کشف ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ای کولی


دانشمندان موفق شدند ژنی که باعث مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ای کولی می...

کشف ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ای کولی

دانشمندان موفق شدند ژنی که باعث مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ای کولی می شود را شناسایی کنند. این کشف می تواند راهی برای ایجاد درمان‌ های بهتر جهت متوقف کردن این ژن و جلوگیری از عفونت ای کولی باشد.

به گزارش سیناپرس، باکتری E. coli هر سال باعث عفونت بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در جهان می شود که در درجه اول شامل عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) هستند. همچنین این باکتری یکی از شایع ترین علل سپسیس است که باعث کشته شدن حدود ۱۱ میلیون نفر در سال می شود.
به تازگی دانشمندان دانشگاه کوئینزلند ژنی را شناسایی کرده ‌اند که به باکتری‌ های کشنده ای کولی (E. coli) کمک می‌ کند تا از آنتی‌ بیوتیک‌ ها فرار کنند. این کشف می تواند باعث پیشرفت در پیدا کردن درمان‌ های بهتر برای میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان شود.
محققان دریافتند که شکل خاصی از باکتریE. coli ST131 دارای ژنی است که تاکنون شناسایی نشده بود و باعث می شد باکتری در برابر آنتی بیوتیک‌ های معمول تجویز شده بسیار مقاوم شوند. پروفسور مارک شمبری (Mark Schembri)، از دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند اظهار داشت که این ژن مقاوم می تواند به سرعتی باورنکردنی گسترش یابد. به گزارش سیناپرس، برخلاف انتقال ژن در انسان، که در آن داشتن رابطه جنسی مورد نیاز است، باکتری ها دارای ساختارهای ژنتیکی در سلول های خود هستند که پلاسمید نام دارد که به سرعت و به راحتی بین یکدیگر مبادله می شوند.
به گفته محققان، این ژن مقاوم در یکی از این پلاسمیدها وجود دارد و به سرعت E. coli ST131 را در برابر آنتی بیوتیک های فلوروکینولون تجویز شده بسیار مقاوم می کند. این دارو برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها از جمله عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)، عفونت های جریان خون و ذات الریه استفاده می شود.
نکته مهم این است که ژن فوق با سایر ژن‌ های مقاوم برای دستیابی به مقاومت در سطحی بالاتر از بالاترین غلظت آنتی ‌بیوتیکی که می ‌توانیم در طول درمان به دست آوریم، کار می ‌کند. به گزارش سیناپرس، محققان می گویند که ما باید در برنامه های درمانی خود تجدید نظر کرده و سعی کنیم آنتی بیوتیک هایی کشف شود که بتواند با وجود این مکانیسم مقاومت آنتی بیوتیکی با عفونت هایی از این دست مقابله کند.
نتایج این پژوهش ها، اولین سرنخ‌ها را به این تیم داده است تا توضیح دهند چگونه ژن E. coli ST131 مقاوم به آنتی ‌بیوتیک ظهور کرده و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است و چگونه ممکن است درمان‌ های بهتری برای متوقف کردن این ژن و جلوگیری از عفونت ای کولی ایجاد کنند. به گزارش سیناپرس، این روش ها ممکن است شامل ترکیبات جدیدی از آنتی بیوتیک ها یا حتی داروهای غیر آنتی بیوتیکی جایگزین باشد که عفونت E. coli ST131 را مسدود می کند.
شرح کامل این تحقیقات و یافته‌های حاصل از آن در آخرین شماره مجله عوامل ضد میکروبی و شیمی ‌درمانی (Antimicrobial Agents and Chemotherapy) منتشر شده و قابل دسترس است.

نترجم: مریم عالمی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* کشف ژن مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ای کولی[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق