کشش سرعت اینترنت خط تلفن را از کجا بفهمیم؟


کشش سرعت اینترنت خط تلفن را از کجا بفهمیم؟

به خوبی می‌دانیم که کیفیت و سرعت اینترنت به عوامل مختلفی وابستگی دارد، یکی از این عوامل کشش خط تلفن و سرعت قابل پشتیبانی خط است. برقراری ارتباط اینترنتی به یک زیرساخت مناسب نیاز دارد که البته شما نقشی در تهیه آن ندارید، این زیرساخت توسط شرکت مخابرات تامین می‌شود و اگر خوش شانس باشید و زیرساخت مخابراتی منطقه شما به تازگی نوسازی شده باشد، حتما کشش...

به خوبی می‌دانیم که کیفیت و سرعت اینترنت به عوامل مختلفی وابستگی دارد، یکی از این عوامل کشش خط تلفن و سرعت قابل پشتیبانی خط است.

برقراری ارتباط اینترنتی به یک زیرساخت مناسب نیاز دارد که البته شما نقشی در تهیه آن ندارید، این زیرساخت توسط شرکت مخابرات تامین می‌شود و اگر خوش شانس باشید و زیرساخت مخابراتی منطقه شما به تازگی نوسازی شده باشد، حتما کشش خط شما بالا بوده و می‌توانید اینترنت با سرعت بالا تهیه کنید.

اما وجود زیرساخت فرسوده و قدیمی و به خصوص دوری شما از مرکز مخابراتی می‌تواند بر روی کیفیت سرویس اینترنت دریافتی تاثیر بگذارد. به این ترتیب اگر می‌خواهید محل زندگی و یا کار خود را تغییر دهید و کیفیت و سرعت اینترنت برایتان اهمیت دارد، در انتخاب محل جدید این دو مورد را مد نظر داشته باشید.

اما افرادی که قصد خرید یا ارتقاء سرعت اینترنت خود را دارند، باید از کیفیت زیرساخت مخابراتی مطلع شوند، این کیفیت در نهایت موجب به کشش خط و سرعت قابل پشتیبانی بر روی خط تلفن شما می‌شود. اگر کشش خط خوب باشد، شما می‌توانید اینترنت با سرعت بالایی را سفارش دهید.

البته گاهی اوقات سرعت پایین اینترنت به دلیل کیفیت پایین مودم یا وجود نویز بر روی خط در داخل ساختمان است که این موارد به مخابرات ارتباطی ندارد و شما باید خودتان این موضوع را رفع کنید.

اما برای فهمیدن میزان کشش خط تلفن و میزان سرعت اینترنتی که می‌توانید داشته باشید، چند راه حل ساده وجود دارد که در ادامه تمام آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

این مطلب را نیز بخوانید:

روش اول: حداقل و حداکثر سرعت را چک کنید

این روش در زمانی که شما خط اینترنت دارید و می‌خواهید آن را تغییر دهید، کارآمد است. در این روش نیاز به یک خط اینترنت و مودم دارید و باید از طریق مودم حداقل و حداکثر سرعت اینترنت خود را به دست بیاورید. اگر اینترنت بر روی خط شما فعال نیست، می‌توانید از روش دوم استفاده کنید، همچنین می‌توانید برای یک ماه یک بسته اینترنت برای تست خریداری کرده و میزان کشش خط خود را بیابید و از ماه دوم یک سرویس با سرعت بالاتر یا پایین‌تر (بسته به کشش خط اینترنت) تهیه کنید.

کشش سرعت اینترنت خط تلفن را از کجا بفهمیم؟

روش اینکار برای همه مودم‌ها تقریبا برابر است و تنها یکسری جزئیات آن تفاوت دارد. در ابتدا شما باید وارد تنظیمات مودم خود بشوید، برای اینکار در مرورگر خود عبارت 168.192.1.1 را تایپ کنید.

به این ترتیب صفحه وارد کردن نام کاربری و پسورد برای شما باز می‌شود. معمولا رمز عبور و پسورد همه مودم‌ها عبارت admin است، کلمه admin را در هر دو کادر نوشته و دکمه تایید را بزنید. اگر پسورد اشتباه بود کلمه password را امتحان کنید، یعنی یوزرنیم admin و پسورد password باشد. اگر بازهم نتوانستید وارد شوید، در پشت جعبه مودم یا خود مودم، نام کاربری و رمز عبور نوشته شده است.

حالا که وارد تنظیمات مودم شدید، باید به بخش Status بروید، این گزینه در مودم‌های TP-Link در منوی سمت چپ صفحه قرار دارد. همچنین در مودم‌های D-Link گزینه استاتوس در نوار بالا دیده می‌شود. در صفحه استاتوس اطلاعات زیادی در مورد مودم وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به Max Rate است. اگر گزینه Max Rate در این صفحه وجود نداشت، به دنبال گزینه‌ای به نام Device Info باشید، با زدن این گزینه اطلاعات مربوط به Max Rate را در صفحه خواهید دید.

کشش سرعت اینترنت خط تلفن را از کجا بفهمیم؟

در مقابل Max Rate دو شاخصه بسیار مهم وجود دارد که یکی Downstream و دیگری Upstream است. عدد Downstream نشان دهنده حداکثر سرعت دانلود شما و عدد Upstream نشان دهنده حداکثر سرعت آپلود شماست. به عنوان مثال در بالا درون کادر قرمز شاخص Downstream عدد 10816 را نشان می‌دهد، این یعنی خط شما تا سرعت 10816 کیلوبیت کشش دارد، با تقسیم 10816 بر 1024 به رقم واقعی بر حسب مگابیت می‌رسیم. در این مثال خط تا سرعت 10.5 مگابیت بر ثانیه کشش دارد. همچنین در این مدل می‌توان تا سرعت 1 مگابیت آپلود کرد.

کشش سرعت اینترنت خط تلفن را از کجا بفهمیم؟

درواقع اگر شما سرعت 16 مگابیت نیز خریداری کنید، سرعت واقعی شما بیش از 10.5 مگابیت نخواهد شد. به این ترتیب شما میزان کشش خط خود را دریافت خواهید کرد. اگر مودم شما تی‌پی‌لینک و یا دی‌لینک نیست، در بخش استاتوس به دنبال گزینه‌هایی به نام Downstream و Upstream بگردید، در این بخش می‌توانید میزان حداکثر سرعت قابل خریداری برای خط خود را بفهمید.

روش دوم: بپرسید!

ساده‌ترین کار که معمولا شما را به جواب درستی می‌رساند، آن است که میزان کشش خط خود را بپرسید. شما می‌توانید میزان کشش خط را از شرکتی که می‌خواهید از آن اینترنت بگیرید، سوال کنید. خود شرکت‌ها برای خرید و تغییر سرویس به شما مشاوره می‌دهند و با تماس به پشتیبانی شرکت مورد نظر می‌توانید از وضعیت خط خود با خبر شوید.

همچنین افرادی که به تازگی وارد یک خانه یا دفتر کار شده‌اند و نمی‌دانند که با چه سرعتی می‌توانند خط اینترنت را سفارش دهند، می‌توانند از همسایه‌ها سوال کنند. به طور معمول کیفیت خط برای تمامی افراد یک آپارتمان یکسان یا حداقل نزدیک به هم است، شما می‌توانید از چند همسایه خود بپرسید که با چه سرعتی از اینترنت استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان