از رونمایی 50 محصول نانو فناوری و کمک‌دهنده برای دور زدن تحریم‌ها تا تحقق تلاش چند ساله برای دستیابی به واکسن آبزیان


از رونمایی 50 محصول نانو فناوری و کمک‌دهنده برای دور زدن تحریم‌ها تا تحقق تلاش چند ساله برای دستیابی به واکسن آبزیان

حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از رونمایی 50 محصول نانو فناوری و کمک‌دهنده برای دور زدن تحریم‌ها تا تحقق تلاش چند ساله برای دستیابی به واکسن آبزیان
حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «علم‌افزایی مانعی ندارد/ بازگشت نخبه‌ها به کشور مهم است»، «جایگاه چهارم ایران در توسعه علم»، «رونمایی از ۵۰ محصول نانو فناوری و کمک دهنده برای دور زدن تحریم ها»، «بی رقیبی رنگ‌های ضد خوردگی ایرانی در آسیا»، «طرح بهینه افزایش برداشت نفت از میادین» و «تحقق تلاش چند ساله برای دستیابی به واکسن آبزیان» همراه بود.

علم‌افزایی مانعی ندارد/ بازگشت نخبه‌ها به کشور مهم است

به گواه متخصصان استقلال و ظرفیت ذهنی تنها شروط نخبگی نیستند؛ بلکه باید با قدرشناسی و با کار و تلاش، استعداد و ظرفیت را به نخبگی تبدیل کرد. برای رسیدن به آینده روشن و افتخار آمیز نخبگی سه مرحله تلاش فراوان برای پر کردن فاصله کنونی با خطوط مقدم علم جهانی، عبور از مرز‌های دانش جهانی به عرصه کشفیات نوین علمی به جامعه بشری و بنا کردن تمدن اسلامی بر پایه علم نافع ضروری است.

ایران در سال ۲۰۰۰ با ۱۷۰۰۰ دانشجو که مهاجرت تحصیلی داشته اند، رتبه ۲۶ را داشت که این رتبه در سال ۲۰۰۳ با ۵۰ هزار دانشجوی نخبه مهاجر، به ۱۱ رسید و بعد از این سال نمودار مهاجران تحصیلی با فراز و فرود همراه بوده که در حال حاضر در رتبه ۱۹ قرار دارد.

چند سالی است که از مهاجرت نخبگان به عنوان فرار مغز‌ها یاد می‌شود که به موضوعی حاشیه‌ساز تبدیل شده و آمار‌های متفاوتی از فرار مغز‌های ایرانی به دیگر کشور‌ها مطرح می‌شوند. طبق اعلام رصد خانه مهاجرت ایران، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به ندرت با افزایش کل جمعیت دانشجویان کشور و نیز افزایش جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان، افزایش داشته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در ۵ سال گذشته برنامه‌ای را برای بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج در بنیاد ملی نخبگان اجرایی کرده ایم که تا کنون ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این نخبگان که از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده‌اند، در قالب این برنامه به کشور بازگشته‌اند. حدود ۲۵ درصد از این تعداد نخبه ایرانی بازگشته به کشور در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند؛ اما بیشتر آن‌ها در شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که بعضا خود آن‌ها موسس بوده اند، مشغول به فعالیت شده اند.

جایگاه چهارم ایران در توسعه علم

سورنا ستاری گفت: با یک حرکت و سیاست پیوسته، می‌توانیم بخشی از علم را به بهترین مقام و رتبه برسانیم. قانون جهش دانش بنیان، قانونی است که در دست تصویب مجلس شورای اسلامی بوده و در روز‌های آینده عملی و اجرایی خواهد شد. هیچ جای دنیا نوآوری همراه با قانون نمی‌توانند کنار هم قرار بگیرند؛ زیرا اگر برای نوآوری قانون در نظر گرفته شود، فعالان فناوری نمی‌توانند به راحتی ایده‌های خود را به مرحله عمل برسانند.

در اتاق بازرگانی ۱۶ فناور و خلاق حضور دارند.

او گفت: کشور در آستانه پیشرفت‌های علمی قرار دارد؛ چرا که با وجود ۷۰۰۰ استارت‌آپ و با فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور، هر کدام از آن‌ها یک سرباز در حوزه علم و فناوری برای ایران هستند.

دبیر ستاد نانو گفت: محصولات نانو تاثیرات زیادی در ایجاد اشتغال تخصصی دارند. اگر در حوزه‌های دانش بنیانی سرمایه گذاری ایجاد شود، دیگر در کشور فرار مغز‌ها و مهاجرت نخبه نخواهیم داشت. با فعال شدن دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی، باعث توسعه علمی کشور شده و در این حوزه بی نظیر هستیم.

رونمایی از ۵۰ محصول نانو فناوری و کمک دهنده برای دور زدن تحریم‌ها

بیش از ۵۰ محصول نانو فناوری در روز‌های اخیر توسط شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شده است. داروی سرطان از جمله این محصولات نانو فناوری است که نمونه داخلی نداشته و دسترسی به آن راحت نبوده است.

به گفته مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان این دارو برای درمان پیشرفته سرطان پستان کاربرد دارد و اولین نمونه داخلی است که تولید می‌شود. پیش از این نمونه خارجی دارو با قیمت بالا در اختیار بیماران قرار می‌گرفت.

بی رقیبی رنگ‌های ضد خوردگی ایرانی در آسیا

میثم حاتمی گفت: کشور‌ها این رنگ را از شرکت‌هایی آلمانی و هلندی با قیمت‌های بالا تهیه و استفاده می‌کردند. شرکت دانش بنیان ما به کمک فناوری نانوتکنولوژی توانسته است تولید این رنگ را بومی سازی کرده و در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

رنگ‌های ضد خوردگی این شرکت دانش بنیان برای سطوح مسی و آلومینیومی قابل استفاده هستند.

این رنگ‌ها در تهویه و رفع آلودگی‌های زیست محیطی نیز کاربرد دارند.

او گفت: گستره استفاده از این رنگ‌ها در کشور زیاد بود و قیمت آن حدود نصف قیمت نمونه خارجی است. این رنگ‌های ضد خوردگی در حال حاضر در شرکت‌های سراسر کشور استفاده می‌شوند.

طرح بهینه افزایش برداشت نفت از میادین

سعید عباسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در ایران جنس مخازن نفتی عمدتا از کربناته است و میزان ضریب بازیافت با انرژی طبیعی خود مخزن اکثرا کمتر از ۲۰ درصد است.

برای افزایش میزان برداشت نفت از روش‌های مختلف می‌توان بهره‌مند شد. مانند تزریق آب، گاز و یا مواد شیمیایی همراه آب به میادین نفتی که بسته به خصوصیات هر میدان و سازگاری با مواد، روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این روش با تزریق آب در میادین نفتی کربناته، علاوه بر افزایش ضریب برداشت، چالش‌های فرآیندی کاهش می‌یابند.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با تغییر در فرمولاسیون و شوری آب، نفت بیشتری از مخازن خارج می‌شود. این فرآیند در نهایت باعث افزایش سازگاری سیال تزریقی و کاهش مشکلات مانند کاهش تشکیل رسوبات خواهد شد.

عباسی گفت: ما توانستیم با تکیه بر توان داخل با استفاده از تکنیک‌های متفاوتی مانند کاهش شوری آب تزریقی در میادین نفتی و تغییرات ترکیب آب منجر به کاهش رسوبات و افزایش اثرپذیری بر سنگ مخزن شویم.

تحقق تلاش چند ساله برای دستیابی به واکسن آبزیان

با تلاش متخصصان، فناوران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان واکسن آبزیان در کشور تولید شد. استفاده از این واکسن برای پیشگیری از بیماری آبزیان می‌تواند جایگزین درمان آنتی بیوتیکی آن‌ها باشد.

عرفان منش مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان می‌گوید تهیه واکسن آبزیان برای ما بسیار حائز اهمیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند