میادین میوه و تره بار به محلات پایتخت راه می‌یابد؟


میادین میوه و تره بار به محلات پایتخت راه می‌یابد؟

تهران- ایرنا- کلانشهر تهران دارای 354 محله است که بسیاری از ساکنین این محلات برای خرید روزانه و کالاهای مصرفی خود مجبورند کیلومترها مسافت را طی کنند تا به نزدیکترین میدان میوه و تره بار برسند.

به گزارش ایرنا، همواره یکی از اهداف مهم مدیریت شهری پایتخت، دسترسی شهروندان به امکانات و زیرساخت های مناسب شهری از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین دسترسی آسان به مراکزی جهت تامین مواد مایحتاج زندگی است.

بر اساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۵۸، سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی زیرنظر شهرداری تهران تشکیل شد که هدف از آن تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی مورد استفاده شهروندان و همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بود.

میدان تره بار جلال آل احمد در سال ۱۳۵۸ اولین میدانی بود که در تهران احداث شد و همچنین در سال ۱۳۵۹ میدان های صادقیه و آزادی و در سال ۱۳۶۰ میدان پیروزی راه اندازی شد اما موتور توسعه این میادین قریب به هفت سال خاموش شد و در ادامه سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ بازارهای مجیدیه و پونک و در سال ۱۳۶۹ میدان های لواسانی و تهرانسر افتتاح شد.

استقبال شدید شهروندان از این میادین و بازارها ضرورت احداث میدان های بیشتر را در سطح شهر تهران بیش از پیش نمایان کرد تا آنجا که مقرر شد سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی بر اساس یک لایحه قانونی دایر و در آن لایحه، نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه ها تعیین شود.

تصویب این لایحه و تعیین ضوابط انجام کار سبب شد تا تعداد میادین و بازارها که در سال ۱۳۷۰ فقط هفت واحد بود، در مدت سه سال تا پایان سال ۱۳۷۳ به ۴۴ واحد فعال افزایش یابد که در واقع توسعه کمی و کیفی بازارهای محلی در راستای سیاستهای مبارزه با گران فروشی در برنامه های شهرداری تهران قرار گرفت.

اما اکنون تهران دارای ۲۲ میدان و ۲۴۱ بازار و بازار محله ای در مجموع ۲۶۳ واحد فعال است که خواسته و مطالبات شهروندان دایر شدن این بازارها در محلات است چرا که اختلاف قیمت کالاها در این بازارها با سطح شهر حدود ۴۰ درصد است.

میادین میوه و تره بار به محلات پایتخت راه می‌یابد؟

بازارهای میادین به محلات می رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: توسعه بازارهای میوه و تره بار در مناطق کم برخوردار به ویژه در محلات جنوبی پایتخت مورد تاکید است و در این دوره از مدیریت تلاش داریم بازارهای متعددی در محلات شهر تهران ایجاد کنیم.

ایوب فصاحت افزود: امسال تاکنون ۱۱ بازار جدید در مناطق و محلات تهران راه اندازی شده و برنامه داریم تا پایان امسال نیز سه بازار جدید دیگر راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: این سازمان با اجرای طرح «هر محله یک بازار» تلاش می‌کند تا با ساخت و راه‌اندازی بازارهای میوه و تره بار در محلات مختلف پایتخت، ترددهای درون‌شهری شهروندان را به خصوص برای تهیه ارزاق و مایحتاج روزانه خود کاهش دهد.

فصاحت با بیان اینکه فعالیت میادین میوه و تره بار از اهمیت و ضرورت روز افزونی در زندگی شهری و معیشت شهروندان برخوردار است، افزود: میادین میوه و تره بار و خدمات آنها، علاوه بر اثرات مثبتی که بر اقتصاد شهری و سبد خرید خانواده‌ها دارد، دارای تأثیرات محیط زیستی بوده و در تعدیل آلاینده‌های هوا از طریق کاهش سفرهایی که با قصد خرید انجام می‌شوند نیز مؤثر است.

وی با بیان اینکه قیمت محصولاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به میانگین قیمت‌ محصولات مشابه در سطح شهر اختلاف دارد، گفت: علاوه بر آن، این سازمان به منظور حمایت از شهروندان، تمام توان و امکانات خود را برای کمک به دستگاه‌های دولتی به منظور توزیع مستقیم کالاهای تنظیم بازار بین مردم به کار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، نرخ‌گذاری منطقی انواع محصولات متناسب با شرایط عرضه و تقاضا، به نحوی که مصرف‌کنندگان امکان خرید محصولات مورد نیاز خود را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از سطح شهر داشته باشند، مورد تأکید قرار داد.

میادین میوه و تره بار به محلات پایتخت راه می‌یابد؟

وی با اشاره به افزایش مراجعه شهروندان در روزهای پایانی سال بکارگیری مجموعه ظرفیت میادین میوه و تره بار برای توزیع انواع محصولات تنظیم بازار از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ برای عرضه مستقیم این محصولات بین متقاضیان را مورد تأکید قرار داد.

فصاحت از نظارت جدی بر فعالیت مناسب میادین به شهروندان تاکید کرد و گفت: قطعا در این دوره از مدیریت نظارت جدی و مستمری بر تمامی میادین خواهیم داشت و تلاش داریم کیفیت خدمات به شهروندان افزایش داشته باشد.

پایتخت ۷۵ میدان میوه و تره بار کم دارد

همچنین رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون پایتخت ۷۵ میدان میوه و تره بار کم دارد گفت: توسعه میادین میوه و تره بار در محلات جنوبی تهران آغاز و به جهت رفاه شهروندان این بازارها باید در محلات مختلف تهران راه اندازی شود.

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری افزود: در بازیدهای میدانی اعضای شورای شهر در مناطق مختلف یکی از خواسته های جدی شهروندان توسعه بازارهای میوه و تره بار است.

وی افزود: با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه میوه و صیفی جات در این میادین شهروندان تمایل دارند که از این میادین خریداری کنند اما در برخی محلات شاهد کمبود هستیم و شاید برای مردم به صرفه نباشد کیلومترها مسیر طی کنند تا به این میادین برسند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نیازسنجی کمبود این بازارها از سوی میادین میوه و تره بار در حال انجام است و تلاش داریم در یک برنامه کوتاه و بلند مدت محلات را از این بازارهای روز مجهز کنیم.

میادین میوه و تره بار به محلات پایتخت راه می‌یابد؟

وی خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به امکانات اولیه از سیاست های اصلی مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران است و در کنار توسعه بازارهای میوه و تره بار سرانه امکانات رفاهی و آموزشی را نیز در محلات افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲۶۰ میدان و بازار میوه و تره بار در حالی در کلانشهر تهران فعالیت دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محلات از نعمت این روز بازارها محرومند و شهروندان چشم انتظار اقدام جدی در این زمینه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته اول اردیبهشت 1403/ قشرین و فگستر دو روی...