مجمع سلامت پیگیر حفظ سلامتی مردم باشد


مجمع سلامت پیگیر حفظ سلامتی مردم باشد

امام جمعه آب‌بر شهرستان طارم گفت: بعضی از بیماری‌ها را می‌توانیم با انجام اعمال نیک بهبود بخشیم.

حجت‌الاسلام مهدی منصوری دیروز (۶ بهمن‌ماه) در چهارمین مجمع سلامت شهرستان طارم با بیان اینکه پیشگیری یک‌ مسئله مهم است و باید قبل از ابتلا و مبتلا شدن به یک بیماری پیشگیری کنیم، اظهار کرد: در دین اسلام نیز به مسئله سلامت سفارش شده‌ است و امروز با شیوع ویروس کرونا مشاهده می‌کنیم که پزشکان و متخصصان، مردم را به مسائلی همچون شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا و رعایت مسائل بهداشتی دعوت کردند و این مسائل همان تاکیداتی است که ائمه‌اطهار (ع) ۱۴۰۰ سال پیش فرموده‌ بودند.

وی با بیان اینکه خداوند نعمات زیادی در اعضا و جوارح ما قرار داده‌ است اما متاسفانه از شکر نعمات خداوند عاجز هستیم، افزود: اگر ما به توصیه‌های ائمه‌اطهار (ع)، احادیث و روایات عمل کنیم، کم‌تر دچار بیماری می‌شویم‌. همچنین بعضی از بیماری‌ها را می‌توانیم با انجام اعمال نیک بهبود بخشیم.

این مسئول با بیان اینکه امیدوارم همه ما بتوانیم با عمل به توصیه‌های دین مقدس اسلام و ائمه‌اطهار (ع) سلامتی خود را حفظ کنیم، تصریح کرد: هدف از تشکیل مجمع سلامت، پیگیری سلامت مردم است و بانیان و برگزارکنندگان این مجمع دو ارگان فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم هستند اما همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین، سمن‌ها، آموزش‌وپروش، دانشگاه و ... نیز باید درگیر این مسئله شده و کمک‌حال این ارگان‌ها باشند.

در ادامه این جلسه، فرماندار طارم نیز با بیان اینکه امیدواریم خروجی این مجمع کمکی به ارتقای سلامت شهرستان بوده و بتوانیم از نظرات و پیشنهادات نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران برای ارتقای سلامت مردم منطقه استفاده کنیم، اظهار کرد: هدف از برگزاری مجمع سلامت شهرستان، اجتماعی کردن سلامت و درگیر کردن ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌های مردم‌نهاد و خود مردم و به عبارتی مشارکت همگانی مردم و مسئولان در حوزه بهداشت و درمان است.

رضاعلی انبارلو با بیان اینکه همکاری و هماهنگی بین بخشی در شهرستان و مشارکت خیرین دو بخش اصلی و مهم در بهبود شاخص‌های بهداشتی در جامعه است، افزود: تامین، حفظ، ارتقای سلامت و عدالت در سلامت تنها مربوط به نظام سلامت نیست و نیازمند مشارکت همه مردم، خیرین، نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران است و همه باید خود را مسئول و متعهد بدانیم و به سهم خود برای بهبود شاخص‌های سلامت همانند سواد، مسکن، اشتغال، ایمنی جاده‌ها، آب آشامیدنی، محیط‌زیست، دسترسی به فرآورده‌های غذایی سالم و ایمن و ... قدم‌هایی برداریم و تنها به برگزاری این مجامع‌ اکتفا نکنیم.

این مسئول با بیان اینکه مجامع سلامت در چهار سطح محله، شهرستان، استان و ملی برگزار می‌شود تا بتوانیم با کمک نخبگان و مردم، مسائل مهم حوزه سلامت در شهرستان را شناسایی، نیازسنجی و اولویت‌بندی کرده و مشکلات را حل کنیم و اگر مشکلات در سطح منطقه قابل حل نبود، به سطح استان یا ملی ارجاع داده می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش‌هایی که طارم در حوزه سلامت با آن روبه‌رو است، بحث آلاینده‌های زیست‌محیطی، محصولات غذایی، آلودگی هوا، پسماندهای پزشکی، آسیب‌های اجتماعی و گروهی، اعتیاد، طلاق، تغذیه سالم و فرآوری زیتون است.

انبارلو با بیان اینکه شهرستان طارم بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون بوده و میانگین تولید زیتون در این منطقه ۴۵ هزار تن است، ادامه داد: در سال‌های گذشته زیتون طارم به صورت خام به فروش می‌رسید ولی با استقرار صنایع تبدیلی و فرآوری شدن محصول در این شهرستان از خام‌فروشی این محصول جلوگیری شد، البته باید در نظر داشت که این فرآوری و استحصال روغن زیتون که در داخل شهرستان اتفاق می‌افتد، نباید باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی برای منطقه شود.

وی با بیان اینکه باید پیگیر ایجاد زیرساخت‌های لازم در طارم شویم تا فرآوری زیتون در خانه‌ها، شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی، زیانی برای شهرستان نداشته‌ باشد، عنوان کرد: افزودنی‌هایی که به زیتون برای فرآوری اعمال می‌شود، به دلیل نبود تصفیه‌خانه، در محیط‌زیست رها می‌شود که ممکن است اثراتی بر خاک کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و سطحی، محصولات کشاورزی و باغی، آبزیان و اثرات بهداشتی برای این منطقه داشته‌ باشد و یکی از راهکارهای جلوگیری از زیان پساب زیتون تجمع واحدهای فرآوری سنتی که در خانواده‌ها انجام می‌شود است، البته در این زمینه اقداماتی انجام شده تا چندین شهرک و ناحیه صنعتی در شهرستان ایجاد کنیم.

فرماندار شهرستان طارم بیان کرد: ایجاد تصفیه‌خانه در همه واحدهای صنعتی فرآوری، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوص به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی، اقتصادی و کوتاه مدت برای تصفیه پساب و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه راهکارهایی در راستای جایگزینی نمک و اسید سیتریک در فرآیند فرآوری زیتون نیز بخشی از راهکارهای کاهش زیان پساب فرآوری زیتون است.

این مسئول با بیان اینکه افزایش تخت‌های بیمارستان شهرستان از ۳۲ به ۶۴، ارتقای اورژانس شهرستان، استقرار سی‌.تی اسکن و اعطای آمبولانس کمک‌دار به شهرستان از نیازهای طارم بوده و جزو قول‌هایی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به شهرستان داده‌ بود، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان و سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان، وزیر قول‌هایی داد و ما پیگیر هستیم و انتظار کمک و مساعدت در این راستا را داریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم نیز اظهار کرد: شعار مجمع سلامت استان «مدیریت و کنترل پیامدهای ویروس کرونا در جوانان و نوجوانان» است ولی با توجه به دغدغه‌های شهروندان طارمی و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دوست‌داران محیط‌زیست در این منطقه، شعار مجمع سلامت شهرستان طارم «نقش سلامت محصولات غذایی و پسماندهای کشاورزی در محیط‌زیست سالم» تعیین شده‌ است که امیدوارم علاوه بر تلاش برای تولید محصولات غذایی سالم در این منطقه که به عنوان برند طارم وارد بازار شود، پسماندهای کشاورزی تولید شده را نیز مدیریت کنیم تا آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود، زیرا با آسیب به محیط‌زیست، زندگی همه انسان‌ها به خطر خواهد افتاد.

ارشد بهرامی با بیان اینکه اجتماع‌سازی سلامت مجموعه‌ای از اقدامات برای ارتقای سلامت اجتماع و استقرار سلامت پایدار بر جامعه با استفاده از شناسایی همه ظرفیت‌های موجود به منظور مشارکت درون‌بخشی، برون‌بخشی و مردمی در مدیریت سلامت است، افزود: مشارکت مردم، همکاری‌های بین‌بخشی و ارتقای سواد و سلامت و عدالت در سلامت از ارکان اجتماع سازی سلامت است.

این مسئول با بیان اینکه در پازل سلامت، ۴۰ درصد شرایط اقتصادی و اجتماعی، ۲۰ درصد سبک زندگی فرد، ۲۰ درصد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ۱۰ درصد محیط فیزیکی و کیفیت هوا و ۱۰ درصد هم ژنتیک و سن و جنس دخیل هستند، تصریح کرد: مجموعه اقدامات بهداشتی در قالب وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و شبکه‌های بهداشت تنها ۲۰ درصد از سلامت مردم را شامل می‌شود و بقیه مستقیم و غیرمستقیم در دست خود مردم است.

بهرامی با بیان اینکه واکسیناسیون با مشارکت مردم، اجرای موفقیت‌آمیز طرح پزشک خانواده، استفاده از ظرفیت رابطان بهداشتی و سفیران سلامت، تشکیل موسسات خیریه و در دوسال اخیر مقابله با کرونا و واکسیناسیون علیه آن با مشارکت مردم، نمونه‌هایی از اجتماع‌سازی سلامت در ایران است، خاطرنشان کرد: مجمع سلامت ابزاری برای تقویت مشارکت مردم و همکاری‌های بهداشتی است که در سطح شهرستان، استان و ملی تشکیل شده و با استفاده از شواهد، اطلاعات و دانش ذهنی خبرگان و مردم پیشنهادهایی برای اجرا و تدوین سیاست‌های سالم‌تر و ارتقای سلامت جامعه به مجریان و سیاست‌گذاران در سطوح مختلف محلی و ملی اعلام می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ