مذاکرات وین رو به پیشرفت است/ سخنانم تحریف شد


مذاکرات وین رو به پیشرفت است/ سخنانم تحریف شد

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با تأکید بر تحریف سخنانش از سوی «بلومبرگ» گفت: مذاکرات وین در مرحله پیشرفته است. نوشته مذاکرات وین رو به پیشرفت است/ سخنانم تحریف شد...

به گزارش تجارت‌نیوز، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مدعی شد سخنانش نسبت به مذاکرات وین تحریف شده، اما برداشت حقیقی وی از مذاکرات وین چیست؟

«میخائیل اولیانوف» در صفحه توییتر خود از تحریف سخنانش در مصاحبه با وبگاه «بلومبرگ» خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: «بلومبرگ چند کلمه مهم را حذف کرده است. من گفتم: «اگر مذاکرات وین با سرعت فعلی ادامه یابد…..من رد نکردم که مذاکرات وین می‌تواند با تلاش شترک تمامی‌ طرف‌ها تسریع پیدا کند”. مذاکرات وین در حال حاضر در مرحله پیشرفته است».

پیش از این نیز اولیانوف روز گذشته (چهارشنبه) در خصوص روند مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده بود و در مصاحبه با «روسیه ۲۴» تصریح کرده بود چنانچه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین میان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین به علاوه آلمان) با سرعت فعلی پیش برود حصول توافق تا پایان ماه فوریه (۹ اسفندماه) کاملاً واقع‌بینانه است.

سرعت گفتگوها تابع تنها اقدامات ایران است

آنطور که فارس گزارش داده، اظهارات دیپلمات روسیه در شرایطی مطرح شده که مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، علی‌رغم خودداری از اجرای تعهداتشان در برجام با مانور بر روی کوتاه بودن زمان در مذاکرات وین رفع تحریم‌ها، ایران را تحت فشار دهند.

در نزدیک به سه ماهی که از دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه‌ای آنها همواره سعی داشته‌اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفتگوهای وین است و سرعت گفتگوها تابع تنها اقدامات ایران است.

این در حالی است که در هفته‌های آغازین شروع به کار دولت بایدن، زمانی که تصور می‌شد او بر اساس وعده‌های انتخاباتی‌اش ممکن است سریعاً آمریکا را به برجام بازگرداند مقام‌های او در موقعیت‌های مختلف از جمله در جلسات تأیید صلاحیت مجلس سنا بارها این موضع را تکرار کردند که واشنگتن با نقطه بازگشت به برجام فاصله زیادی دارد.

تحلیلگران همچنین می‌گویند سرعت مذاکرات وین را نمی‌توان تابع اقدامات تنها یک طرف دانست بلکه هر طرفی باید به سهم خود گامی برداشته و متقابلاً از طرف دیگر هم بخواهد که کاری انجام دهد.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفتگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

آخرین اخبار جامعه تجارت‌نیوز را از صفحه جامعه تجارت‌نیوز دنبال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق