افزایش مصرف، ارائه گاز به واحدهای تولیدی زنجان را محدود کرد


افزایش مصرف، ارائه گاز به واحدهای تولیدی زنجان را محدود کرد

زنجان – ایرنا – با افزایش 22 درصدی مصرف گاز در استان، محدودیت مصرف این انرژی برای صنایع و کارخانه های زنجان اعمال شد.

به گزارش ایرنا، عدم مدیریت، میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌های استان به بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسید که با این رقم شاهد افزایش ۲۲ درصدی مصرف انرژی گاز در سطح زنجان هستیم.

با این حال در روزهای پیش رو، به ‌ویژه بهمن ماه با هشدارهای متعدد هواشناسی در خصوص کاهش دمای هوا در استان زنجان حتی تا ۲۴ درجه، مصرف گاز افزایش قابل توجهی یافت.

برای صرفه جویی این انرژی همکاری صنایع و کارخانجات در خصوص استفاده از سوخت جایگزین باید انجام می شد.

در حالیکه در کل کشور اعلام شد در یک هفته گذشته به دلیل برودت سراسری هوا فشار گاز کاهش می یابد که نیاز به همکاری صنایعی است که می توانند تولید خود را کاهش دهند تا گاز مشترکان خانگی تامین شود اما در این خصوص واحدهای تولیدی زنجان همکاری لازم را نداشتند که شرکت گاز مجبور شد گاز صنایع را قطع کند.

برای تامین گاز منازل مجبور به قطع گاز واحدهای تولیدی زنجان شدیم

سرپرست شرکت گاز استان زنجان گفت: بر اساس زون بندی که انجام شده گاز واحدهای تولیدی سرب، روی، فولاد و دیگر صنایع استان را قطع کرده ایم.

رحیم سلیمانی تاکید کرد: این واحدهای تولیدی باید سوخت دوم را تهیه و تامین کنند با توجه به اینکه در تابستان امسال نامه تامین سوخت دوم برای این بخش ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد و قانون، شرکت گاز تا آبان ماه می تواند گاز واحدهای تولیدی استان زنجان را تامین کند و پس از این باید از سوخت جایگزین استفاده کنند.

سرپرست شرکت گاز استان زنجان گفت: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی این نامه را به احتمال اینکه انرژی گاز آنها ۱۲ ماه سال تامین شود، بایگانی کرده اند.

واحدهای تولیدی گاز سوز یک هفته با شرکت گاز همکاری کنند

سلیمانی با تاکید بر اینکه استفاده از گاز و سوخت های جایگزین نقشی در تولید ندارد، اظهارداشت: استفاده از سوخت فقط برای سیستم گرمایشی سالن ها و واحدهای تولیدی است.

وی افزود: تعدادی از واحدهای تولیدی نیز امکان استفاده از سوخت جایگزین را ندارند و فقط گاز سوز هستند که باید حداقل تا هفته آینده با شرکت گاز همراهی کنند تا مصرف کاهش یابد.

سلیمانی افزود: تاکنون برودت و سرمای شدید هوا همچون هفته گذشته در استان وجود نداشت و مصرف گاز نیز بالا نرفته بود که سال های گذشته گاز را طی ۱۲ ماهه به صنایع داده ایم.

وی اظهارداشت: امسال در مواجه با شرایط سرما و کاهش دمای قابل توجه در استان محدودیت مصرف برای صنایع و واحدهای تولیدی دیگر در زنجان را ایجاد کرده ایم.

سلیمانی یادآوری کرد: در زمان حاضر مصرف گاز استان زنجان ۲۲ درصد نسبت به ۲۴ ساعت گذشته افزایش یافته است.

روزانه هشت میلیون لیتر فرآورده مایع به صنایع و کارخانه‌های زنجان تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: روزانه هشت میلیون لیتر فرآورده مایع به صنایع، کارخانجات و بخش حمل و نقل سوخت ارایه می‌شود.

به گفته حمید حبیبی، از این تعداد سه میلیون لیتر گازوئیل برای نیروگاه، ۲ میلیون لیتر نفت به کارخانه های سیمان و دیگر صنایع، یک و نیم میلیون لیتر برای معادن و صنایع، یک و نیم میلیون لیتر نیز برای حمل و نقل تخصیص می دهیم.

وی ادامه داد: از این هشت میلیون فرآورده های مایع ۶ میلیون لیتر گازوئیل و ۲ میلیون لیتر نیز نفت کوره است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: در حال حاضر ۳۲۰ واحد تولیدی در استان سوخت دارند و ۱۶۸ واحد نیز گاز و هم نفت سوز هستند که می توانند با قطع گاز از سوخت جایگزین استفاده کنند.

حبیبی افزود: از یکهزار و ۱۲ روستای استان ۸۰ روستا خالی از سکنه است و از ۹۱۲ روستای دارای سکنه استان ۳۶۰ روستا فاقد گاز بوده و نفت سوز است.

وی ادامه داد: چنانچه موضوع صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم ۳۶۰ روستا نفت مورد نیاز خود را از قبل تامین کرده اند و نیازی به استفاده از گاز ندارند و به لحاظ تامین نفت سفید مشکلی در استان نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید