اعلام موافقت رهبر مخالفان ونزوئلا با از سرگیری مذاکرات با کاراکاس


اعلام موافقت رهبر مخالفان ونزوئلا با از سرگیری مذاکرات با کاراکاس

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرد که علاقه‌مند به از سرگیری مذاکرات با مقامات دولت نیکلاس مادورو است.

باشگاه خبرنگاران جوان - خوان گوایدو در حساب توئیتری خود نوشت: «ما موضعمان و هم پیمانان بین المللی خود را برای بازگشت به روند مذاکرات مکزیک با هدف دستیابی به توافق جامع را اعلام می‌کنیم.»

به گزارش آرتی عربی، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در مدعی شد: «امتناع از آغاز مجدد مذاکرات به افزایش فشار بین المللی بر دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا منجرخواهد شد.»

در همین رابطه مادورو در اواسط ژانویه اعلام کرده بود که امیدوار به ازسرگیری مذاکرات با مخالفان است.

نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان آن، ماه گذشته، ۱۳ اوت در مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک با هدف غلبه بر بحران حاد سیاسی و اقتصادی در این کشور مذاکراتی را برگزار کردند. بیش از ۱۲ کشور از جمله هلند، روسیه، بولیوی، ترکیه و نروژ در این مذاکرات بودند که نقش تسهیل کننده گفتگو‌ها را داشتند.

در این مذاکرات، نه رئیس جمهور و نه رهبر مخالفان ونزوئلا در آن شرکت نکردند، اما نمایندگان دو طرف موافقت نامه‌ای را امضا کردند که رسما گفتگو را با میانجیگری نروژ و میزبانی دولت مکزیک آغاز کردند. همچنین طرفین با امضای تفاهم نامه‌ای حاوی نقشه راه موافقت کردند، این تفاهم نامه روند گفتگو را هدایت می‌کند.

به دنبال ربوده شدن الکس ساب، تاجر کلمبیایی و از رابطان دولت ونزوئلا و انتقال او به واشنگتن، ادامه مذاکرات با مخالفان تا زمانی که آمریکا مسئولیت ربودن او که با انگیزه سیاسی بوده را برعهده بگیرد، موکول شد. به گفته کاراکاس او دارای گذرنامه دیپلماتیک و یک فرستاده ویژه بوده است.

ونزوئلا سالهاست تحت تحریم‌های آمریکا و برخی کشور‌های غربی قرار دارد. امری که موجب شده اوضاع اقتصادی این کشور را درگیر بحران و تورم کند. واشنگتن مادورو را به نقض حقوق و تقلب در انتخاب در سال ۲۰۱۸ متهم می‌کند و برگزاری انتخابات را زمینه ساز بازنگری در لغو تحریم‌ها می‌داند، اما او این اتهامات را رد می‌کند.

انتخابات محلی ونزوئلا در ابتدای آذر برگزار شد و با وجود اینکه مخالفان نیکلاس مادورو پس از آنکه چهار سال انتخابات را تحریم کرده بودند، به پای صندوق‌های رأی آمدند، حزب رئیس جمهور در ۲۰ فرمانداری و حزب مخالفان تنها در ۳ فرمانداری پیروز شدند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس