انجام بیش از 16 هزار بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در خراسان رضوی


انجام بیش از 16 هزار بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از 11 آذرماه سال جاری تا کنون بیش از 16 هزار بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در خراسان رضوی صورت گرفته است.

محمدرضا اورانی عصر امروز، هفتم بهمن ماه، در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با اجرای قانون انتزاع در جهاد کشاورزی مجموعا ۳۶ نفر نیرو از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به سازمان جهاد کشاورزی منتقل شدند که ۱۷ نفر در مشهد و الباقی در ۱۶ شهرستان مستقر شده‌اند. بعد از این موضوع برحسب ابلاغیه‌های وزارت جهاد کشاورزی در کل ۳۳ شهرستان استان ۸۲ نفر نیرو در حوزه بازرگانی، تنظیم بازار و بازرسی از همکاران خودمان ساماندهی شدند.

وی افزود: با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی،سازمان صمت و بسیج اصناف استان و ... کار تیمی مشترک شروع شد و برنامه‌های آموزشی نیز در این زمینه برگزار شد. حاصل همه این همکاری‌ها از ۱۴۰۰/۹/۱۱ تا کنون انجام ۱۶ هزارو ۵۹۰ بازرسی از واحدهای صنفی و تشکیل ۱۶۱۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۶ میلیارد ریال است. همچنین در این مدت ۹۲۴ مورد بازرسی غیرصنفی انجام و ۱۹۰ پرونده تخلف به ارزش ۶۱۱ میلیارد ریال در حوزه واحدهای غیر صنفی تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر سازمان بسیج اصناف با تمام توان پای کار بوده و در شهرستان مشهد ۱۵۰ نفر نیروی بسیجی در حال فعالیت با ما هستند، اما ظرفیت ناوگان تجهیزاتی و امکاناتی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌تواند حداکثر تا ۵۰ نفر را پوشش دهد. پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در این زمینه باید مورد عنایت قرار گیرد.

اورانی تصریح کرد: ۴ کارخانه روغن‌کشی در استان وجود دارد که ظرفیت روغن کشی آن‌ها ۱۵۰۰ تن در شبانه روز است. یعنی اگر این ظرفیت ۱۵۰۰ تن تکمیل شود، کنجاله سویایی که مورد نیاز دام استان بوده و در حال حاضر از بندر امام خمینی (ره) آورده می‌شود، از نیشابور آورده می‌شود. همچنین روغن خامی که از بندرعباس آورده می‌شود از نیشابور آورده می‌شود. بنابراین هم از ظرفیت تولید این واحدها استفاده می‌شود و هم حمل‌ونقل مضاعف کم می‌شود. همچنین در استان ۴ کارخانه تصفیه روغن وجود دارد. کل مصرف روغن در استان ۹۰۰۰ تن است که ۷۰۰۰ تن آن مربوط به خانوار و بقیه آن مربوط به صنف و صنعت است، اما کل روغنی که به استان سهمیه داده شده برای این ۴ کارخانه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن است. روغن خانوار خراسان رضوی به کارخانه‌های استان‌های دیگر داده می‌شود و همچنین روغن صنعت و صنف نیز توسط انجمن‌های ملی در تهران توزیع می‌شود این درحالی است که زیر ساخت و سرمایه‌گذاری کافی در استان در خصوص روغن وجود دارد.

وی در خصوص تامین نهاده‎های دامی برای استان بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۳۴ هزارتن نهاده دامی به استان وارد شده که ۸۵ درصد این مقدار از بندر امام خمینی (ره) آورده شده است. حواله جو، ذرت و کنجاله سویا از ۱۷۲۰ کیلومتری آورده می‌شود، اگر جابه‌جایی محل برای دریافت این سهیمه برای استان از بنادر نزدیک انجام شود بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان به نفع دامدار و مرغدار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) پشت بارنامه است. ۶۰۰ هزار تومان قیمت مصوب حمل‌ونقل هر تن بار است و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان پشت بارنامه گرفته می‌شود. برای چندین استان مانند خراسان رضوی ، اصفهان و چند استان دیگر که ۵۰ درصد تولیدات دامی را در اختیار دارند باید حمل‌ونقل نهاده‌های تولید و کالاهای اساسی از طریق شبکه راه‌آهن باشد. این کار باعث می‌شود که فشار تقاضا از حمل‌ونقل جاده‌ای برداشته شود و هم قیمت تمام شده این محصولات پایین می‌آید.

اورانی در خصوص بحث تولید گوشت قرمز در استان خاطرنشان کرد: ماهیانه ۷۰۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید و سالیانه ۸۴ هزارتن تولید مازاد در استان داریم. بخشی از نیاز تهران توسط خراسان رضوی تامین می‌شود. همچنین استان ما در تولید گوشت مرغ رتبه چهارم را در کشور دارد. مصرف گوشت مرغ در استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن و سالانه ۲۱۰ هزارتن تولید استان است. در سال جاری متوسط جوجه‌ریزی در استان ۹ میلیون قطعه و برای سال آینده ۱۱ میلیون تن در نظر گرفته شده است و زیر ساخت‌های آن در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در تولید تخم‌مرغ رتبه دوم تولید در کشور را داراست. سالانه ۱۵۳ هزار تن تخم‌مرغ در استان تولید شده و ۷۱۷۰ تن نیاز ماهیانه استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بحث تولید شیر گفت: تولید روزانه شیر در استان ۳۲۰۰ تن و سالانه یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن است.

انجام ۱۸۵ هزار بازرسی از واحدهای صنفی در سطح استان

در ادامه امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد اظهار کرد: در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۱۸۵ هزار فقره بازرسی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی صنفی در استان انجام شده که ۱۵ هزار ۵۳۰ فقره فرم پرونده به اررزش ریالی ۱۷۰ میلیارد ریال به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اقدامات و بازرسی‌ها در حوزه کالاهای اساسی بوده است، افزود: در این مدت ۳۸۳۰ شکایت کتبی از شهروندان دریافت شد که در ۱۸۴۵ فقره از این موارد رضایت شاکی کسب شده و ۱۰ میلیارد ریال پول به شاکیان برگشته داده شد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با اشاره به پیش‌بینی حضور زائران در نوروز سال آینده گفت: البته با توجه به اینکه مشهد در وضعیت زرد است شاید این پیش‌بینی صورت نگیرد، اما در حال حاضر طرح نظارتی برای نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی شد که از ۲۰ دی ماه آغاز شده است. هم اکنون درج قیمت و صدور صورت حساب در واحدهای صنفی مشهد را پیگیری می‌کنیم. بیشتر این ظرفیت در اطراف حرم مظهر رضوی اجرا می‌شود. از ۲۵ بهمن ماه سال جاری نیز این طرح برای مجاورین انجام شده و از ۲۵ اسفندماه ۴ پایگاه بازرسی در اطراف حرم و ۲ پایگاه در شهر ایجاد خواهد شد.

در ادامه علی غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: بازرسان سازمان صمت از ابتدای امسال ۳۲۸ هزار مورد بازرسی انجام داده‌اند که منجر به تشکیل ۲۲ هزار پرونده به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال تخلف شده است و علاوه بر آن ۲۰ هزار شکایت تلفنی، حضوری و کتبی داشته‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403