یوغ استبداد «نئولیبرالیسم» بر گردن آمریکایی ها / آیا واشنگتن از ریل خارج شده است؟


یوغ استبداد «نئولیبرالیسم» بر گردن آمریکایی ها / آیا واشنگتن از ریل خارج شده است؟

استبداد «نئولیبرالیسم» در آمریکا که بخش عمده آن به دلیل رویکردهای جمهوری خواهان به وجود آمده در حال سوق دادن این کشور به سوی لبه پرتگاه است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: بر اساس نظرسنجی ملی انجام شده در سال 2021، 46 درصد از آمریکایی‌ها معتقد بودند که وقوع جنگ داخلی دیگری در این کشور است.از سوی دیگر تماشای خاورمیانه جنگ‌زده و شکست هایی که آمریکا در منطقه خورده است این فکر را به ذهن متبادر می کند که که آیا این کشور از ریل خارج شده است؟

اما مقامات آمریکایی به جای اینکه برای جلوگیری از چنین فاجعه ای سریع دست به اقدام بزنند بی پروا به سمت درگیری های داخلی حرکت می کنند و تبعیض هایی که علیه سیاه پوستان و مسلمانان جریان دارد این روند را تسریع می کند.

علاوه بر این اختلافاتی که میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در زمینه های مختلف وجود دارد هر چه بیشتر آمریکا را به سمت پرتگاه سوق می دهد.

مسئله ای که وجود دارد این است که آمریکا زیر یوغ دوقطبی‌سازی خشونت‌آمیز قرار دارد اما چرا مقامات اختلافات خود را به صورت دموکراتیک مدیریت نمی کنند؟ و به عبارت دیگر چرا به جای تظاهر به قرار دادن دموکراسی در مرکز سیاست خارجی، دموکراسی را در مرکز سیاست داخلی خود قرار نمی دهند تا همه مشکلات یکجا حل شوند؟

همانطور که «جورج کارلین»،طنزپرداز آمریکایی می گوید: جنگ داخلی یک امر بد است. در واقع آنچه ما جنگ داخلی می نامیم بدترین نوع جنگ است، زیرا ساختار ملی را از هم می پاشد.

با این حال، بیش از 150 سال پس از پایان جنگ داخلی آمریکا با پیروزی اتحادیه فدرال و لغو برده داری،باز هم امکان وقوع چنین چیزی وجود دارد.

این بدان معنا نیست که همه کسانی که در نظرسنجی 2021 پاسخ مثبت دادند، خواهان یک جنگ داخلی هستند، بسیاری از آنها مطمئنا نگران هستند و حتی از چنین سناریویی می ترسند.

اما همانطور که کارلین اغلب به ما یادآوری می‌کرد، دولت های آمریکا جنگجو هستند و وقتی بهانه ای برای بمباران جای دیگری وجود نداشته باشند، به سمت درون می‌چرخند و جنگ را برای هر چیزی که از آن متنفر است اعمال می‌کنند.

جنگ‌های فرهنگی و ایدئولوژیک توسط نژادپرستی و نابرابری شعله‌ور می‌شوند و مطمئنا مظاهر خونینی در قالب تظاهرات خشونت‌آمیز سراسری، حمله به اموال عمومی و غیره خواهند داشت که همگی آنها را کشور قبلا تجربه کرده است.

برخی حتی بر این باورند که شبه نظامیان مسلح ممکن است ظاهر شوند و دست به خشونت دسته جمعی بزنند.

اما سوال اینجاست که رسانه ها چه نقشی در همه اینها دارند؟ آیا رسانه ها جامعه و سیاست را از طریق «ژورنالیسم بر اساس عقیده» ، تعمیق وسواس راست به «استبداد لیبرال» و وسواس چپ نسبت به «فاشیسم بزرگ» رادیکال می کنند؟

رسانه‌های شرکتی که از «نشانه‌های کناره‌گیری ترامپ» رنج می‌برند، آشکارا شریک جرم هستند و همین امر در مورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی نیز صدق می کند که همچنان به تفرقه دامن می زنند.

به هر حال به قول یکی از مورخان دانشگاه ییل درجه بالای قطبی‌سازی، باور به واقعیت‌های جایگزین و تجلیل از خشونت در جامعه آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در آستانه درگیری بزرگ است.

بر اساس این سناریو، دونالد ترامپ کاتالیزور کاملی برای خطرات فاجعه‌باری است که آمریکا با آن مواجه است که از جمله می توان به انحلال کامل این کشور اشاره کرد .

پوپولیسم شوم رئیس جمهوری سابق و محبوبیت قوی در جناح راست، همراه با تسلط قدرتمند او بر حزب جمهوری خواه، او را به کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری و تشدید بحران ملی بعدی در سال 2024 تبدیل می کند.

به نظر می رسد ترامپ مصمم است کاخ سفید را مجددا تصرف کند و به عنوان یک رهبر اقتدارگرا به سبک ولادیمیر پوتین حکومت کند.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر 2022 یک پله مهم برای ترامپ خواهد بود، زیرا نامزدهای مورد حمایت او ممکن است در انتخابات مقدماتی در برابر 10 مخالف جمهوری‌خواه که به استیضاح او رای دادند، پیروز شوند.

اگر بایدن امسال نتواند لوایح اصلی را در کنگره تصویب کند ، ریاست جمهوری او تضعیف شده و محبوبیت او بیش از پیش کاهش پیدا می کند.

در همین حال، حامیان ترامپ در حدود 18 مجلس ایالتی قوانین را تغییر داده اند تا کنترل بیشتری بر رأی گیری و نتیجه انتخابات بعدی داشته باشند.

اگر جمهوری‌خواهان در ماه نوامبر اکثریت کنگره را به دست آورند، که در این مرحله محتمل به نظر می‌رسد، مسیر ترامپ به کاخ سفید هموار تر می شود.

نوام چامسکی،زبان شناس،فیلسوف،نظریه پرداز آمریکایی و منتقد سیاست های دولت آمریکا نیز پیش از این درباره نزدیک شدن آمریکا به لبه پرتگاه به خاطر جنگ افروزی های جمهوری خواهان گفته بود که «نئولیبرالیسم» یک استبداد است و حزب جمهوری خواه خود را وقف تخریب زندگی بشریت کرده است.

وی افزود:ما در حال نزدیک شدن به یک پرتگاه هستیم و بدترین پرتگاهی که به سمت آن می رویم سیستم های بازاری است.

منقد سیاست های دولت های آمریکایی همچنین گفت:هیچ دولت غیر استبدادی دیگری را در جهان نمی شناسم که این مفهوم هنوز در آن وجود داشته باشد به این معنی اگر شما منتقد یک سیاست در آمریکا باشید ضد آمریکایی محسوب می شوید.

چامسکی تصریح کرد که آمریکا واقعا با شتاب به یک پرتگاه نزدیک می شود این در حالی که جهان تلاش می کند خود را نجات دهد.

وی با انتقاد از عملکردهای حزب جمهوری خواه در آمریکا سوال را مطرح کرد که آیا واقعا سازمانی در جهان وجود دارد که خود را وقف تخریب زندگی مردم کند؟

جیمی کارتر، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز چندی پیش در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر شد هشدار داد که دموکراسی در سراسر آمریکا در معرض خطر است و ملت این کشور اکنون در لبه پرتگاه قرار دارند.

کارتر در گزارشی در آستانه سالگرد حمله به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه نوشت: بدون اقدامی فوری، ما در خطر درگیری داخلی و از دست دادن دموکراسی خواهیم بود. آمریکایی‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند و قبل از اینکه خیلی دیر شود با یکدیگر متحد شوند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!