اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی


اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی

تهران- ایرنا- مذاکرات وین این روزها در حالی در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند که خروج سه نفر از اعضای هیئت آمریکایی در وین به علت جدیت جمهوری اسلامی ایران، کار آمریکا را در آستانه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی دشوارتر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، جلسه دو جانبه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها روز گذشته در جریان مذاکرات وین، در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک در برگزار شد.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان همچنین روز گذشته (پنجشنبه) نیز به صورت دو جانبه با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، دیدار و گفت‌وگو کردند. همچنین جلسات کارشناسی نیز به موازات این گفت‌وگوها در جریان بود.

این گفت‌وگوها به منظور تکمیل پیش‌نویس متن توافقات و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی برگزاری می‌شود و به گفته مذاکره کننده ارشد چین، هیئت‎های مذاکره‌کننده طی دو روز گذشته در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی را بیشتر کاهش دهند.

اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی

اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی

قریب به اتفاق هیئت‌های مذاکره‌کننده اذعان دارند که مذاکرات به رغم پیچیدگی برخی موضوعات و ضرورت تصمیم‌گیری‌های سیاسی، رو به پیشرفت است.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، برت مک گرک هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید گفت که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند.

این مقام کاخ سفید برغم خوشبینی نسبت به مذاکرات مدعی شد که واشنگتن آماده این احتمال است که مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق شکست بخورد.

اما این در حالی است که طی روزهای گذشته، سه نفر از اعضای تیم آمریکایی حاضر در وین، به دلیل اختلافات به وجود آمده با رابرت مالی سرپرست هیئت آمریکایی و نماینده ویژه آمریکا در امور وین، از ادامه حضور در وین خودداری کرده و برای ادامه مسئولیت‌های خود، به آمریکا بازگشته‌اند.

رسانه آمریکایی ان بی سی نیوز در گزارشی از روند مذاکرات وین، با اشاره به تغییراتی در ترکیب تیم مذاکره کننده آمریکا در وین، از وجود اختلافات در این تیم خبر داد. این رسانه آمریکایی گزارش داد: تیم مذاکره کننده آمریکا در وین اخیرا تغییر کرده و ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی، به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی، این تیم را ترک کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که علاوه بر ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی در مذاکرات وین، دو نفر دیگر به علت اختلاف نظر از تیم مذاکره کننده خارج شدند.

بر اساس این گزارش، برخی از اعضای تیم آمریکا پس از اصرار به رویکرد سخت‌گیرانه‌تر در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، تیم را ترک کردند یا از مذاکرات کنار کشیدند.

اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی

تغییرات غیرمنتظره در تیم آمریکایی نشان از آشفتگی این تیم از جدیت و ابتکار ایران در مذاکرات وین دارد وبه نظر می‌رسد که این خروج‌ها از تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند مذاکرات را به جایی که می‌خواهند برسانند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن همزمان با پیشرفت مذاکرات وین که توپ در زمین آمریکا برای انجام تعهداتش و تضمین به ایران است، افزود: ما آماده ایم با ایران به صورت مستقیم دیدار کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ما به صورت دائم این موضع را داشته‌ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر مسائل از جمله قالب های دوجانبه و چند جانبه مفیدتر خواهد بود.

اما جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات مختلف بارها اعلام کرده است که مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در صورتی میسر خواهد بود که تمامی تحریم‌ها به طور کامل و موثر لغو شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تاریخ، تجربه و رفتارشناسی آمریکا نشان داده است که به سیاستمداران و حاکمان آمریکا نمی توان اعتماد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ما ملاک هرگونه قضاوتی، مشاهده رفتار عملی آمریکا خواهد بود. در موضوع لغو تحریم ها نیز باید منافع کامل ایران محقق شود و بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری‌های سیاسی

طرف‌های غربی طی دو ماه گذشته تلاش کردند تا با ایجاد ضرب‌الاجل‌های ساختگی و ارائه برخی وعده‌ها، ایران را تحت فشار قرار دهند اما موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برای دست‌یابی به توافقی که منافع مردم ایران را تامین کند، همچنان پابرجا است.

میخائیل اولیانوف روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر اظهار داشت که نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران در جلسه امروز (دوشنبه) به تدوین بخش مهمی از متن پایانی مذاکرات وین ادامه دادند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است و اما رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها بستگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟