیادان و دریانوردان وقت و جان خود را در مسیر زرآباد و چابهار به هدر دهند.

وی گفت: باتوجه به کُد داربودن جهانی بندر کنارک ضرورت دارد این ارگان‌ها حضور داشته باشند و متاسفانه از بس که پیگیری کردیم و به نتیجه نرسیدم خسته شده ایم.

تلاش تا استقرار کامل ادارات در شهرستان کنارک

چشم‌انتظاری برای استقرار ادارات دولتی در شهرستان‌های کُنارک و زرآباد

فرماندار کنارک هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارها مشکلات نبود ادارات در این شهرستان را پیگیری کرده‌ام و تا حصول نتیجه تلاش‌ها ادامه دارد.

عبدالغفور حوت افزود: در مجموع ۱۲ اداره دولتی از جمله ثبت اسناد و املاک، تعزیرات حکومتی، بندر، امور عشایری، دریابانی، راه و شهرسازی، گمرک، اورژانس، منطقه آزاد، پزشکی قانونی و شرکت نفت در شهرستان کنارک بعد از گذشت ۱۶ سال از ارتقای بخش کنارک به شهرستان، مستقر نشده اند و حتی نمایندگی هم ندارند.

وی تصریح کرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای، غله و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز به‌صورت نمایندگی و بدون اختیارات لازم بوده و وجود نمایندگی‌شان مشکلی از مردم حل نمی‌کند که امیدواریم هرچه سریعتر به اداره مستقل ارتقا و فعالیت بهتری داشته باشند.

فرماندار کنارک با اشاره به اینکه از محدوده جدید ۸۲ هزار هکتاری سازمان منطقه آزاد بیش از چهار هزار هکتار آن در محدوده شهرستان کنارک واقع شده است، خاطرنشان کرد: ضروری است سازمان منطقه آزاد نیز به مکاتبات فرمانداری جواب مثبت ارائه کند و برای ایجاد نمایندگی در این شهرستان هر چه سریع‌تر اقدام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر