مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است


مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: انجام مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است.

مشهود تقیلو شامگاه دیروز (۶ بهمن ماه) در چهارمین مجمع سلامت شهرستان طارم با بیان اینکه هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند ماموریت خود به ویژه در حوزه سلامت را به سرانجام برساند، مگر اینکه پایه و مایه آن اقدامات و هدف‌گذاری‌ها، خود مردم باشند، اظهار کرد: بهترین تبلیغات برای نظام کار مسئولان، شاخص‌های فعالیت و فعالیت‌های جهادی که شکل می‌گیرد، است و امیدواریم با ورود نیروهای جهادی در حوزه بهداشت، به خصوص در طارم شاهد پیشرفت و ارتقای سلامت مردم باشیم. همچنین رضایت مردم از عملکرد ارائه شده رضایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و کمک به دین است.

وی با بیان اینکه بحث سلامت خصوصیاتی دارد و اولویت‌ها ممکن است روزانه و ماهانه جابه‌جا شود، افزود: امر مهمی که در رابطه با مبارزه با بیماری کرونا وجود دارد، این است که نوع جدید ویروس کرونا، اُمیکرون به سرعت در همه دنیا در حال انتشار بوده و وارد کشور و استان زنجان نیز شده‌ که در همین راستا شاهد افزایش مبتلایان سرپایی به این سویه هستیم.

این مسئول با بیان اینکه سرعت انتشار سویه اُمیکرون ۱۰ برابر انواع قبلی ویروس کرونا است، تصریح کرد: اشتباهی که مردم و مسئولان می‌توانند در رابطه با اُمیکرون داشته‌ باشند، این است که چون میزان فوتی یا بستری‌های اعلامی از رسانه ملی صفر یا ۱ و ۲ نفر است، مردم نیز تصور کنند نوع جدید ویروس کرونا خطرناک نیست، در حالی که این سویه سرعت انتشار بالایی دارد و فعلاً در فاز سرپایی آن هستیم و طی دو یا سه هفته آیتده به فاز بستری نیز خواهیم رسید.

تقیلو با بیان اینکه پیشگیری آسان‌تر، موثرتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است، پس اهمیت ویژه‌ای دارد، ادامه داد: آنچه درباره پیشگیری مخصوصاً در کشورهایی که با سویه اُمیکرون کرونا درگیر بودند، ثابت شد این است که مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه استان نسبت به سطح کشور رتبه اول در واکسیناسیون مرحله سوم را دارد ولی این آمار پایین است و نباید ما را فریب دهد و حداقل باید به ۸۰ درصد برسیم تا هزینه‌ها و انرژی که برای مبارزه با بیماری گذاشته می‌شود کاهش یابد، عنوان کرد: در رابطه با اُمیکرون نیز همچنان استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی بیشتر تاکید می‌شود و شست‌وشوی دست و استفاده از مواد ضدعفونی در مراحل بعدی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در طارم ۶۰ درصد است، افزود: در این شهرستان کانون‌های جمعیتی، کم تعدادتر هستند و مراکز و خانه‌های بهداشت راحت‌تر می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند، البته شهرستان‌های طارم، ایجرود و ماه‌نشان جزو شهرستان‌هایی به شمار می‌رود که باید شاخص‌ آن‌ها بیشتر باشد.

در ادامه این جلسه، جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در امور اجتماعی نیز با بیان اینکه همه ما باور داریم که مهم‌ترین سرمایه زندگی، سلامتی بوده و سلامتی دارای عوامل فردی و اجتماعی است، اظهار کرد: در کنار عوامل بیماری‌زایی که سلامتی بشر را تهدید می‌کنند، عوامل مهم دیگری مثل محیط‌زیست، اشتغال، حمایت‌های اجتماعی، عادات غذایی، فعالیت بدنی، شیوه برخورد با مشکلات و به طور کلی سبک زندگی بی‌تاثیر بر سلامت بشر نیستند و اگر بخواهیم برای سلامت جامعه اقدام موثری انجام دهیم، بدون توجه به ریشه‌های اصلی آن اقدامات ما گذرا خواهد بود.

فرانک سقطچی با بیان اینکه برای ارتقای سلامت جامعه می‌بایست عوامل موثر بر سلامت تعیین و مدیریت شود که این عوامل مهم شامل محیط‌زیست سالم، محصولات غذایی سالم و عوامل اجتماعی است، افزود: عوامل اجتماعی به مواردی اطلاق می‌شود که از کُنش متقابل افراد و گروه‌ها در جامعه به وجود می‌آید. مانند اعتقادات، سنت‌ها و تعصب‌های ما و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و مشکلاتی نظیر بی‌سوادی، بیکاری، درآمد پایین، رفتارهای پرخطر، بی‌توجهی به بهداشت فردی و ... باعث آسیب به انسان و جوامع می‌شود و شواهد علمی نشان می‌دهد که بیشترین بار بیماری‌ها ناشی از این عوامل است.

این مسئول با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب ارتقای سلامت دست یابیم، باید اتخاذ راهکارهای مشارکتی هدف اصلی ما باشد، تصریح کرد: یکی از کارکردهای اجتماعی کردن سلامت، برگزاری مجامع سلامت است؛ مجمع سلامت مظهر مشارکت مردم و همکاری‌های بین‌بخشی است که با حضور نمایندگان مردمی، نمایندگان دستگاه‌های دولتی معتمدین، روحانیون، اساتید دانشگاه و ... سعی می‌شود، مشکلات مختلف حوزه سلامت از قبیل مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی مورد بحث قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدتی است همه ما درگیر کرونا هستیم که از بدو ورود خود به کشورهای مختلف و ایران افراد را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده‌ است و هزینه‌های جانبی بسیار زیادی را در همه ابعاد به جوامع تحمیل کرده است، ادامه داد: قطعاً در یک دوره بحرانی مثل کرونا سبک زندگی افراد به دلیل تغییرات گسترده در همه ابعاد زندگی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سقطچی با بیان اینکه سبک زندکی در برگیرنده فعالیت‌هایی است که افراد در زندگی روزمره انجام می‌دهند، بیان کرد: سبک زندگی‌ سالم از منابع با ارزش کاهش بروز بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها است و روشی برای ارتقای کیفیت زندگی و سازگاری با استرس و فشارهای ناشی از بیماری‌ها و نیز رویکرد موثری برای کنترل هزینه مراقبت‌های بهداشتی به شمار رفته و نباید فراموش کنیم برای مواجهه و مقابله موثر با بحران، سبک زندگی سالم ضروری است.

وی عنوان کرد: ویروس کرونا پدیده‌ای است که با توجه به سرعت انتشار و ویژگی مهارناپذیر خود، جهان را با بحران مواجه کرده‌ است و این بحران هر چند در ظاهر ماهیت پزشکی دارد اما پدیده‌ای چند بُعدی است و آثار و پیامدهای آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز قابل رصد است.

این مسئول با بیان اینکه حوزه سبک ‌زندگی یکی از حوزه‌های متاثر از پیامدهای اجتماعی بحران کرونا است، گفت: شیوع گسترده بیماری، وضعیت اضطراری را برای پیشگری از آن در سراسر دنیا ایجاد کرد و تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی، از مواردی بود که سبک زندگی و سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان را با شدت تحت تاثیر قرار داد، از طرفی ایجاد محرک‌های استرس‌زا در منازل مانند ترس از ابتلا به بیماری، کمبود ارتباط با همکلاسی‌ها و دوستان و در مواردی مشکلات اقتصادی و مالی والدین می‌تواند اثرات ماندگاری در سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته‌ باشد، بر همین اساس توجه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان در این شرایط به عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد توجه قرار گرفته ‌است.

وی با بیان اینکه با توجه به آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در برابر فشار روحی بیماری، ضروری است تا رسیدگی به نیازهای روان‌شناختی این قشر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: شعار سبک زندگی سالم و مدیریت و ارزیابی پیامدهای زندگی در همه‌گیری کرونا به خصوص با تکیه بر گروه سنی جوانان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد و مدیریت زندگی نوجوانان در دوران پساکرونا به شکل نظام‌مند و بر پایه شواهد علمی با حضور متخصصان این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به ابعاد زندگی این قشر از جامعه، حل مشکلات‌شان قطعاً مشارکت همه دستگاه‌های دولتی، خیرین، سمن‌ها، خوزه‌های علمیه، اصناف، بازاریان، نمایندگان مردمی، اندیشمندان و دانشمندان و همه مردم را می‌طلبد؛ چراکه جوانان آینده‌سازان این کشور هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد